[SE] Zweden, 9-5 Aero combi

Ergens in het buitenland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter. Let op het vermelden van de landencode.
petertav
Geregistreerd lid

[SE] Zweden, 9-5 Aero combi

Bericht door petertav » wo 13 nov, 2024 20:19

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: [SE] Zweden, 9-5 Aero combi

Bericht door Barboer » do 14 nov, 2024 14:13

Fijne kleur, open dakkie...

Nice!

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 14 nov, 2024 14:24

Is op de foto moeilijk te beoordelen... vaak zijn de bekende plekjes waar wat roest zit even snel afgeschuurd en dan met een knikkerbusje bij gespoten. Dat is op foto's van deze kwaliteit niet te zien.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » do 14 nov, 2024 18:01

Mijn ervaring met Zweedse 9-5's is dat je niet op basis van foto's zaken kunt doen. En al zeggen ze tien keer 'rostfri' besef dan dat de maatstaf van een Zweed heel ergens anders ligt dan het referentiekader van menig Nederlander.

Ik heb een keer 5 uur gereden voor een auto die rostfri was. Met roestplekken op de wielkasten en b stijl. En dan staan ze je schaapachtig aan te kijken want hij is toch rostfri? Volgens mij verstaan zij eronder dat je niet door het plaatwerk heen kunt kijken. :lol:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 15 nov, 2024 9:57

De verkoper adverteert deze auto wel als hebbende gehad een 'rostskyddsbehandling' en biedt een jaar garantie. Nou heb je als buitenlander niet veel aan garantie in Zweden, maar het zegt wel iets over dat de verkoper achter zijn produkt staat voor de Zweedse medemens die wel makkelijk verhaal kan komen halen.

Het is mogelijk dat auto van een liefhebber is geweest. Het komt wel eens voor dat een auto op verzoek van de eerste eigenaar bij aankoop wordt getectyleerd. Als de verkopende partij de moeite heeft genomen om dat destijds te registreren, zou je het in het register kunnen terugvinden. Maar als het er niet is geregistreerd, kan het toch zijn uitgevoerd. Zekerheid biedt dat dus ook niet. Of door een latere eigenaar, maar dat staat nooit in enig register vermeld.

Het is opvallend dat de 'hundbenen' in bij het maken van foto's van de achterbank zijn gemeden. Daar trek je juist kopers mee. En dan hangt het nog van de belichting/hoek foto af of je beginnende bobbeltjes kunt ontdekken.

Kortom, zowel bij deze als het exemplaar in DK dat je spotte in een ander topic, moet je naast de auto staan om het te kunnen beoordelen. Ook om dat aanbieders nooit foto's van de onderkant online plaatsen. Net zoals Thierry ook al opperde.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 15 nov, 2024 10:40

Volgens mij is dit wel een net exemplaar. De verkoper is een bekend adres die in latere 9-5 en 9-3s handelt en meestal de nettere exemplaren te koop heeft. Als je de foto’s goed bekijkt, dan zie je zijn voorraad.

De laatste jaren zijn er in Zweden steeds meer bedrijven die zich richten op Saab en het behoud van het merk, zoals Mannes bil.

Ook de zweden hebben door dat Saab “op” raken en het merk wordt nu met meer “zorg” onderhouden en verhandeld. Dit zie je oa aan de prijs, die is voor een 9-5 of 9-3 hoger dan een paar jaar geleden.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 15 nov, 2024 11:52

Barboer schreef:
do 14 nov, 2024 14:13
Fijne kleur, open dakkie...

