[DE] classic cabrio zum haben
-
El René
- Geregistreerd lid
[DE] classic cabrio zum haben
Zo priced to sell dat ze nogal wat reacties krijgen.
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... nt=app_ios
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... nt=app_ios
-
gj900
- Donateur (9x)

Re: [DE] classic cabrio zum haben
Mooi ding! De verkoper vergist zich echter bij de motorspecificatie: "...mit der für dieses Modelljahr stärksten Motorisierung" 
-
Alois
- Geregistreerd lid
Ik denk dat dit een frauduleuze advertentie is…
-
El René
- Geregistreerd lid
Oe. Sowieso moet je oppassen tegenwoordig.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

waarom denk je dit?Alois schreef: ↑za 07 mar, 2026 23:14frauduleuze advertentie
-
Saapie
- Donateur (2x)

Vind hem duur, en ik zie ook roest. Beter een van een echte liefhebber kopen.
-
flashman
- Geregistreerd lid
Onzin. Wie zegt dat dit geen liefhebber is? En al is het geen liefhebber, de advertentietekst is eerlijk en uitgebreid, (al dan niet met een foutje over de motorisering van dat jaar),Saapie schreef: ↑zo 08 mar, 2026 13:25Vind hem duur, en ik zie ook roest. Beter een van een echte liefhebber kopen.
maar ik heb wel mindere advertenties gezien.
Overigens lees ik in een ander topic, over een classic waar duidelijk ont-zettend veel roest aan zit, dat jij van mening bent dat een potentieel geinteresseerde niet moet vallen over een 'beetje' roest, maar gewoon 4-5k moet investeren en niet moet zeuren. Waarom dan deze afkraken op basis van een beetje roest?
Niemand, lees niemand, kan een auto beoordelen op basis van foto's. Op een foto is namelijk alles mooier.
-
Alois
- Geregistreerd lid
“+++ 04.03.2026: Da wir sehr viele Anfragen erhalten haben, kann ich aktuell nicht umgehend antworten. Bei Interesse schreiben Sie gerne und ich melde mich, sofern der Wagen dann noch verfügbar ist. Danke +++”Style&Co schreef: ↑zo 08 mar, 2026 13:24waarom denk je dit?
De eigenaar van zo'n specifieke auto als de Saab 900 cabriolet zou de 900i van Saab LPT niet herkennen? Bovendien is de beschrijving waarin staat dat de auto slechts één eigenaar heeft gehad, erg vreemd. Iemand met slechts één eigenaar zou waarschijnlijk beter weten wat hij nieuw besteld heeft.
“Ich biete hier meinen Saab 900i aus dem Jahr 1994”
De prijs lijkt redelijk gezien de zeer goede staat; vergelijkbare exemplaren zijn in Duitsland te koop voor 15.000 euro.. Maar ik kan me vergissen.
Sappie: Waar ziet u corrosie? Of is dat een toespeling op El René?
-
gimli
- Geregistreerd lid
Ik vind het een normaal aanbod met een realistische prijs.
Ervan uitgaande dat de cabriolet regelmatig is onderhouden en het dak in orde is (mechanisch en waterdicht), ligt de prijs binnen de gebruikelijke prijsklasse voor LPT met 200 - 250 tkm van 10-15 duizend euro.
