[UK] Pearl 9000 turbo, 1985, 80.000 mls.

Ergens in het buitenland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter. Let op het vermelden van de landencode.
gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

[UK] Pearl 9000 turbo, 1985, 80.000 mls.

Bericht door gj900 » zo 29 sep, 2024 0:32

Zeldzaam! Helaas RHD, maar voor wie daar mee kan leven een prachtig aanbod 8) "Only selling due pressure from wife (apparently too many Saabs)" Heel herkenbaar :roll:

https://www.carandclassic.com/l/C1770308

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Saab 9000 Turbo 16

£8,750

* Possibly the earliest remaining Saab 9000 turbo in the UK.
* Cavity wax injected from new.
* Partial service history including recent service bills with Malbrad Saab (Huddersfield) for over £3k.
* Red leather interior, alloys, new fuel pump and front struts.
* Good tyres, MOT to 27. 06. 2025.
* Saab Headlamp protectors
* Saab owners club member (owned since Sept 2021)
* In regular use
* Has had some minor paint work in the past but to a good standard (previous owner scratched with bike)
* Needs minor repair to drivers door card (see picture), aircon u/ s and boot lock doesn't work.
* Only selling due pressure from wife (apparently too many Saabs)Really rare - 'How Many Left' website has it as the oldest and only 9000 turbo from 1985. Clearly spent a sizeable portion of its life in storage. Cavity wax injection from new has held corrosion at bay very well. Drives really well for a 40 year old car - will be eligible for 'historic vehicle' status next year / early 2026. Regular (summer) use - mileage will go up (slightly).

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: [UK] Pearl 9000 turbo, 1985, 80.000 mls.

Bericht door Style&Co » zo 29 sep, 2024 8:51

wat een tijdcapsule! Qua bouwjaar, kleurencombi en uitvoering icm nette staat heeft deze een hoog museaal karakter.

Qua reden van verkoop... je kunt ook 'one wife too many' hebben als ze over je Saabs beginnen :wink: (ook al heb je maar 1 vrouw)

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 29 sep, 2024 8:53

Ik doe regelmatig een vrouw weg, als ik weer een andere saab wil kopen.

Bizar mooie 9000!

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 29 sep, 2024 10:51

Saapie schreef:
zo 29 sep, 2024 8:53
Ik doe regelmatig een vrouw weg, als ik weer een andere saab wil kopen.
Een nieuwe auto én een nieuwe vrouw... Klinkt als best of both worlds! :mrgreen:

Schitterende 9000. Zo vol en luxe en krachtig en duur als hij was (is), zo bescheiden komt hij eigenlijk over. Ben wel benieuwd of je het lakherstel waarover geschreven wordt kunt zien. En ik zou het meubilair graag eens in volle glorie aanschouwen. Gewoon, om naar te kijken. Wat dat betreft inderdaad museumvoer.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 29 sep, 2024 11:16

Ewout schreef:
zo 29 sep, 2024 10:51
Ben wel benieuwd of je het lakherstel waarover geschreven wordt kunt zien.
ik ook, want pearl white was niet alleen een dure kleur voor Saabom te spuiten maar ook een lastige kleur om later bij te spuiten. Das ook een vd redenen dat ze vrijs snel stopten met deze kleur

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » zo 29 sep, 2024 12:03

OK. Enige veranderwens is stuur aan linkerkant. Dit is de enige 9000 uitvoering waar ik een uitzondering voor maak binnen de collectie: steilneus, deze kleur, turbo, rood interieur. Zal vast ooit wel eens voorbij komen ;-)

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 29 sep, 2024 12:23

Denk dat er zeer weinig in deze kleur en uitvoering nog te vinden zijn.

Modeljaar 85. Ramp qua onderdelen. Dus ik denk dat ie inderdaad beste in een museum kan staan. Want onderhoud wordt een ramp

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 29 sep, 2024 12:51

NeufegliseThierry schreef:
zo 29 sep, 2024 12:03
OK. Enige veranderwens is stuur aan linkerkant.
een 900 is de eenvoudigste swap qua RHD naar LHD... andere Saab modellen zijn lastiger. Maar er zijn ook NG9-3's en NG9-5's omgebouwd dus alles is mogelijk, deze 9000 dus ook(met vakmanschap, durf, tijd & geld).Kortste klap is als je er een LHD donor naast hebt staan

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » zo 29 sep, 2024 15:49

Ik (nou ja KCP) draai m'n hand niet om voor een conversie naar LHD maar het is ook echt wel een kwestie van keuzes maken, tijd en geld. Nou valt dit me eerlijk gezegd wel mee, binnen de 25 mille (aanschaf + conversie) moet je wel kunnen blijven en dat schrikt me niet af omdat het precies de configuratie is zoals ik 'm zou willen hebben. Er staan echter een Maserati, Porsche (964, conversie PDK), Lamborghini *(Espada, restomod), 9-3 coupé (ombouw naar XWD), 9-5 NG conversie naar hatchback in de wachtrij.

