[DE] 9000 Estate

Ergens in het buitenland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter. Let op het vermelden van de landencode.
Plaats reactie
Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

[DE] 9000 Estate

Bericht door Ewout » di 16 sep, 2025 20:21

De Lafrenz-9000 staat te koop:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =436529086

Saab 9000
2.3 T Auto Aero SportCombi Einzelstück
24.999 €

Kilometerstand
220.500 km

Leistung
147 kW (200 PS)

Kraftstoffart
Benzin
Getriebe

Automatik
Erstzulassung

06/1995

Afbeelding

Afbeelding

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Re: [DE] 9000 Estate

Bericht door gj900 » di 16 sep, 2025 20:50

Naar mijn smaak toch een te hoog lijkenwagengehalte vanwege de grote glasoppervlakten. De Thema is hier subtieler.

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » di 16 sep, 2025 21:45

Jammer dat er geen intereurfoto van kofferruimte is opgenomen. Wel mooie spot

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 16 sep, 2025 23:37

Een bekende door LaFrenz gebouwde estate met Thema achterzijde. Kofferruimte is zoals de CS. foto’s van ombouw zijn te vinden op saabblog.net. https://nl.saabblog.net/2015/06/04/prem ... 9000-2-sc/

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 17 sep, 2025 7:12

Even zuurpruimmodus: bijna 25.000 euro voor een 9000 met meer dan 2 ton gedraaid?

Het is een gaaf project, dat zeker. Maar ik vind het veel geld in vergelijking met andere leuke Saabs.

Ik zou eerder een thema station ie 16 turbo zoeken. Die zijn goedkoper ( de helft) , en ook bloedsnel.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/lanci ... _level=t10

https://www.autoscout24.nl/aanbod/lanci ... _level=t10

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 17 sep, 2025 8:48

Saapie schreef:
wo 17 sep, 2025 7:12
Even zuurpruimmodus: bijna 25.000 euro voor een 9000 met meer dan 2 ton gedraaid?
In die richting gaan vele 900 Classics met de juiste configuratie ondertussen ook toch? Hier heb je voor dat geld een Unikat, waarbij je eigenlijk betrekkelijk weinig betaalt voor de 400 uur die naar verluid in de ombouw gestoken zijn.

Een mooie 9000 Aero als basis, ook met "schlechts" twee ton ;) , is al niet meer zo makkelijk voor minder dan 10,000 Euro te vinden.

Daarmee lijkt mij de prijs eigenlijk OK, voor degene die echt iets bijzonders wil (al zijn het niet origineel).
Saapie schreef:
wo 17 sep, 2025 7:12
Het is een gaaf project, dat zeker. Maar ik vind het veel geld in vergelijking met andere leuke Saabs.

Ik zou eerder een thema station ie 16 turbo zoeken. Die zijn goedkoper ( de helft) , en ook bloedsnel.
En als je in de 9000 SC dan toch een ongeluk hebt, kom je er eventueel nog levend uit t.o.v. de Thema.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 17 sep, 2025 9:27

Ik volg je redenering. Maar het blijft veel geld… waar ik iets anders mee zou kopen.. Ergo persoonlijke keuze.

een Thema is niet exht onveilig …. Op mijn 16de hebben we met mijn vaders Thema ie turbo op wintersport een ongeluk gehad. Met 100 uit de bocht gevlogen. Iedereen stapte zonder maar iets te hebben uit de auto, die wel total loss was.

Een 9000 zal waarschijnlijk nog dooor hebben kunnen rijden, haha

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 17 sep, 2025 9:53

25k vindt ik wel meevallen, mits in goede staat natuurlijk (technisch en cosmetisch). Je hebt dan wel een unieke auto!

Wel de B234L met Trionic, Aero stoelen. Helaas automaat. Mooie donkergroene kleur.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » wo 17 sep, 2025 10:30

Ik vind de ombouw eigenlijk wat lomp ogen…en beige interieur met zwart dash… neem dan de moeite om het even helemaal af te maken.

Uniek is hij zeker… maar dat is een verlengde Multipla ook… vormt voor mij onvoldoende reden om hebberig te worden :wink:

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 17 sep, 2025 10:52

Ik vind de ombouw zeker niet lelijk.

In die tijd deden veel fabrikanten het op dezelfde wijze om ook een variant/estate op de markt te brengen obv een al bestaande sedan.

Ergens vind ik het wel wat hebben, vooral omdat Saab dit zelf nooit zo heeft geleverd.

Zo heeft een bedrijf ook eens een shooting brake gemaakt van een aston martin geloof ik. Er zit in Nederland ook een bedrijf die recentelijk dit van ombouwen uitvoert.

Smaak is persoonlijk natuurlijk, maar om het lelijk en lomp te noemen… het past wel bij de tijdsgeest met die rechte lijnen. Vloeiende en ronde lijnen hadden pas misstaan.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 17 sep, 2025 11:09

Thema SW vind ik dan toch een stuk eleganter. Zo'n Thema, en dan een heel late met drieliter Busso-V6, dat lijkt me wel wat. Ook niet te vinden natuurlijk.

Ik vind dit toch teveel huisvlijt.

https://www.autoedizione.nl/column-einsame-spitze/

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » wo 17 sep, 2025 11:25

Luthart schreef:
wo 17 sep, 2025 10:52
Ik vind de ombouw zeker niet lelijk.

In die tijd deden veel fabrikanten het op dezelfde wijze om ook een variant/estate op de markt te brengen obv een al bestaande sedan.

Ergens vind ik het wel wat hebben, vooral omdat Saab dit zelf nooit zo heeft geleverd.

Zo heeft een bedrijf ook eens een shooting brake gemaakt van een aston martin geloof ik. Er zit in Nederland ook een bedrijf die recentelijk dit van ombouwen uitvoert.

Smaak is persoonlijk natuurlijk, maar om het lelijk en lomp te noemen… het past wel bij de tijdsgeest met die rechte lijnen. Vloeiende en ronde lijnen hadden pas misstaan.
Eens, het is en blijft smaak. Ik vind de achterruit de groot en stijl. En de overhang achter te kort.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 17 sep, 2025 11:51

Mooi is het niet vind ik, de Thema sw is een stuk beter geslaagd. Het zou denk ik wel enorm opknappen als er geen donkere ruiten in zouden zitten.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 17 sep, 2025 12:13

De hele achterzijde is van een Thema Incl dak. Behalve de onderzijde van de achterklep. De reflector balk maakt het wat lomper. Ze hadden de CD verlichting er voor kunnen gebruiken. Als je iets unieks wil koop je ‘m. Mooi, nee. Een 9000 is ook een model waarvan je moet houden. Dit is niet de enige estate. Er is (of was) ook nog een zilvergrijze in Zweden.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 17 sep, 2025 12:42

busy schreef:
wo 17 sep, 2025 12:13
Behalve de onderzijde van de achterklep. De reflector balk maakt het wat lomper.
en daar gaat het dan ook mis. Vooropgesteld dat ik het waanzinnig knap vind gedaan (en moedig)... de achterruit zit nu gelijk op de reflector plaat. Als daar nog ruimte tussen had gezeten (metalen rand van ca 5 cm) dan was het veel rustiger geworden. Maar de basis is een 9000 CS die wat dat betreft geen speling heeft. Dat zou een 9000 CC als basis wel hebben gehad (daar heeft Sollstad de twee Zweedse 9000 combis op gebaseerd destijds)

Plaats reactie