Waarschijnlijk is de verkoper geen “Saab-freak” zoals sommigen van ons. En dan is het ook normaal dat zo'n cabrio wordt aangeduid als “i” = injectie. Per slot van rekening werkt elke turbomotor ook met injectie. Ja, de uitspraak over de “krachtigste motor” is vreemd. Maar we hebben het hier over de laatste maanden van de uitverkoop van de 900 OG cabrio.
Het gaat hier blijkbaar ook om een “900 S Top”-model, volgens de toenmalige Duitse prijslijst met “volledige uitrusting”, meer dan in de FPT met standaarduitrusting.
Of het aanbod nu bijzonder voordelig is of niet, kan op basis van de advertentie niet worden beoordeeld. Daarvoor ontbreken veelzeggende foto's van de motorruimte en alle relevante onderdelen van het chassis en de carrosserie.
Eigenlijk sluiten de beschreven “uitstekende staat” en de uitspraak “alle onderdelen origineel” elkaar uit.
Na 30 jaar is de radiator aan vervanging toe, is het chassis versleten, zijn de leidingen broos, is de katalysator aan het einde van zijn levensduur, enz. enz.
Of de airconditioning werkt, wordt ook niet vermeld. Evenmin als de staat van onderhoud ervan.
Nogmaals: het kan een mooie cabriolet zijn. Maar dat hoeft niet.
Ervan uitgaande dat de cabriolet regelmatig is onderhouden en het dak in orde is (mechanisch en waterdicht), ligt de prijs binnen de gebruikelijke prijsklasse voor LPT met 200 - 250 tkm van 10-15 duizend euro.
Waarschijnlijk is de verkoper geen “Saab-freak” zoals sommigen van ons. En dan is het ook normaal dat zo'n cabrio wordt aangeduid als “i” = injectie. Per slot van rekening werkt elke turbomotor ook met injectie. Ja, de uitspraak over de “krachtigste motor” is vreemd. Maar we hebben het hier over de laatste maanden van de uitverkoop van de 900 OG cabrio.
Het gaat hier blijkbaar ook om een “900 S Top”-model, volgens de toenmalige Duitse prijslijst met “volledige uitrusting”, meer dan in de FPT met standaarduitrusting.
Of het aanbod nu bijzonder voordelig is of niet, kan op basis van de advertentie niet worden beoordeeld. Daarvoor ontbreken veelzeggende foto's van de motorruimte en alle relevante onderdelen van het chassis en de carrosserie.
Eigenlijk sluiten de beschreven “uitstekende staat” en de uitspraak “alle onderdelen origineel” elkaar uit.
Na 30 jaar is de radiator aan vervanging toe, is het chassis versleten, zijn de leidingen broos, is de katalysator aan het einde van zijn levensduur, enz. enz.
Of de airconditioning werkt, wordt ook niet vermeld. Evenmin als de staat van onderhoud ervan.
Nogmaals: het kan een mooie cabriolet zijn. Maar dat hoeft niet.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

