prijsverschil

1967-1980
Plaats reactie
Martien_96V4
Geregistreerd lid

prijsverschil

Bericht door Martien_96V4 » za 21 jan, 2006 11:04

Weet iemand waarom er zo'n groot prijsverschil zit tussen de balansaslagerset van Skandix (16,99 Euro) en van Motomobil (55,56 Euro).
Moet de afdichting van de balansas aan de achterzijde van het blok ook vervangen worden ?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: prijsverschil

Bericht door 72sonett-III » za 21 jan, 2006 12:26

Martien_96V4 schreef:Weet iemand waarom er zo'n groot prijsverschil zit tussen de balansaslagerset van Skandix (16,99 Euro) en van Motomobil (55,56 Euro).
Motomobil
Nee, weet ik niet, maar het was me al wel opgevallen. Ik heb ooit eens een set gekocht bij MSS (USA) voor US$38 (ca 30 euro - samen met een oliepomp voor $80 ).
Moet de afdichting van de balansas aan de achterzijde van het blok ook vervangen worden ?
Daar zit geen afdichting... of bedoel je de stalen dop? Die kun je opnieuw gebruiken, met wat vloeibare pakking er om heen. Ik heb overigens nooit begrepen waar de olie heen gaat die aan de achterkant langs het lager in die dop terecht komt. Ik heb dus nu een 3 mm gaatje geboord naar het carter zodat de olie van achter de dop weer terug lekt.
Afbeelding Afbeelding

Ik heb overigens de eerste set nieuwe lagers verkloot... Ik had ze er in gezet met het speciale gereedschap van de SAAB 96 club, maar toen kon ik de balansas nauwelijks meer in de nieuwe lagers krijgen en ik kon hem al helemaal niet meer ronddraaien, alleen met een momentsleutel op de bout... toen ik met dit gedoe klaar was, waren beide lagers zodanig beschadigd dat ik ze er weer uit gehaald heb en voorlopig alleen het achterste lager van een nieuwe set heb geplaatst. Ik heb erover gesproken met Anton Potze en die zei dat de nieuwe lagers soms op maat gehoond moesten worden.... dat heb ik gedaan met dat (2e) achterste lager en de balansas draait daar nu wel redelijk in, maar het is toch erg 'putterig' geworden (zie foto's). Ik laat nu eerst een ander gereedschap maken voordat ik het voorste lager er in zet.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » za 21 jan, 2006 16:05

Ik bedoel inderdaad de stalen dop aan de achterzijde. Nadat ik mijn bericht gepost had, zag ik in de Haynes manual dat je die lagers niet zelf kunt monteren. Dat valt me toch wel tegen.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 21 jan, 2006 16:58

Martien_96V4 schreef:... de Haynes manual dat je die lagers niet zelf kunt monteren.
Dat is nou ook weer wat overdreven. Het probleem is dat je een bepaald gereedschap moet hebben om die lagers op hun plaats te slaan. Ik had het jaren geleden al eens gedaan, zonder probleem, maar deze keer ging het mis...
Wat je nodig hebt is een soort zuiger met een uitsparing waar het lager omheen past. Als je dan op de steel van de zuiger slaat, schuift het lager er zo in.
Afbeelding

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » za 21 jan, 2006 20:10

Dat lijkt me niet al te moeilijk na te maken. Eerst maar eens de oliedruk meten, daarna beslissen of er nieuwe balansaslagers in gaan.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: prijsverschil

Bericht door 72sonett-III » za 08 jul, 2006 20:17

72sonett-III schreef:...Ik laat nu eerst een ander gereedschap maken voordat ik het voorste lager er in zet.
Dit is het geworden.
Afbeelding

De lagers zitten er al weer een paar maanden in, de hele motor ook. Behalve de balansaslagers heb ik ook meteen de drijfstanglagers en de krukaslagers vervangen. Alles loopt weer OK. De oliedruk is nu weer ruim 2 bar.

