"Loze" draden

1967-1980
Plaats reactie
V4liefhebber
Geregistreerd lid

"Loze" draden

Bericht door V4liefhebber » do 15 jun, 2006 21:15

Bij zowel de 95 (1977) en de 96 (1979) komen uit de draadboom, welke uit het schutboard bij de zekeringkast, komen vier draden welke niet aangesloten zijn, 2 gele en 2 bruine. Uit de bedradingsschema's kan ik niet ontdekken waar deze elektrische bedrading voor dient.
Tevens zit er op de 95 een ronde witte weerstand (bij de relais boven de zekeringskast) welke niet is aangesloten. Zover ik kan nagaan is dit origineel en moet het iets met de verlichting te maken hebben. Maar wat precies kan ik ook niet achter komen.

Wie kan antwoord geven op de mysteries?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: "Loze" draden

Bericht door 72sonett-III » zo 25 jun, 2006 12:27

V4liefhebber schreef:... vier draden welke niet aangesloten zijn, 2 gele en 2 bruine.
...
op de 95 een ronde witte weerstand...welke niet is aangesloten.
:idea: conclusie...

In Zweden was/is het verplicht om overdag verlichting te voeren. Om te voorkomen dat de lampen snel doorbranden hebben ze een extra weerstand in serie opgenomen met de verlichting zodat de lampen op een lagere spanning branden, iets van 10 V of zo. Bij de meeste NL auto's is de bedrading wel aanwezig maar de weerstand niet. Als je wil, zou je het dus zo kunnen aansluiten. De weerstand wordt wel erg warm (=heet). Hoeveel contacten zitten er op de weerstand? (Geen van mijn 95/96 heeft die weerstand, wel de bedrading.)

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » zo 25 jun, 2006 17:13

Hoeveel contacten zitten er op de weerstand?
De weerstand heeft twee contacten. Volgens het bedradingsschema zouden hier de gele draden op aangesloten moeten worden. Houd ik twee bruine draden over (een mannetje en een vrouwtje, kunnen dus opelkaar aangesloten worden).
Is dit dan nr 54 (1 pen-connector, uit het begradingsschema 95 L.H.D., model 1977). Bruine draad loopt dan van de lichtschakelaar (nr 9) naar het contactslot (nr 16).

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 25 jun, 2006 21:17

V4liefhebber schreef:Volgens het bedradingsschema zouden hier de gele draden op aangesloten moeten worden. Houd ik twee bruine draden over (een mannetje en een vrouwtje, kunnen dus opelkaar aangesloten worden).....
Het is helaas nog wat ingewikkelder... er zit ook nog een relais tussen wat geschakeld wordt door de stadslichten. Ik heb het volgende in mijn werkplaatshandboek gevonden;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » di 27 jun, 2006 11:02

Het schakelschema had ik ook gevonden in het werkplaatshandboek, maar volgens mij is dit alleen voor modeljaar '76. Er zijn verschillende systemen geweest voor het laten branden van de verlichting icm met de weerstand. Tot '74, 74-'75, '76, en na '77.
Ook als ik in het onderdelenboek kijk en zoek bij het chasisnr, heb ik geen extra relais of andere onderdelen nodig.
Wel zit er nog een extra klem boven de zwevende zekering van de koplampwissers met de tekst "kopplingsdon varsel/stadsljus".
Overigens heb ik bovenstaande geprobeerd: gele draden op de weerstand, bruine mannetje/vrouwtje op elkaar aangesloten. Er gebeurde niets bijzonders. Lampen branden gewoon, geen doorgebrande zekeringen, geen gesmolten draden. Dus wie weet!!

Plaats reactie