Mijn motor kan niet meer tegen het rijden op lpg

1967-1980
Plaats reactie
hoptille
Geregistreerd lid

Mijn motor kan niet meer tegen het rijden op lpg

Bericht door hoptille » ma 12 jun, 2006 9:26

ik rij nu al weer een tijdje met lpg im mijn saab 96 maar hij begint het steeds minder leuk te vinden. mijn motor heeft het eigenlijk al begeven. hij loopt nu nog wel maar hij is niet meer goed af te stellen en een deel van het vermogen ben ik kwijt. bovendien kwam ik er bij de laatste keer kleppenstellen acher dat 1 klep het erg moeilijk heeft.
mijn vraag is nu: wat zal ik doen?
ik denk dat er 3 opties zijn:

1- een revisie motor erin. ---> kan duur worden en ik zou niet weten wie dat doet want Vege is met de ruilmotoren opgehouden.
2- alleen de koppen aanpassen --> ik weet niet of dat wel alle problemen oplost en hoe duur kan dat worden?
3- gewoon ergens een motor vandaag halen die niet geschikt is voor gas en het probleem uitstellen.

ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 12 jun, 2006 10:05

Wat je doet hangt van de conditie van de huidige motor en je portemonnee af.
Kilometerstand, compressie-einddruk, staat van onderhoud, specifieke zaken zoals balansaslagering enz.
Als de rest van het blok goed is en de koppen alleen het probleem dan zou ik aangepaste koppen proberen te bemachtigen of deze koppen of andere niet aangepaste koppen laten aanpassen voor gasgebruik.
Een revisieblok is altijd leuk maar kost nogal wat en voor het gebruik wat jij ermee voor hebt moet ieder blok, nieuw, revisie of gebruikt, toch aangepast worden.
Vrij recent is er hier nog geschreven over het aanpassen van koppen voor gasgebruik, ik neem aan dat oa Martien je daar meer over kan vertellen.
Suc6,
Cornell

hoptille
Geregistreerd lid

Bericht door hoptille » ma 12 jun, 2006 17:27

weet iemand ook of het zogenaamde Flashlube ook werkt?

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » ma 12 jun, 2006 22:43

Als de rest van je motor nog goed is, kun je bij een revisiebedrijf de koppen aan laten passen voor loodvrije benzine. Je kunt dan ook op LPG rijden. Er zijn ook revisiebedrijven die koppen kant en klaar hebben liggen op ruilbasis.
Je kunt wel een andere motor aanschaffen, maar het probleem van ingeslagen kleppen blijft bestaan.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Mijn motor kan niet meer tegen het rijden op lpg

Bericht door 72sonett-III » ma 12 jun, 2006 23:56

hoptille schreef:1- een revisie motor erin. ---> kan duur worden en ik zou niet weten wie dat doet want Vege is met de ruilmotoren opgehouden.
Ieder motorrevisiebedrijf kan jouw koppen reviseren of een standaard stel koppen voorzien van hard stalen zittingen. Je kunt er dan ook meteen grotere kleppen in laten maken. Koppen reviseren kost minder dan een VéGé ruilmotor.

Als je een beetje handig bent kun je, terwijl de koppen bij het revisiebedrijf zijn, de motor voorzien van nieuwe balansaslagers en eventueel ook drijfstang- en krukaslagers (gebruik de zoekfunctie en je vindt genoeg berichten daarover). Hierna is je motor weer zo goed als nieuw.
3- gewoon ergens een motor vandaag halen die niet geschikt is voor gas en het probleem uitstellen.
Bel eens met van der Laan in Overschild. Als die niet een LPG motor heeft liggen, heeft hij misschien nog wel een stel LPG koppen.

Heb je andere problemen uitgesloten? Loopt de motor wel goed op benzine? Heb je de compressie gemeten? Weet je de oliedruk?

Plaats reactie