Fouten in een werkplaatshandboek

1967-1980
Plaats reactie
72sonett-III
Geregistreerd lid

Fouten in een werkplaatshandboek

Bericht door 72sonett-III » ma 31 jul, 2006 18:19

Vervolg van viewtopic.php?t=15242
Estatic schreef:
72sonett-III schreef:Lijkt mij geen thermostaat maar overdrukklep.....
Dan zullen ze bij Saab wel de verkeerde benaming gebruiken.
Fouten in een werkplaatshandboek moet je nooit helemaal uitsluiten. Als je de koppelingshulpcilinder in elkaar zet zoals op het plaatje hieronder (fig S612 uit het SAAB 95/96 werkplaatshandboek), dan zit het wel fout. Het rubbertje #4 hoort achter de zuiger te zitten (rechts), niet er voor. M.a.w. de volgorde is 3-5-4, niet 3-4-5.

Afbeelding

Overigens begrijp ik nu dat de klep met veer in het eerdere plaatje inderdaad een thermostaatklep is, niet een reduceerklep.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 31 jul, 2006 21:11

72sonett-III schreef: Fouten in een werkplaatshandboek moet je nooit helemaal uitsluiten. Als je de koppelingshulpcilinder in elkaar zet zoals op het plaatje hieronder (fig S612 uit het SAAB 95/96 werkplaatshandboek), dan zit het wel fout. Het rubbertje #4 hoort achter de zuiger te zitten (rechts), niet er voor. M.a.w. de volgorde is 3-5-4, niet 3-4-5.

Afbeelding

Overigens begrijp ik nu dat de klep met veer in het eerdere plaatje inderdaad een thermostaatklep is, niet een reduceerklep.
Als ik dus jouw uitleg goed begrijp wil jij de zuiger buiten de cilinder plaatsen omdat volgens jou het rubbertje achter deze zuiger zit.

Volgens mij klopt de volgorde wel. Beginnend bij 7 en dan terugtellen laat het er op lijken dat: De veer 6 in de cilinder 7 valt. De zuiger 5 op de veer valt. (Wat meestal gebruikelijk is.) Het rubbertje vervolgens de cilinder afsluti doordat deze er over heen valt. De klemveer 3 het stofhoesje 4 op de plaats houdt.

Dit is even mijn logica zoals ik het schema lees. Ik heb deze cilinder persoonlijk nog nooit gereviseerd.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 31 jul, 2006 22:51

Injectie schreef:Als ik dus jouw uitleg goed begrijp wil jij de zuiger buiten de cilinder plaatsen omdat volgens jou het rubbertje achter deze zuiger zit.
Nee, de rubber afdichting #4 is een ring en schuift over de 'steel' die aan de achterkant aan de zuiger #5 zit. Zuiger+rubber zitten in de cilinder, de oliedruk staat tegen het rubbertje.

Dit is een andere, juiste tekening van dezelfde hulpcilinder.
Afbeelding

De borgring #3 zorgt ervoor dat de zuiger niet helemaal uit de cilinder kan komen, het rubber stofhoesje #2 zit los op het huis geschoven, je kunt het ook weglaten. De as #1 zit in werkelijkheid aan de arm van het druklager.

Als je er één uit elkaar haalt, zie je meteen hoe je zoiets moet reviseren, maar als je blindelings op tekening S612 in het werkplaatshandboek afgaat, gaat het fout... Dit is het plaatje zoals het zou moeten zijn;
Afbeelding

Ulwembu
Geregistreerd lid

Bericht door Ulwembu » di 01 aug, 2006 6:58

Hey MH, helemaal gelijk! Exact hetzelfde zit een wielremcylinder in elkaar. Als de seal aan de buitenkant zou zitten dan zou de drukstift hier continu kracht op uitoefenen. Bovendien zou de seal geen vlak stuk hebben om de krachtverdeling mooi evenredig te doen uitkomen waardoor je zowiezo lekkages krijgt.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 01 aug, 2006 6:59

Aha. Dus dan is idd de tekening niet goed.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » wo 02 aug, 2006 21:15

Ik heb eens in het originele onderdelenboek gekeken en daar is de volgorde toch precies dezelfde als in het handboek, eerst de borgring, dan het rubber cupje en dan de piston. Dus gewoon 3,4,5. Kan toch niet dat beide boeken dezelfde fout maken?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 02 aug, 2006 22:35

sabo schreef:kan toch niet dat beide boeken dezelfde fout maken?
In zowel het SAAB werkplaatshandboek als het onderdelenboek en in Haynes (fig 5.9 blz. 78 ), staat het foute plaatje. (In Haynes is ook de tekst bij fig 1.21 (carterventilatie) verwisseld - staat wel goed in het SAAB handboek, tekeningen S1390 en S1391.)

Het plaatje hierboven, met verbeterde volgorde 3-5-4, is van mij, voor http://www.saabnl.nl/techniek/9596koppeling.htm
Op de bijsluiter in het Lucas reparatiesetje staat het ook goed aangegeven;
Afbeelding

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » do 03 aug, 2006 18:26

Dus 3 foute boeken: onderdelencatalogus, Saab werkplaatshandboek en Haynes. Ik denk dat ik nu eens een cylinder ga openmaken, ik wil het zeker weten. Zal wel zaterdag worden.

Ulwembu
Geregistreerd lid

Bericht door Ulwembu » do 03 aug, 2006 19:56

Vergeet niet dat dit soort tekeningen vaak gewoon worden overgenomen bij het maken van een ander boek.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » ma 28 aug, 2006 16:55

Van't weekend een hulpcylinder gereviseerd. Ik weet het nu zeker: 72sonettIII heeft gelijk en zowel de onderdelencatalogus als de werkplaatshandboeken hebben het fout.

Plaats reactie