PL Saab 9-3 cabrio never seen before edition

Ergens in het buitenland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter. Let op het vermelden van de landencode.
J.vandermeulen
Donateur
Donateur

PL Saab 9-3 cabrio never seen before edition

Bericht door J.vandermeulen » zo 01 jun, 2025 9:34

Dit is wel een heel raar en gaaf ding. Had een pater met negen kerken ook niet zo’n exemplaar?
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 062&vc=Car

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: PL Saab 9-3 cabrio never seen before edition

Bericht door Style&Co » zo 01 jun, 2025 9:42

Pater Tjerk had er toch een DSG bak in liggen?

caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door caspar » zo 01 jun, 2025 10:31

Gaaf!! Wel op basis van us import.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » ma 02 jun, 2025 19:54

DSG bak ligt in de Viggen. De automaatbak van de Turbo X kan 400 pk aan en aan meer heb ik geen behoefte bij die auto, is al bloedsnel. Bij de Viggen gaat de DSG bak echt wat toevoegen in rijcomfort en acceleratie.

Alhoewel leuke poging is de auto die nu aangeboden wordt geen volwaardige Turbo X. Maar he, als je er goedkoop geinig bij wilt rijden is dit zo verkeerd nog niet, alle waar naar zijn geld (en daar is absoluut niks mis mee).

Bij KCP zijn ze druk bezig met de volgende Turbo X cabrio, gaat een spectaculaire kleur krijgen.

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » ma 02 jun, 2025 20:33

Wat maakt jouw TX Cabrio meer volwaardig TX dan deze, behalve dat deze een Griffin bumper en Ice block koplampen heeft?

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » ma 02 jun, 2025 21:51

caspar schreef:
zo 01 jun, 2025 10:31
Gaaf!! Wel op basis van us import.
Heeft iemand al de schadehistorie gecheckt?

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 03 jun, 2025 7:10

MVE schreef:
ma 02 jun, 2025 20:33
Wat maakt jouw TX Cabrio meer volwaardig TX dan deze, behalve dat deze een Griffin bumper en Ice block koplampen heeft?
Om (verdere) verwarring te voorkomen: een Turbo X is geen TX (die alleen wat uiterlijke kenmerken met de Turbo X deelde maar b.v. niet de vierwielaandrijving).

Wat betreft "volwaardig": het betekent nogal wat of je met originele Turbo X onderdelen begint of niet. Zo is de tank van een Turbo X anders gevormd en geldt dat ook voor b.v. het subframe. Het belangrijkste verschil zit m in het 'aan de praat krijgen' van het XWD gedeelte, b.v. het ELSD gedeelte.

Wat mij betreft is het overigens geen kwestie van "volwaardig" of niet: er is gewoon simpelweg een enorm verschil tussen wat onderdelen tegen een cabrio aansmijten of alle componenten van een Turbo X op een cabrio schroeven en die laten werken zoals door SAAB bedoeld. En daar hangt uiteraard ook een ander prijskaartje aan. Ik vind dit (auto uit startpost) een aantrekkelijk geprijsd exemplaar voor wat je er voor terugkrijgt.

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » di 03 jun, 2025 9:05

In spreektaal noemt men een Turbo X vaak TX. Dat actiemodel was een TX Edition.

De aangeboden cabrio heeft een B284R, XWD systeem, TX uitlaat… Volgens mij heb je dan de belangrijkste onderdelen bij elkaar. Los van optisch; ik vind de Griffin neus minder mooi dan de originele. Het interieur van deze is mooi gemaakt maar ís niet zoals een Turbo X, dat zou ik zelf ook leuk vinden om kloppend te hebben.

De andere vorm van de tank lijkt me logisch, gezien het een andere carrosserie is… Dit heeft ook 0,0 gevolgen of invloed op het “zijn” van een Turbo X in het geval van een sedan of estate… Vind ik.

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » di 03 jun, 2025 9:58

NeufegliseThierry schreef:
di 03 jun, 2025 7:10
er is gewoon simpelweg een enorm verschil tussen wat onderdelen tegen een cabrio aansmijten of alle componenten van een Turbo X op een cabrio schroeven en die laten werken zoals door SAAB bedoeld
Waar baseer je nou op dat dit een auto is waar 'wat onderdelen tegenaan gesmeten' zijn? En dat het niet werkt 'zoals Saab bedoeld heeft' (alsof dat überhaupt objectief vast te stellen is)?
Het belangrijkste verschil zit m in het 'aan de praat krijgen' van het XWD gedeelte
Ik lees hierin dat je er vanuit gaat dat dat hier niet gelukt is.

