koppelingscilinders SAAB 96 1974
-
Arthur_
- Geregistreerd lid
koppelingscilinders SAAB 96 1974
Wie weet de onderdeelnummers van de hoofd- en hulp koppelingscilinder van een SAAB 96 V4 van 1974? Iemand een idee waar je deze gereviseerd kunt krijgen wat ze ongeveer kosten?
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: koppelingscilinders SAAB 96 1974
Hoofdcilinder compleet; 7352586 (ik denk niet dat die nog ergens betaalbaar te krijgen is. Een revisiesetje is niet genoeg?)Arthur_ schreef:Wie weet de onderdeelnummers van de hoofd- en hulp koppelingscilinder
Hulpcilinder; 8809196 (id)
Zie ook http://www.saabnl.nl/techniek/9596koppeling.htm

-
sabo
- Geregistreerd lid
-
Arthur_
- Geregistreerd lid
"Een revisiesetje is niet genoeg?"
Er is mij verteld dat je dan soms maar korter plezier van de ingreep kunt hebt, omdat de diameter van de cilinders zelf door slijtage toegenomen is. Is dat in de praktijk vaak ook zo? Liever natuurlijk gewoon m.b.v. revisiesetjes.
Ik las op http://www.saabnl.nl/techniek/9596koppeling.htm dat het oliereservoir dan ook leeg is (naast het tot op de bodem intrappen van het pedaal), maar in mijn geval is het oliereservoir niet leeg. Heb ik de verkeerde diagnose gesteld?
Probleem: het begon met het gevoel dat de koppeling ‘vanzelf’ opkwam bij stilstaan met ingetrapte koppeling (drukverlies). Daarna kon je inderdaad de koppeling tot op de bodem intrappen (zonder dat er ontkoppeld werd).
In december is bij de APK al gekeken naar het probleem en toen ‘verhopen’ door het systeem te ontluchten (overigens door een erg slechte garage waar ik nooit meer naartoe ga). Daarna ging het heel even goed, maar bij de laatste keer parkeren in een garage (koppeling veel nodig) kwam het probleem weer terug.
Waar zijn deze revisiesetjes te krijgen?
Er is mij verteld dat je dan soms maar korter plezier van de ingreep kunt hebt, omdat de diameter van de cilinders zelf door slijtage toegenomen is. Is dat in de praktijk vaak ook zo? Liever natuurlijk gewoon m.b.v. revisiesetjes.
Ik las op http://www.saabnl.nl/techniek/9596koppeling.htm dat het oliereservoir dan ook leeg is (naast het tot op de bodem intrappen van het pedaal), maar in mijn geval is het oliereservoir niet leeg. Heb ik de verkeerde diagnose gesteld?
Probleem: het begon met het gevoel dat de koppeling ‘vanzelf’ opkwam bij stilstaan met ingetrapte koppeling (drukverlies). Daarna kon je inderdaad de koppeling tot op de bodem intrappen (zonder dat er ontkoppeld werd).
In december is bij de APK al gekeken naar het probleem en toen ‘verhopen’ door het systeem te ontluchten (overigens door een erg slechte garage waar ik nooit meer naartoe ga). Daarna ging het heel even goed, maar bij de laatste keer parkeren in een garage (koppeling veel nodig) kwam het probleem weer terug.
Waar zijn deze revisiesetjes te krijgen?
-
sabo
- Geregistreerd lid
Als de boel versleten is hoeft er in principe geen lekkage te zijn. Bij het intrappen van het koppelingspedaal gaat de vloeistof gewoon langs de rubbertjes zonder dat het naar de hulpcylinder gepompt wordt. Zodoende is er geen werking. Revisiesetjes zijn gewoon bij de automaterialenzaak te koop. Het is wel belangrijk dat de cylinderwand perfect in orde is. Is deze versleten, zitten er krassen of roest dan kun je de hoofdcylinder beter weggooien of opnieuw laten honen. Maar dan moet er ook een grotere maat rubbertjes in.
Maar volgens mij moet aan goede cylinders toch nog aan te komen zijn. Ze zijn tenslotte ook in de 99 gebruikt en bij diverse andere merken.
Maar volgens mij moet aan goede cylinders toch nog aan te komen zijn. Ze zijn tenslotte ook in de 99 gebruikt en bij diverse andere merken.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Ik heb regelmatig hulp- en hoofdcilinders gereviseerd m.b.v. reparatiesetjes; nooit een probleem gehad.Arthur_ schreef:...dan soms maar korter plezier van de ingreep hebt... Is dat in de praktijk vaak ook zo?
De hoofdcilinder heeft twee afdichtingen; één voor hoge druk en één voor lage druk. Als die voor hoge druk lekt, dan lekt er inwendig olie in de hoofdcilinder, langs de zuiger, van de hoge druk naar de lage druk kant en je verliest druk of er wordt helemaal geen geen druk meer opgebouwd. Er is dan nergens uitwendig lekkage te zien en het reservoir blijft gewoon gevuld.... dat het oliereservoir dan ook leeg is
Als alleen de lagedruk afdichting lekt, is er olielekkage te zien (onder het dashbord, boven het koppelingspedaal - en de koppeling blijft nog een tijdje werken). Dit geldt ook voor de hulpcilinder; binnen het rubber flapje is dan olielekkage op het differentieelhuis te zien (en het reservoir raakt uiteindelijk leeg).
symptoombestrijding......toen ‘verhopen’ door het systeem te ontluchten
Zie http://www.saabnl.nl/techniek/tech9596.htmWaar zijn deze revisiesetjes te krijgen?