Rommelend geluid

1967-1980
Plaats reactie
Martien_96V4
Geregistreerd lid

Rommelend geluid

Bericht door Martien_96V4 » ma 06 feb, 2006 21:37

Nu was ik er van uitgegaan dat ik na vervanging van de balansaslagers geen rommelende distributie meer zou hebben bij koude motor.
Niet dus. Dit rommelen is alleen hoorbaar bij stationair toerental, en komt duidelijk bij de voorzijde van de motor vandaan.
Iemand een idee ??

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 06 feb, 2006 22:14

Krukaslager(s) :? ? Rommelend of kloppend geluid wil nog wel eens van een hoofdlager komen.. Oliedruk OK :roll: ?
Cornell

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » ma 06 feb, 2006 22:39

Zie topic oliedrukschakelaar. Oliedruk stationair bij warme motor 40 PSI (2.8 bar).

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 07 feb, 2006 9:09

Dat lijkt me een redelijk gezonde druk bij die omstandigheden en dat maakt de krukaslagers zeker minder verdacht.
Ik neem aan dat de oliedruk koud zelfs nog wat hoger is?
Helaas ben ik (nog!) niet zo bekend met de V4-en en de blokken en de eventuele eigenaardigheden maar dat van die krukaslagers is een vrij algemeen verschijnsel bij oudere motoren...
Cornell

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » di 07 feb, 2006 12:16

Ik zal komend weekend wel eens starten zonder v-snaar. Kijken of het geluid dan nog optreedt.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » za 11 feb, 2006 13:17

Toch raar, zonder V-snaar totaal geen bijgeluid meer. Geen speling op de waterpomp, geen speling op de dynoma, ventilatorlager is al eens vernieuwd, rara wat rommelt er ?

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » zo 12 feb, 2006 10:00

Zou dus toch de waterpomp of de dynamo kunnen zijn. Er hoeft als de boel versleten is niet meteen speling op te zitten. Je kunt eens controleren door een lange schroevendraaier op de dynamo te zetten en deze met het handvat dan a.h.w. in je oor te stoppen. Allerlei bijgeluiden zijn dan makkelijker te traceren. Ik gebruikt deze methode ook wel eens om te luisteren naar de klepspeling. Voor de waterpomp zul je zoiets ook kunnen verzinnen.

Succes!

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 12 feb, 2006 10:15

Een rommelend geluid van de dynamo kan naast mechanische oorzaken ook voorkomen by slechte velddioden.. Meestal gaat dit wel gepaard met het licht opgloeien van het laadstroomlampje by hogere toerentallen en daarnaast is het laadgedrag anders met andere stromen en spanningen..
Of het is toch de pomp...
Met een stethoscoop kan je luisteren en anders met een lange schroevendraaier oid dat je op de te beluisteren plek en tegen je oor doet.
Kijk daarbij altijd goed uit voor de draaiende delen..
Cornell

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 12 feb, 2006 10:17

Was je me met die schroevendraaier net voor Sabo. :wink:
Zag het pas na het posten. :?
Cornell :O:

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 12 feb, 2006 10:55

Goedemorgen heren, jullie zijn er vroeg bij op de zondag. Ik zal straks eens even naar de dynamo gaan luisteren. Er zit hier in de buurt een revisiebedrijf voor dynamo's en startmotoren, dus dat mag geen enkel probleem zijn.

Plaats reactie