Nice!
En stoel ventilatie, wat me in Zweden een vrij zeldzame optie lijkt.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 15 nov, 2024 12:20

Saapie schreef:
vr 15 nov, 2024 10:40
De verkoper is een bekend adres die in latere 9-5 en 9-3s handelt en meestal de nettere exemplaren te koop heeft. Als je de foto’s goed bekijkt, dan zie je zijn voorraad.
Ben je er weleens geweest? (Ik wel)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 15 nov, 2024 12:41

Henk-Jan schreef:
vr 15 nov, 2024 11:52
En stoel ventilatie
uberhaupt zeldzaam voor dame edna's. Mark 1 en 2 9-5s zijn daar veel vaker mee uitgerust. Vraag me niet waarom

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 15 nov, 2024 13:08

brinky schreef:
vr 15 nov, 2024 12:20
Ben je er weleens geweest? (Ik wel)
Ja, deze zomer nog. We zaten toen in een zomerhuis in de regio, en ik heb toen meerdere garages bezocht of er nog een leuke Saab te koop was die ik kon meenemen. Stonden bij deze “garage” toen Saabs in verschillende conditie. Inderdaad ook mindere auto’s, …..vooral achter op het terrein stonden er een paar zeer treurig bij.

petertav
Geregistreerd lid

Bericht door petertav » vr 15 nov, 2024 14:09

K heb zelf wel interesse in de wagen, dus moest je nog insights hebben betreffende de verkoper, laat het me dan maar gerust weten. Mij lijkt het een mooie wagen, maar ben eerder een leek…

Alleen staat deze 9-5 toch al zeer lang te koop. Ofwel omdat de prijzen ‘te hoog’ zijn ofwel omdat de wagens niet koosjer zijn? Who knows. Lastig als het niet naast de deur is om even binnen te springen.:-)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 15 nov, 2024 14:22

deze blauw is voor een OG 9-5 een NOL uitvoering. No options left. Automaat met flippers, dakspoiler (niet standaard), Navi + Harman Kardon, schuifdak, stoelventilatie, elektrische stoelen, park distance control en ik meen zelfs het knopje van de achterbank verwarming te zien zitten. Het is een vroege dame edna (datum deel 1 in 2005) dus wellicht als demo zo geconfigureerd (altijd lekker vol)

ik zie op de fotos ook facturen van Maptun maar lees daar niks over. Benieuwd wat voor upgrades dat zijn geweest qua hard- en software

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 15 nov, 2024 14:23

petertav schreef:
vr 15 nov, 2024 14:09
Ofwel omdat de prijzen ‘te hoog’ zijn ofwel omdat de wagens niet koosjer zijn?
auto wordt aangeboden met garantie. Daar zit het eerste pingel argument al om een lagere prijs te bedingen. Garantie is lastig op een Zweeds gekochte occasion die naar NL verhuist

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 15 nov, 2024 15:16

petertav schreef:
K heb zelf wel interesse in de wagen, dus moest je nog insights hebben betreffende de verkoper, laat het me dan maar gerust weten. Mij lijkt het een mooie wagen, maar ben eerder een leek…

Alleen staat deze 9-5 toch al zeer lang te koop. Ofwel omdat de prijzen ‘te hoog’ zijn ofwel omdat de wagens niet koosjer zijn? Who knows. Lastig als het niet naast de deur is om even binnen te springen.:-)
Deze zomer heb ik deze blauwe niet zien staan. Je zou een van de forumleden die in zweden wonen kunnen vragen om te gaan kijken. Er stond toen wel een keiharde witte. Was helaas een 2.0 lpt.

Van een afstand blijft het gissen. Maar ik vind het een buitengewoon mooie uitvoering

Veel Saabs uit zweden hebben roest. Maar er kunnen ook uitzonderingen op de regel zijn. Mijn rode DE had nauwelijks roest.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » vr 15 nov, 2024 15:45

petertav schreef:
Alleen staat deze 9-5 toch al zeer lang te koop.
Welgeteld 1 jaar en 4 maanden:

"Ägarbyte Företag från Linköping 2023-07-13"

Prachtige kleur en inderdaad NOL 8) Als ie zo mooi (en roestvrij) is als de foto's doen vermoeden, zou ik niet twijfelen...

Omdat ie zo mooi is, wat plaatjes erbij :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie