Drukgroep vraagje

1967-1980
Plaats reactie
Joost82
Geregistreerd lid

Drukgroep vraagje

Bericht door Joost82 » za 04 nov, 2006 22:44

Op saabnl.nl vond ik het volgende:
controleer of de druktafel vlak ligt met de bovenkant van de drukgroep! Voeg zo nodig vulplaatjes toe onder de 6 bevestigingsboutjes, tussen de drukgroep en het vliegwiel.
In mijn werkplaatshandleiding staat er door de vorige eigenaar met de hand bijgeschreven dat de druktafel minimaal 1mm uit moet komen boven de drukgroep.

Wat is wijsheid?

In ieder geval zit mijn druktafel scheef en ik neem aan dat deze in ieder geval recht moet zitten. Wat moet ik dan gebruiken als "vulplaatjes"?

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » zo 05 nov, 2006 11:15

Wijsheid is in de meeste gevallen:
Als je de koppelingsplaat vernieuwd, plaats ook meteen een nieuwe drukgroep en een nieuw druklager. Dan ben je er zeker van dat je niet binnen korte tijd weer het blok en de bak uit de auto moet halen. Voor die paar tientjes extra............

Controleer ook meteen de gaffel in het koppelingshuis die het druklager bedient. Bij slijtage kun je hier een stukje oplassen.

Bij zoveel werk kun je beter geen concessies doen.

Ulwembu
Geregistreerd lid

Bericht door Ulwembu » zo 05 nov, 2006 14:29

Vervang ook meteen het toplager. Vaak kosten die slechts een paar euro (weet zo de kosten niet van een 96 maar bij veel auto's kosten ze dus zowat niks).

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Drukgroep vraagje

Bericht door 72sonett-III » zo 05 nov, 2006 14:50

Joost82 schreef:Wat is wijsheid?
Gelijk met de bovenkant, 1 mm er boven is ook geen probleem. Hij mag er in ieder geval niet onder liggen omdat je dan de kans loopt dat bij intrappen van de koppeling de lagervork de drukgroep raakt. Als je de vrije slag dan probeert af te stellen, komt de koppeling niet meer vrij.
In ieder geval zit mijn druktafel scheef en ik neem aan dat deze in ieder geval recht moet zitten.
Ja, dat zeker... maar dan zou ik de drukgroep terugbrengen want dan is er iets anders mis. Dit kun je niet oplossen met vulplaatjes.
Wat moet ik dan gebruiken als "vulplaatjes"?
Eén of meerdere ringetjes, onder de boutjes, tussen het vliegwiel en de dukgroep. Het was ooit een origineel SAAB onderdeel; 8800195, shim, #11.
Afbeelding

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » zo 05 nov, 2006 17:21

Toch apart, alles is gloednieuw, zal eens contact opnemen met skandix, daar komt hij vandaan.

Waarvoor dienen die vulplaatjes dan eigenlijk?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 05 nov, 2006 17:38

Joost82 schreef:Waarvoor dienen die vulplaatjes dan eigenlijk?
Om de hoogte van de druktafel in te stellen... :shock:

Plaats reactie