roest gaten

1967-1980
Plaats reactie
tim#16
Geregistreerd lid

roest gaten

Bericht door tim#16 » wo 18 okt, 2006 8:34

allereerst sorry dat ik zo veel vragen stel, maar ben pas begonne met het opknappen van me eerste auto (saab 96) :oops:

In de wiel kast links achter zit een groot gat in geroest, mag ik dat dan gewoon zo dicht lassen of is daar een speciale manier voor. Want ik heb welleens ergens gelezen dat je gaatjes in de plaat moet maken die je erover heen last, en dan alle gaatjes dicht lassen???

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 18 okt, 2006 9:39

Hangt af van de plaats, voor echt dragende carrosseriedelen gelden de APK voorschriften en dan mag je doorgaans niet geheel aflassen vanwege het bros worden van het materiaal in de directe omgeving van de las.
Ik geef er zelf in alle andere gevallen altijd de voorkeur aan om alles rondom af te lassen -CO2, goed afstellen voor een goed resultaat-, wel puntsgewijs en steeds 5 cm verderop om trekken van de plaat te voorkomen.
Voorbewerken is heel belangrijk, eerst alle roest weghalen/uitslijpen (let op de pasvorm!, werk anders in delen) en de omgeving van de las ontdoen van verf en coating.
Platen over elkaar zetten geeft altijd weer aanleiding tot nwe en xtra roestvorming. Het beste is ertussen maar als je dat te lastig vind neem dan een overlap van enkele mm's, die vloeit er dan mooi bij.
Meteen na het lassen alle stukken goed behandelen met roestwerende primer, aflakken en zonodig roestwerend coaten.
Suc6!
Cornell

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » do 19 okt, 2006 21:19

Zijn er nog nieuwe plaatdelen te koop? Of inzet stukken? wie heeft hiervan een overzicht of internetadres?

Ook die van mij zal de komende tijd wat laswerk nodig hebben.

tim#16
Geregistreerd lid

Bericht door tim#16 » vr 20 okt, 2006 17:30

Volgens mij wel. toen ik de saab kocht zat er een gloed nieuwe achter scherm en voor scherm bij...ze zijn alleen niet goedkoop 200 euro per stuk dacht ik.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

schermen

Bericht door klaasj » vr 20 okt, 2006 22:47

voor 100 euro kun je ook slagen. kijk bij de onderdelen van saabclub en elferink in enter.

Plaats reactie