gimli schreef: ↑ma 09 mar, 2026 17:16Het gaat hier blijkbaar ook om een “900 S Top”-model, volgens de toenmalige Duitse prijslijst met “volledige uitrusting”, meer dan in de FPT met standaarduitrusting.
Bedoel je de Duitse special edition 'Runout Turbo' ? (niet te verwarren met de Last Run edition, zeg maar de Duitse GT). Volgens mijn info was die er alleen in 1993 maar wellicht aldaar ook doorgeleverd in 1994
-
Saapie
- Donateur (2x)

Je hebt 150% gelijk. Ik zat te stangen… kennelijk was het sarcasme misplaatst.flashman schreef: ↑zo 08 mar, 2026 13:36Onzin. Wie zegt dat dit geen liefhebber is? En al is het geen liefhebber, de advertentietekst is eerlijk en uitgebreid, (al dan niet met een foutje over de motorisering van dat jaar),
maar ik heb wel mindere advertenties gezien.
Overigens lees ik in een ander topic, over een classic waar duidelijk ont-zettend veel roest aan zit, dat jij van mening bent dat een potentieel geinteresseerde niet moet vallen over een 'beetje' roest, maar gewoon 4-5k moet investeren en niet moet zeuren. Waarom dan deze afkraken op basis van een beetje roest?
Niemand, lees niemand, kan een auto beoordelen op basis van foto's. Op een foto is namelijk alles mooier.
Die GT in dat ander topic heeft zeker roest, maar is te fixen: op basis van jaren lange ervaring leer je op geven moment waar je op moet letten, ook op foto’s.
-
gimli
- Geregistreerd lid
Nee.Style&Co schreef: ↑ma 09 mar, 2026 17:56Bedoel je de Duitse special edition 'Runout Turbo' ? (niet te verwarren met de Last Run edition, zeg maar de Duitse GT). Volgens mijn info was die er alleen in 1993 maar wellicht aldaar ook doorgeleverd in 1994
Vanaf het kalenderjaar (!) 1993 stond er een model Saab 900 S Cabriolet “Top” in de prijslijst, met de LPT 141 pk-motor. En natuurlijk waren er cabrio's van het modeljaar 1993 die tot 1994 in de showrooms stonden en dienovereenkomstig werden verkocht met een eerste registratie in 1994.
Overigens: in Duitsland was er officieel geen “Last Run” of “Run Out” Turbo, zoals deze elders ‘GT’ of “GT Aero” werd genoemd. In Duitsland heetten de laatste beschikbare full-turbo coupés gewoon “Saab 900 Turbo ”S", die zich alleen onderscheiden van de standaard Turbo 16 S tot MY 1992 door de wollen inzetstukken in de stoelen en het vermogen van 180 pk (en een bijna volledige uitrusting als standaard).
De cabriolet heette ook gewoon “Saab 900 Turbo Cabriolet” en had 170 pk.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

in Nederland stond de GT ook niet officieel in de folder. De GT werd alleen genoemd in stencils van de importeur die begin 1993 werden uitgedeeldgimli schreef: ↑ma 09 mar, 2026 23:19
Overigens: in Duitsland was er officieel geen “Last Run” of “Run Out” Turbo, zoals deze elders ‘GT’ of “GT Aero” werd genoemd.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Special editions zijn altijd interessantgimli schreef: ↑ma 09 mar, 2026 23:19Nee.
Vanaf het kalenderjaar (!) 1993 stond er een model Saab 900 S Cabriolet “Top” in de prijslijst, met de LPT 141 pk-motor. En natuurlijk waren er cabrio's van het modeljaar 1993 die tot 1994 in de showrooms stonden en dienovereenkomstig werden verkocht met een eerste registratie in 1994.
die Top edition betrof alleen de cabriolet? Of ook 3 en 5 deurs 'hardtop' koetsvarianten? Weet je ook de toenmalige prijs?
Wat waren de specificaties van de top edition? Als ik deze auto even bekijk dan zijn het: Airbag, abs, airco, cruisecontrol, leren interieur inclusief stuur en deurpanelen met opgelegd leer, twotone aero 92 velgen, aero bodykit, CV, elektrische ramen, spiegels en antenne en een houten facia. En wellicht werd deze radio destijds door de Duitse importeur meegeleverd
Dan mist cruisecontrol, metallic lak, elektrisch verstelbare stoelen en leren pookhoes+knop. Dat er een non turbo uitlaatpijp onder zit kan later gebeurd zijn
-
gimli
- Geregistreerd lid
Hallo style,
ik heb je een bericht gestuurd.
Helaas kun je hier geen screenshots plaatsen en ik gebruik geen portalen voor het delen van afbeeldingen.
De kleur is een metallic lak, cruise control + elektrische stoelen waren ook in de (Duitse) “Top” niet standaard, en de lederen applicaties kunnen slijtage hebben ondervonden en zijn mogelijk vervangen.
Maar dat gaat nu wel erg in detail.
ik heb je een bericht gestuurd.
Helaas kun je hier geen screenshots plaatsen en ik gebruik geen portalen voor het delen van afbeeldingen.
De kleur is een metallic lak, cruise control + elektrische stoelen waren ook in de (Duitse) “Top” niet standaard, en de lederen applicaties kunnen slijtage hebben ondervonden en zijn mogelijk vervangen.
Maar dat gaat nu wel erg in detail.