geen goede vibraties

1967-1980
Plaats reactie
Alex B
Geregistreerd lid

geen goede vibraties

Bericht door Alex B » ma 20 nov, 2006 14:01

Vorige week heb ik na lange tijd sleutelen de Sonett door de APK gekregen. Hoera natuurlijk, maar het is nog niet helemaal zoals het moet zijn. Zaterdagochtend heb ik van het mooie weer gebruik gemaakt en een rondje Hoorn over de A7 gereden. Tot 120km/u ging alles lekker, maar vanaf de ±130 begint het stuur behoorlijk te trillen en dat gaat niet over als je verder versnelt; jammer want als je bij 120 (4500 tpm) het gas nog eens intrapt wil ie nog best wat harder en 5500 tpm zijn dankzij de tweetraps Weber zonder al te veel problemen haalbaar. De afgelopen jaren hebben de volgende onderdelen de aandacht gehad:

wielen zijn gebalanceerd
alle ophangrubbers zijn vernieuwd
alle fuseekogels zijn vernieuwd
schokdempers zijn vernieuwd
remmen zijn vernieuwd en lopen niet aan
versnellingsbak is gereviseerd
klossen die uit de versnellingsbak komen waar de T-stukken van de aandrijfassen in zitten zijn strak gemaakt en vertonen geen speling
alle motorsteunen zitten goed vast
bij de APK-keuring is geen speling in de wiellagers geconstateerd

Toch zie ik blijkbaar nog een mogelijke oorzaak over het hoofd. Voor zover ik weet zijn de banden niet onrond (dat zal ik nog controleren) maar als het zo zou zijn dan zou je dat toch met het toenemen van de snelheid langzaam meer moeten gaan voelen en niet zo opeens? Zou een versleten buitenste homokineet (die geen herrie maakt) trillingen kunnen veroorzaken?

Wie heeft er suggesties?

Alex

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » ma 20 nov, 2006 18:22

hoi, Alex gefeliciteerd met je APK.
Ik zou een keer proberen andere velgen te proberen, dan weet je gelijk of het probleem daar in zit.
Dat is wel waarschijnlijk gezien de waslijst die je al afgewerkt hebt.
Met mijn sonett heb ik soortgelijke problemen gehad , die toch terug te voeren waren op de ogenschijnlijk goede banden!
Nog bedankt voor je reaktie op het sonett dashbord, ik was waarschijnlijk
te laat want ik kon de site bij ebay niet meer vinden.

vr gr Bert Knip

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: geen goede vibraties

Bericht door 72sonett-III » di 21 nov, 2006 0:33

Alex B schreef:vanaf de ±130 begint het stuur behoorlijk te trillen...
...Zou een versleten buitenste homokineet (die geen herrie maakt) trillingen kunnen veroorzaken?
Tja, er blijft weinig anders over wat het zou kunnen zijn. Heb je na het vervangen van de ophangrubbers ook de wielen weer uit laten lijnen? (camber, caster, toespoor e.d.)

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 21 nov, 2006 13:20

Da's een goeie: nee, nog niet. Het stond wel op mijn nog-te-doen-lijstje, want bij het vervangen van de stuurhuisrubbers zijn de fuseetjes op de stuuras ook los geweest. Dat wordt dus wachten op een periode van mooi droog weer om naar de bandenboer te gaan.

Bert, als het goed is heb ik de contactgegevens nog van de verkoper. Zal ik hem vragen of hij de boel nu daadwerkelijk verkocht heeft? Zijn eerste koper liet het nl. afweten en vorige week stond het weer op Ebay, maar de veiling was afgelopen weekend voorbij en ik weet niet hoe het is afgelopen.

Alex

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » ma 27 nov, 2006 15:40

Alex, bedankt voor je reactie.
Het dashbord zonder klokken is mij ongeveer 150 euro waard,
dus kjik maar wat je er mee kunt.
vr gr Bert

Plaats reactie