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » do 19 okt, 2006 12:45

Ik heb ergens anders ook gelezen dat je dit ook gewoon met de balansas zelf kunt doen en dus dat gereedschap niet nodig hebt.

Is dat zo?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 19 okt, 2006 13:10

Joost82 schreef:Is dat zo?
Ja, je kunt het achterste lager inderdaad ook met de balansas zelf aanbrengen. Het voorste lager niet.
Dit gereedschap doet beide. Je kunt het ook wel met houtblokken en rubber hamers e.d. doen, maar dan loop je toch het risico dat je het lager er scheef in slaat en beschadigt.

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » do 19 okt, 2006 13:14

Aangezien dit weekend de motor er uit gaat voor de koppelingsplaat dact ik dat dit wel een goed idee is om mee te nemen. Mede aangezien mijn oliedruklampje bij stationair brand en er 100.000 km op de teller staan. Heb ik hier meer onderdelen (pakkingen) voor nodig dan alleen deze lagers?

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » do 19 okt, 2006 13:14

Verder trouwens nog andere zaken die ik mee moet nemen voor inspectie?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 19 okt, 2006 21:18

Joost82 schreef:...Mede aangezien mijn oliedruklampje bij stationair brand en er 100.000 km op de teller staan.
Dit had je al gelezen? viewtopic.php?t=10313
Heb ik hier meer onderdelen (pakkingen) voor nodig dan alleen deze lagers?
Ik zou ook meteen de achterste (krukas) oliekering vervangen en de oliekering van de balansasdoorvoer in het distributiedeksel. Misschien ook het toplagertje?

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » do 19 okt, 2006 21:24

Dit had je al gelezen?
Ja ik denk dat zo'n drukmetertje geen overbodige luxe is, maar aangezien de motor er toch uit ligt gelijk die lagers maar vervangen.

Waar koop ik die keringen? en wat is dat toplagertje? (ik weet het ik ben een beginner)

Eerst denken dan doen, heb ze al gevonden op oldcars.de

Verder vroeg ik me het volgende af; bij skandix een pakkingset besteld, krijg ik deze zin terug:

Sie erhalten einen Block- und einen Zylinderkopfdichtsatz zum Preis des Motordichtsatzes

Weet iemand het verschil, buiten de prijs?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 19 okt, 2006 23:27

Joost82 schreef:... wat is dat toplagertje?
Zie o.a. viewtopic.php?t=15998 (je kunt ook zelf zoeken op 'toplager'... :)
en http://www.saabnl.nl/techniek/9596koppe ... m#toplager
heb ze al gevonden op oldcars.de
Als ik de verhalen hier goed gevolgd heb, is het toplager zoals oldcars.de dat levert voor een Ford Taunus V4, die voor een Saab is anders (binnenmaat?). Je moet ze dan specifiek om een Saab toplager vragen. Martien?... Sabo...?

Johan Tammeling otammeling@freeler.nl schijnt in ieder geval de goede Saab toplagers te hebben.
skandix ...krijg ik deze zin terug...
Ze verkopen verschillende pakkingsets; alleen voor de koppen, of het carter, of compleet voor de hele motor. Blijkbaar hebben ze nu even niet een complete set maar stellen ze die samen uit deelsets, voor dezelfde prijs als de complete set.
In een complete set zitten ook de rubber klepsteel'hoedjes', die kun je dan ook meteen vervangen...

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » vr 20 okt, 2006 14:52

Een toplager kun je het beste bij Johan Tammeling bestellen. Pakkingsets van http://www.oldcars.de zijn niet goedkoop maar wel erg compleet en goed. Dat geldt ook voor de lagersets.

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » vr 20 okt, 2006 18:06

Als ik jullie allemaal toch niet had! Mijn dank is groot. Heb nu alles binnen, toplager wordt vandaag nog door Johan opgestuurd. Ik ga eens aan de slag.

Plaats reactie