Ik laat deze even gaan, er is ook niks mis mee om nog wat te dromen te hebben ;-)

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 29 sep, 2024 15:55

Een 9000 uit dit bouwjaar gaat zelfs KCP niet lukken om te bouwen. Onderdelen die je nodig hebt zijn niet meer te vinden, en de eerste bouwjaren van de 9000 zijn niet uitwisselbaar met latere bouwjaren. Alleen al de koppelingsonderdelen zijn al een probleem. Je hebt minimaal 3 slopers nodig, haha,
Als donor

Ik heb 3 vroege 9000 gehad en spreek uit ervaring ( lees: frustratie)

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » zo 29 sep, 2024 16:00

Ik snap je punt maar ik weet wat ze aan onderdelen zelf kunnen fabriceren dus maak me daar niet zo druk over. Heb nog nooit een "nee" gehoord, behalve toen ik vroeg of ze een C6 naar XWD voor me om wilden bouwen. Maar dat was geeneens een technisch nee ;-)

Staan hier om de hoek (in Zweden) op de sloop meerdere vroege 9000's.

Makkelijk dus: nee. Onmogelijk: nee.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 29 sep, 2024 16:09

Doen, zou ik zeggen! Een vroege 9000 zonder kat is giftig snel. Dat rijdt echt alles in de poeder. Fenomenale auto’s.

En veel stijlvoller en ingetogen dan een Pors of lambo

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » zo 29 sep, 2024 22:07

Tempting. Maar ik ga voor de verandering eens wat zelfbeheersing tonen. Laat ik nu maar eens luisteren naar anderen die zeggen "Waarom heb je zoveel SAAB's, je kunt er toch maar in 1 tegelijk rijden?" :lol:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 29 sep, 2024 22:48

Je kan ook zeggen: je hebt zoveel Saabs. Maar is je collectie wel compleet zonder de beste auto die Saab ooit gebouwd heeft?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 30 sep, 2024 7:31

NeufegliseThierry schreef:
zo 29 sep, 2024 15:49
Er staan echter een Maserati, Porsche (964, conversie PDK), Lamborghini *(Espada, restomod), 9-3 coupé (ombouw naar XWD), 9-5 NG conversie naar hatchback in de wachtrij.
zoals al min of meer geconcludeerd in het recente topic over de rode 9-3; wat jij aan vermogen hebt is allemaal prima en je gegund. Daar kunnen andere forummers wat van denken maar dat hoeven ze niet hier op het Saabforum te zetten. En daardoor hoor je hier gevrijwaard te zijn van negatieve reacties daarover waardoor jij je dan genegen voelt om je te moeten gaan verdedigen. Want het gaat hier om Saab en in mindere mate om de bezitter zelf.

In dat licht bezien is de bovenstaande kluslijst in jouw reactie ook niet nodig en handig om te noemen. Want off topic en voor 60% non Saab. Het zal ongetwijfeld weer enthousiast en goedbedoeld geschreven zijn maar je lokt zo weer reacties uit en daarmee ontspoort er weer een topic. Afspraken/forumregels naleven over hoe het leuk en des Saabs blijft hier op het forum is een kwestie van geven en nemen tussen forummers. Dat geldt dus ook voor jou; Neem jij daar ook notie van en het ter harte en plaats dit soort dingen niet meer. Leer van wat er in sommige andere topics misging (waar jij in betrokken was)

Voor je het weet worden ook kapitale kunstcollecties, huizenbezit, aandelenportefeuilles, goudvoorraden, bitcoin saldi en weet ik wat meer genoemd als reden waarom een Saab even wat minder prioriteit heeft. Allemaal leuk maar het voegt op dit Saab(!)forum niks toe en het roept alleen maar reacties op.

Plaats reactie