Oliedrukschakelaar

1967-1980
72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » vr 27 jan, 2006 18:55

Martien_96V4 schreef:...lagers en een pakkingset besteld.... sleutelen maar.
Om de balansas er uit te halen moet het vliegwiel er af. Theoretisch mag je de bouten waar het vliegwiel mee aan de krukas vast zit niet opnieuw gebruiken. Die moet je dan dus ook nieuw hebben (b.v. bij motomobil).

Hetzelfde geldt overigens voor de drijfstangbouten.
Je zou ook meteen het toplager in de krukas kunnen vervangen, als dat nodig is.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » vr 27 jan, 2006 20:48

Het staat inderdaad wel in het werkplaatshandboek, maar ik moet zeggen dat ik dat nog nooit gedaan heb.
Het toplager had ik laatst al vervangen met de revisie van de versnellingsbak.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » do 02 feb, 2006 19:50

Ik heb m'n lagers en pakkingset binnen. Het streven is, om a.s. zaterdag de motor uit- en in te bouwen, de balansaslagers te vervangen en ook de nieuwe krukaskeerring die lekt als een zeef. Met de hulp van mijn zeer ervaren sleutelvriend en in zijn werkplaats moet dat wel lukken. Ik probeer er aan te denken foto's te maken.

LeoR

Bericht door LeoR » vr 03 feb, 2006 22:29

Hoe is dat afgelopen? Lijkt er veel op mijn huidige mallaise! Ook hier ging het olielampje aan bij stationair. Bij inspectie lekte mijn motor langs mijn balansas.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 05 feb, 2006 1:01

Zo, alles zit er weer in. Dat was geen overbodige luxe. Het voorste lager was bijna helemaal weg. Er was nog een klein randje loopvlak.

Afbeelding

Het loopvlak lag in het carter

Afbeelding

De krukaskeerring die ik op de onderdelendag had gekocht was waardeloos. Nu zit er een betere in.

Afbeelding
Afbeelding

Tot mijn grote verbazing zat er toch een fiber balansastandwiel in, in plaats van een stalen exemplaar

Afbeelding

Maar de grote verassing aan het eind was toch wel de oliedruk. Voor we begonnen was de druk stationair 0,7 bar. Met nieuwe balansaslagers 2,8 bar. Dus geen brandend oliedruklampje meer.

Voor wie er iets aan heeft:
Plaats eerst het voorste lager. Hier kun je het beste bij, en dit gaat ook het gemakkelijkst. Schuif daarna het achterste lager op de balansas, schuif de as in positie en tik hiermee het lager op zijn plaats. Beter kun je niet uitlijnen. Het is anders vrij lastig het achterste lager er recht in te tikken.

Zet met het vullen van het koelsysteem de auto aan de voorzijde iets omhoog. Als je dan vult, en tegelijkertijd onlucht aan de achterzijde van de kachel totdat er water uit de ontluchtingsnippel komt, heb je geen last van luchtbellen meer.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 01 mar, 2006 21:27

Martien_96V4 schreef:Het loopvlak lag in het carter
en zo te zien samen met de resten van de rubber klephoedjes...
Tot mijn grote verbazing zat er toch een fiber balansastandwiel in...
vertrouw dus nooit op wat de verkoper/vorige eigenaar zegt...
Maar de grote verassing aan het eind was toch wel de oliedruk. Voor we begonnen was de druk stationair 0,7 bar. Met nieuwe balansaslagers 2,8 bar.
Ha!! (wat heeft Rein vd Pol daarop te zeggen?)

Je had blijkbaar geen probleem om de balansas rond te draaien met de nieuwe lagers? Niets hoeven te honen?
Dan heb je het beter gedaan dan ik...
Ik ben net terug van een maandje vakantie, nu maar weer met die motor aan de gang zodat ik er deze zomer weer mee kan rijden...

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » do 02 mar, 2006 11:09

De rubber klephoedjes waren al eens vervangen, ook door de vorige eigenaar. De restanten lagen inderdaad ook in het carter.

De balansas draaide goed rond, zonder voelbare speling. Het monteren van het achterste lager m.b.v. de balansas werkt perfect. Je kunt zo nooit het lager scheef slaan. Je moet alleen de oliekanalen tevoren goed aftekenen.

Het viel me wel op dat deze nieuwe lagers helemaal gesloten waren, terwijl de lagers die erin zaten op 1 punt gedeeld waren.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 02 mar, 2006 12:29

Martien_96V4 schreef:...deze nieuwe lagers helemaal gesloten waren....
Waar had jij ze gekocht?

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » do 02 mar, 2006 14:16

Bij http://www.oldcars.de, ondanks dat ze daar flink duurder waren dan bij http://www.skandix.de.
Het voordeel van Oldcars is, dat ze alles voor deze motoren hebben. Ik vond de pakkingset erg goed, er zaten heel goede oliekeerringen in. De verzendkosten van Oldcars zijn een stuk lager dan bij Skandix.

Plaats reactie