ruitenwissers gaan niet meer uit

1967-1980
Plaats reactie
onda
Geregistreerd lid

ruitenwissers gaan niet meer uit

Bericht door onda » zo 10 sep, 2006 22:53

(Ik begin zo langzamerhand te denken dat ik een 'kat in de zak' gekocht heb... ) In de Saab 96 uit 1975 die ik nu een aantal maanden heb, gebeuren soms (vaak) gekke dingen. Nu startte ik de moter, deed de ruitenwissers aan, wilde deze weer uitdoen, maar krijg ze met geen mogelijkheid meer uit.
Wat is er toch aan de hand met dit Saabje, weet iemand raad?

Alvast bedankt!!!

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » ma 11 sep, 2006 7:03

Werken de "lage" en "hoge" stand nog wel? Grote kans dat de eindschakelaar in de motor/overbrenging blijft hangen. Hierdoor wordt er geen signaal gegeven dat de wissers in ruststand staan en blijven ze maar doorgaan.

onda
Geregistreerd lid

Bericht door onda » ma 11 sep, 2006 10:48

volgens mij blijft ie inderdaad op 1 stand hangen, ik kan wel de ruitensproeier nog aanzetten. Hoe kan ik het probleem oplossen denk je?

hoe kan het nou dat ik telkens van die gekke dingen heb? is er misschien een groter probleem? (ik krijg ook nog steeds mijn dimlicht niet aan de praat...)

Of moet ik gewoon even naar de garage met het saabje? wat vinden jullie?
alvast bedankt!!

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » ma 11 sep, 2006 11:43

Als er nog maar 1 stand werkt is er kans dat de schakelaar zelf de geest gegeven heeft.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » ma 11 sep, 2006 16:27

Het beste kun je denk ik alle electra wat het niet goed doet eens doormeten. Bij de ruitenwisser moet je vooral denken aan de schakelaar die het niet meer doet of de ruitenwissermotor. Ook kan de bedrading in de schakelaar los geraakt zijn en vals contact maken.

Het dimlicht is vaak een kwestie van slecht contact maken van het lampje of onvoldoende/geen aarding. Je kunt de bedrading eens doormeten, zekering (heb je waarschijnlijk al gecontroleerd), relais en schakelaar.
Een electrisch schema is hierbij handig.

Als je alles stap voor stap doorloopt moet je het euvel uiteindelijk vinden. Oplossen is dan vaak niet zo'n probleem meer.

Succes.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: ruitenwissers gaan niet meer uit

Bericht door 72sonett-III » di 12 sep, 2006 16:27

onda schreef: ...Wat is er toch aan de hand met dit Saabje...
Het is gewoon een oude auto, er zal steeds weer iets anders fout/stuk blijven gaan...

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » di 12 sep, 2006 16:56

Nou, niet zo pessimistisch 72-sonett-III. Wat Onda wel in de gaten moet houden zijn:
1. Als je een oldtimer koopt moet je eigenlijk wat verstand van sleutelen hebben,
2. Als je dat niet hebt moet je een sleutelaar in je vrienden/kennissenkring hebben
3. Als je een oude auto een opknapbeurt geeft en hem goed nakijkt hoeft niet zo veel problemen te verwachten.

Mijn 96 heb ik 6 jaar geleden gerestaureerd. Sindsdien een maal een accu vervangen en de knipperlichtschakelaar gaat niet meer automatisch terug. Dus valt wel mee, zeker gezien ik alle onderdelen hergebruikt heb behalve de remcylinders.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 13 sep, 2006 10:45

sabo schreef:Nou, niet zo pessimistisch 72-sonett-III.
...
Mijn 96 heb ik 6 jaar geleden gerestaureerd.
Dat is het grote verschil. Als je gewoon een oude, ongerestaureerde 95/96 koopt, moet je er rekening mee houden dat er steeds (relatief) kleine dingen vervangen moeten worden. Dat gaat het makkelijkst als je zelf kan sleutelen. Zo niet, dan moet je er geld voor hebben. Je kunt van een >30 jaar oude auto niet verwachten dat alles nog feilloos werkt.

edwardk
Geregistreerd lid

Re: ruitenwissers gaan niet meer uit

Bericht door edwardk » wo 13 sep, 2006 17:34

onda schreef:deed de ruitenwissers aan, wilde deze weer uitdoen, maar krijg ze met geen mogelijkheid meer uit.

Alvast bedankt!!!
T'gaat een dezer dagen toch weer regenen :wink:

onda
Geregistreerd lid

nou nou

Bericht door onda » wo 13 sep, 2006 21:20

zo, mijn vraag heeft wel wat teweeg gebracht zeg. Maar ik ben natuurlijk ook niet helemaal onnozel en snap natuurlijk ook wel dat je van een oude auto wel eens wat mankementen mag verwachten. Ik rijd al bijna 15 jaar in een Saab 96. Heb nu, vanwege het vele roest van mijn oude bruine saabje, een 'gerestaureerde' saab gekocht (opnieuw gespoten en weer in elkaar gezet). Ik mag toch wel een beetje klagen als deze na 2 maanden al relatief vaak gek uit de hoek komt?? Of niet? Ik heb inderdaad geen 2 rechterhanden, maar ik probeer het in iedergeval, en met de hulp van het Saabforum kom ik toch telkens een heel eind. Nou, tot horens maar weer! :wink: Binnenkort kunnen jullie van mij vast en zeker weer een nieuwe vraag op he Saabforum verwachten.... Ik dank jullie bij voorbaat voor de nuttige tips! :?

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » do 14 sep, 2006 18:46

Als een auto helemaal uit elkaar is geweest voor spuitwerk en opknapwerk heb je vaak nog maanden te maken met allerlei "kinderziektes". Bewegingen aan de kabelboom kan breuken veroorzaken, aardpunten kunnen na het spuiten niet blank gemaakt zijn etc. Dus wat electra betreft: gewoon alle bedradingen, aardingen e.d. nalopen van die zaken die het niet doen. Uiteindelijk kom je er dan wel achter waar het probleem zit.

Succes met je saabje.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 17 sep, 2006 22:00

Hee Onda,

Ik weet niet hoe je in je gereedschap zit, maar mocht je geen multimeter hebben, kom dan even langs in Wormer, dan kan je de mijne wel lenen en kunnen we misschien even samen naar het probleem zoeken.

Alex

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: nou nou

Bericht door 72sonett-III » zo 17 sep, 2006 22:06

onda schreef:... Heb nu... een 'gerestaureerde' saab gekocht (opnieuw gespoten en weer in elkaar gezet)...
Onder restaureren versta ik meer dan opnieuw spuiten, schoonmaken en weer in elkaar zetten... dat is cosmetisch lapwerk.
Bij een goede restauratie vervang je alle versleten delen door nieuwe, of betere gebruikte als die delen niet meer nieuw te krijgen zijn.
(Ik heb nog wel een schakelaar liggen als je een andere zoekt...)

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » zo 17 sep, 2006 23:10

En zoals 72Sonettii schrijft: restaureren en opknappen is niet hetzelfde. Vandaar vaak allerlei problemen na opknapwerk die bij restaureren meestal niet voorkomen.

Plaats reactie