Starten

1967-1980
Plaats reactie
tim#16
Geregistreerd lid

Starten

Bericht door tim#16 » ma 16 okt, 2006 17:34

Ik heb een vraag....Waarom krijg ik mijn sleutel niet omgedraaid van mijn saab 96, kan het zijn dat hij vast zit geroest of? ik heb er al olie in gedaan en alles maar krijg hem niet gedraaid.... :evil:

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » ma 16 okt, 2006 17:54

Wanneer heb je er voor het laatst mee gereden?

tim#16
Geregistreerd lid

Bericht door tim#16 » ma 16 okt, 2006 17:57

Ik heb hem van de week gekocht, en de vorige eigenaar had hem al 10 jaar stilstaan in een schuur, maar hij heeft hem wel rijdend weg gezet.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » ma 16 okt, 2006 18:51

Beweeg de versnellingspook eens op en neer terwijl je aan de sleutel probeert te draaien. Er zit namelijk een versnellingspookvergrendeling op het contactslot.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Starten

Bericht door 72sonett-III » ma 16 okt, 2006 22:46

tim#16 schreef:....Waarom krijg ik mijn sleutel niet omgedraaid van mijn saab 96...
Het contactslot vergrendelt de versnellingshandle (in de achteruit) en soms ook andersom. De sleutel kan er alleen uit als de handle in de achteruit staat, de handle een beetje heen en weer bewegen helpt soms, maar bij mijn '78 95 kan ik de sleutel soms ook moeilijk linksom draaien en er uit krijgen - slijtage & ouderdom denk ik...

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » di 17 okt, 2006 9:32

Rijdend weggezet: maar in 10 jaar kan heel veel gebeuren. Denk niet dat je nu zomaar kunt gaan rijden. Vastzittende remmen, uitgedroogde rubbers en keerringen, vastzittend blok etc etc. Je kunt vanalles tegenkomen. Ook een geoxideerd slot. Je kunt er eens flink wat kruipolie in spuiten (geen gewone olie! die is veel te dik), een paar dagen laten staan en dan met het bewegen van de pook proberen de sleutel te draaien. Gebruik niet al te veel kracht. Oude sleutels zijn vaak erg dun geworden en breken zo af. Weet je trouwens zeker dat het de goede sleutel is?

innuendo_to
Geregistreerd lid

Re: Starten

Bericht door innuendo_to » di 17 okt, 2006 16:21

72sonett-III schreef:
tim#16 schreef:....Waarom krijg ik mijn sleutel niet omgedraaid van mijn saab 96...
Het contactslot vergrendelt de versnellingshandle (in de achteruit) en soms ook andersom. De sleutel kan er alleen uit als de handle in de achteruit staat, de handle een beetje heen en weer bewegen helpt soms, maar bij mijn '78 95 kan ik de sleutel soms ook moeilijk linksom draaien en er uit krijgen - slijtage & ouderdom denk ik...
Bij mijn 96 moet ik de contact sleutel iets "omhoog" duwen in het contactslot om soepel om te kunnen draaien. Slijtage en ouderdom.....

tim#16
Geregistreerd lid

Bericht door tim#16 » di 17 okt, 2006 18:11

Bedankt voor alle reacties :P Ik zal dat met de versnellings pook eens proberen miscchien wil dat helpen....kruipolie had ik al geprobeerd maar werkte niet.

@sabo: van die keringen rubbers en remmen weet ik allemaal wel :wink: dus dat komt wel goed haha :wink:

tim#16
Geregistreerd lid

Bericht door tim#16 » wo 18 okt, 2006 11:03

hmm k krijg de sleutel egt met geen mogelijkheid gedraaid :? Ik denk dat ik het contactslot maar eens open ga schroeven :roll:

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 18 okt, 2006 11:48

tim#16 schreef:... Ik denk dat ik het contactslot maar eens open ga schroeven.
Zie viewtopic.php?t=14592

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » wo 18 okt, 2006 12:38

Gelukkig Tim :lol: , je bent dus iemand die weet voor welke problemen hij komt te staan bij het opknappen/restaureren.

tim#16
Geregistreerd lid

Bericht door tim#16 » wo 18 okt, 2006 21:32

Gelukkig wel jah, Anders is er geen beginnen aan :twisted:

Plaats reactie