https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =436529086
Saab 9000
2.3 T Auto Aero SportCombi Einzelstück
24.999 €
Kilometerstand
220.500 km
Leistung
147 kW (200 PS)
Kraftstoffart
Benzin
Getriebe
Automatik
Erstzulassung
06/1995

In die richting gaan vele 900 Classics met de juiste configuratie ondertussen ook toch? Hier heb je voor dat geld een Unikat, waarbij je eigenlijk betrekkelijk weinig betaalt voor de 400 uur die naar verluid in de ombouw gestoken zijn.Saapie schreef: ↑wo 17 sep, 2025 7:12Even zuurpruimmodus: bijna 25.000 euro voor een 9000 met meer dan 2 ton gedraaid?
En als je in de 9000 SC dan toch een ongeluk hebt, kom je er eventueel nog levend uit t.o.v. de Thema.Saapie schreef: ↑wo 17 sep, 2025 7:12Het is een gaaf project, dat zeker. Maar ik vind het veel geld in vergelijking met andere leuke Saabs.
Ik zou eerder een thema station ie 16 turbo zoeken. Die zijn goedkoper ( de helft) , en ook bloedsnel.

Eens, het is en blijft smaak. Ik vind de achterruit de groot en stijl. En de overhang achter te kort.Luthart schreef: ↑wo 17 sep, 2025 10:52Ik vind de ombouw zeker niet lelijk.
In die tijd deden veel fabrikanten het op dezelfde wijze om ook een variant/estate op de markt te brengen obv een al bestaande sedan.
Ergens vind ik het wel wat hebben, vooral omdat Saab dit zelf nooit zo heeft geleverd.
Zo heeft een bedrijf ook eens een shooting brake gemaakt van een aston martin geloof ik. Er zit in Nederland ook een bedrijf die recentelijk dit van ombouwen uitvoert.
Smaak is persoonlijk natuurlijk, maar om het lelijk en lomp te noemen… het past wel bij de tijdsgeest met die rechte lijnen. Vloeiende en ronde lijnen hadden pas misstaan.

en daar gaat het dan ook mis. Vooropgesteld dat ik het waanzinnig knap vind gedaan (en moedig)... de achterruit zit nu gelijk op de reflector plaat. Als daar nog ruimte tussen had gezeten (metalen rand van ca 5 cm) dan was het veel rustiger geworden. Maar de basis is een 9000 CS die wat dat betreft geen speling heeft. Dat zou een 9000 CC als basis wel hebben gehad (daar heeft Sollstad de twee Zweedse 9000 combis op gebaseerd destijds)busy schreef: ↑wo 17 sep, 2025 12:13Behalve de onderzijde van de achterklep. De reflector balk maakt het wat lomper.