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » di 03 jun, 2025 10:24

Ach, we kunnen lang of kort discussiëren. Een Turbo X cabrio bestaat niet en zal ook nooit bestaan. Het zal altijd onderdelen overzetten blijven. Waar niets mis mee is, maar het is géén Turbo X.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 03 jun, 2025 15:27

Super72 schreef:
di 03 jun, 2025 9:58
Waar baseer je nou op dat dit een auto is waar 'wat onderdelen tegenaan gesmeten' zijn? En dat het niet werkt 'zoals Saab bedoeld heeft' (alsof dat überhaupt objectief vast te stellen is)?

Ik lees hierin dat je er vanuit gaat dat dat hier niet gelukt is.
Waar ik het op baseer is omdat er in het verleden eerder geschreven is over deze auto. Kijk, ik kan nu alles hier gaan lopen uitleggen maar dan krijg ik vast weer zure opmerkingen en dat was nu juist waarom ik een tijd lang niks gepost heb. Mve kan wel stellen dat een brandstoftank niet relevant is maar als je weet dat die specifiek aangepast is vanwege het XWD systeem en achteras dan snap je dat je wel de juiste nog hebt om een en ander correct functionerend te krijgen.

Ik blijf het zeggen: leuke auto, je krijgt vast waar voor je geld maar het valt niet te vergelijken met het compleet transformeren van een cabrio naar Turbo X specs. Althans, dat is mijn mening. En gelukkig mogen meningen verschillen.

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » di 03 jun, 2025 16:53

Het blijft weer zoals oud vaag genoeg om iedere interessante conversatie te stoppen… Ach. We kunnen niet allemaal zo alwetend zijn als dhr. Tjerk. :)

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 03 jun, 2025 18:03

Gaan we huilie huilie doen? In het verleden was ik zeer concreet in alles, legde ik het tot in het laatste detail uit en kwam er gezeik. Nu ik ervoor kies er niet (te diep) op in te gaan ook. Oftewel: sommigen hier zeiken om het zeiken. Heb ik ik me toch laten verleiden om er op te reageren.

Zal m'n best doen dat de volgende keer niet te doen.

En mocht iemand deze auto concreet kopen en een keer echt willen weten wat de verschillen zijn: van harte welkom om met de mijne te komen rijden. Vind ik alleen maar leuk. En niet leuk als in "zal ik eens laten zien dat de mijne beter rijdt" maar omdat ik het oprecht kan waarderen wat je kunt bouwen met een beperkter budget. Ik ben en blijf bovenal autoliefhebber, waarbij het me geen drol uitmaakt of een auto 10 mille of een ton gekost heeft.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 03 jun, 2025 18:04

Wat betreft "volwaardig": het betekent nogal wat of je met originele Turbo X onderdelen begint of niet.
elke ng9-3 v6 xwd levert als donor de goede onderdelen voor zon ombouw naar xwd (technisch en elektronisch). Wat een Turbo X speciaal maakt zijn de optische details qua body, velgen en interieur. Daar is met goed zoeken los nog wel aan te komen
Zo is de tank van een Turbo X anders gevormd en geldt dat ook voor b.v. het subframe. Het belangrijkste verschil zit m in het 'aan de praat krijgen' van het XWD gedeelte, b.v. het ELSD gedeelte.
Die tank is idd anders (zadeltank) omdat die aandrijfas er anders niet onderdoor kan. Het storingsloos aan de praat krijgen (werkend en geen foutmeldingen in de dash) is wel een uitdaging. Maar als je alles minitieus overzet kom je een heel eind. Is bij jouw turbo x cabrio alles aan de praat en storingsvrij?

Wat mij betreft is het overigens geen kwestie van "volwaardig" of niet: er is gewoon simpelweg een enorm verschil tussen wat onderdelen tegen een cabrio aansmijten of alle componenten van een Turbo X op een cabrio schroeven en die laten werken zoals door SAAB bedoeld.
Ik neem aan dat je bedoelt dat jouw auto van de laatste categorie is en de gespotte auto van de eerste categorie. Zoals ik de historie van jouw Saab ken (inclusief het bedrijf dat de ombouw daarvan deed) en de advertentietekst van de gespotte Saab lezende zou een leek kunnen stellen dat het net andersom is. De gespotte Turbo X cabrio heeft bij een officiele Saab dealer de conversie ondergaan en die van jou bij een universeel tuningsbedrijf

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 03 jun, 2025 19:58

Gaan we weer….

Plaats reactie