oude autoradio aansluiten

1967-1980
Plaats reactie
onda
Geregistreerd lid

oude autoradio aansluiten

Bericht door onda » vr 01 dec, 2006 21:49

hoi, daar ben ik weer. Ik wil een een oude philips autoradio aansluiten in mijn saab. Ik ben al zover dat ik stroom heb, de bedrading naar de zekering is in orde, en ook de massa is in orde. Hij krijgt stroom. Het enige wat ik nog nodig heb is geluid uit de boxjes...

achterop de radio zit een grijze, groene en zwarte draad, voor resp. linker speaker, rechterspeaker en ingebouwde speaker. Dan nog een 2 rode draden voor de stroom en de massa. er zitten op de 'inbouwspeaker' ook aansluit'pootjes' (zoals op een zekeringkastje).

aan mijn boxjes zit een zwarte draad en een zwarte draad met een rode streep (zitten 'aan elkaar vast'). En nu weet ik het niet meer, waar sluit ik nu wat op aan??

Wie weet raad? Ik heb al van alles geprobeerd, maar krijg het niet voor mekaar...

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: oude autoradio aansluiten

Bericht door 72sonett-III » vr 01 dec, 2006 23:30

onda schreef:... oude philips autoradio
Heb je toevallig misschien een foto of een typenummer van die radio?
achterop de radio zit een grijze, groene en zwarte draad...
Dan nog een 2 rode draden...
aan mijn boxjes zit een zwarte draad en een zwarte draad met een rode streep
Ik zou van de ene box de zwarte draad zonder streep aansluiten op de zwarte draad van de radio en de zwarte draad met streep op de grijze draad van de radio.
Van de andere box de zwarte draad ook op de zwarte draad van de radio (dus samen met die van de andere box) en de draad met streep op de groene draad van de radio.
De zwarte draad van de radio, of het metalen radioframe zelf moet ook aan de massa.
Van de twee rode draden achter op de radio is er één voor +12 V (doorgaans die met een zekeringhouder), de andere (met een klein geïsoleerd stekkertje?) is waarschijnlijk een signaaldraad voor een motorantenne.
Ik neem aan dat je zo een origineel SAAB inbouwframe hebt, met een ingebouwde luidspreker? De 'ingebouwde' speaker wordt dan niet aangesloten, is bedoeld voor een mono radio.
Afbeelding Afbeelding

onda
Geregistreerd lid

Bericht door onda » za 02 dec, 2006 0:31

dank je!

Een van de rode was trouwens die met zo'n rond 'stekkertje', die heb ik aan het chassis vastgeschroeft. Of had ik die aan het ophangbeugel moeten vastzetten? Ik zal morgen een foto proberen te plaatsen. Maar ik heb het model zoals op je eerste foto. Ik ga het morgen direct proberen.
groetjes onda

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » za 02 dec, 2006 0:40

Rood is meestal degene die je niet aan het chassis moet schroeven!

onda
Geregistreerd lid

Bericht door onda » za 02 dec, 2006 17:33

het is gelukt!
ik heb geluid (aan 1 box0, dus dat is al heel wat. Ik check nog even de bedrading van de andere box en dan zal dat ook wel goedkomen.
Bedankt voor de tips! groetjes, onda

Plaats reactie