Vrijloop; wel of niet (teveel) gebruiken
-
Job68
- Donateur

Vrijloop; wel of niet (teveel) gebruiken
Alweer paar weken sinds de winterslaap met veel plezier aan het rijden met de 96. Vandaag voor het eerst de vrijloopfunctie geprobeerd. Na paar minuten voelt het als een natuurlijke manier van schakelen.
Op dit forum slechts belicht in enkele berichten waarin ook gewaarschuwd wordt voor extra slijtage aan de versnellingsbak. Zal ik nu maar weer de standaard functie herstellen uit voorzorg, of zou ik zonder direct teveel risico kunnen blijven freewheelen..
Graag jullie ervaringen en aanbevelingen.
Mvg. Job
Op dit forum slechts belicht in enkele berichten waarin ook gewaarschuwd wordt voor extra slijtage aan de versnellingsbak. Zal ik nu maar weer de standaard functie herstellen uit voorzorg, of zou ik zonder direct teveel risico kunnen blijven freewheelen..
Graag jullie ervaringen en aanbevelingen.
Mvg. Job
-
Luud
- Donateur (8x)

Re: Vrijloop; wel of niet (teveel) gebruiken
Hai, hier in Zuid Limburg gebruikte ik de vrijloop nooit, afremmend vermogen op de motor was fijn bij helling af. Als ik hem al eens gebruikte, een bijzondere manier van rijden. Ik kan me voorstellen dat de vrijloop een slijtagedeel is, maar uiteindelijk ook bruikbaar gezien zijn verleden uit de tweetakt motor.
Aanbeveling: gewoon gebruiken als je dit prettig vind.
Aanbeveling: gewoon gebruiken als je dit prettig vind.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Voor de lol een keer gebruiken is leuk, maar mijn tip
Niet gebruiken en goed vastzetten zodat hij niet “half” gaat staan, anders is de boel zo naar de Kl...n
Niet gebruiken en goed vastzetten zodat hij niet “half” gaat staan, anders is de boel zo naar de Kl...n
-
N207
- Donateur

In de 11 jaar dat wij onze 96 (Knut) hadden, hebben we altijd de vrijloop gebruikt.
Het is zuiniger (er worden geen extra toeren gemaakt zoals bij afremmen op de motor) en rijdt veel relaxter (vonden wij).
Maar ik kan me voorstellen dat het in heuvelachtig gebied minder prettig is.
Het is zuiniger (er worden geen extra toeren gemaakt zoals bij afremmen op de motor) en rijdt veel relaxter (vonden wij).
Maar ik kan me voorstellen dat het in heuvelachtig gebied minder prettig is.
-
klaasj
- Donateur (8x)

Ik reed ook altijd met vrijloop. Dst maakt het leuk.
-
Funky Dude
- In memoriam †
Nog leuker zul je bedoelen 
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ik gebruik de vrijloop altijd.
Waarom zou de vbak extra slijten bij gebruik van de vrijloop??
Waarom zou de vbak extra slijten bij gebruik van de vrijloop??
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Vrijloop altijd +10. Geweldig ding. Rijdt heerlijk relax en maakt de 95 nog specialer.
Wel goed 'aan' zetten, dus hendel helemaal indrukken. Half-uit is foute boel.
Wel goed 'aan' zetten, dus hendel helemaal indrukken. Half-uit is foute boel.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Wel geprobeerd maar ik vond het helemaal niks.
Alex
Alex
-
v4 hans
- Donateur (4x)

ik vind het heerlijk die vrijloop. Bijzonder relaxed, maar ook als je wat sportiever wilt rijden werkt het prima. Beetje met je linkervoet remmen en gelijk terugschakelen is fantastisch. Wel zorgen dat hij goed ingeschakeld blijft.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Vrijloop, een van de meest briljante vindingen in de 96. Elke keer als ik in de 96 van m'n pa stap is het weer even drie minuutjes wennen en dan wil je eigenlijk niet meer anders. Ik betrap mezelf er ook op dat ik mijn 900 steeds vaker in z'n vrij zet als ik 'm laat uitrollen.