Richtingaanwijzers blijven branden

1967-1980
Plaats reactie
hemi1974
Geregistreerd lid

Richtingaanwijzers blijven branden

Bericht door hemi1974 » wo 10 jul, 2019 16:33

Hallo.
Plotseling blijven de RAW’s branden L en R alleen de lamp aan de voor en achterkant. Bij de alarmlichten alle 4.
Meestal lees je op dit forum dat ze niet branden. Ik heb het probleem dat ze continue branden en niet knipperen.
Mijn diagnose is/was Clignoteur defect (plakt). Als ik de clignoteur lostrek en met de stekker een beetje losjes contact maak dan hoor je het relais tikken. De clignoteur plakt dus niet.
Ook slechte massa is het volgens mij niet want als ik de auto op stadslicht zet branden voor de stadslichten en achter gewoon de achterlichten.
Maar waar zit het probleem dan wel?

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Richtingaanwijzers blijven branden

Bericht door Luud » wo 10 jul, 2019 16:53

Brand het knipperlicht-lampje in je tellerklok ??

Gebruikersavatar
Funky Dude
In memoriam †

Re: Richtingaanwijzers blijven branden

Bericht door Funky Dude » wo 10 jul, 2019 16:54

Ik vermoed dat je een nieuw relais nodig hebt. Waar woont je 96? Als het in mijn buurt is, kunnen we 'm wel even wisselen ter controle.

Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Richtingaanwijzers blijven branden

Bericht door Ronnes » wo 10 jul, 2019 17:10

Heb je nog een oude mechanische knipperautomaat? Een inwendig bimetaal wordt warm door stroom die er doorvloeit en zet uit, hierdoor wordt het inwendig contact onderbroken en gaan de lichten terug uit en de cyclus begint opnieuw tot je de schakelaar afzet. Het inwendig relais werkt nog steeds, want je hoort het klikken, maar wellicht is het bimetaal defect. Knipperautomaat vervangen is de boodschap.
Als je lichten branden, zowel links als rechts of de alarmlichten, dan is er met de bedrading niks mis.

hemi1974
Geregistreerd lid

Re: Richtingaanwijzers blijven branden

Bericht door hemi1974 » wo 10 jul, 2019 17:13

Ja, het lampje in het dashboard brand.


@funky Dude bedankt voor het aanbod.
Als het duidelijk is dat de clignoteur de oorzaak is ga ik een andere kopen.
Of kun je zo’n clignoteur ook testen?

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Richtingaanwijzers blijven branden

Bericht door Luud » wo 10 jul, 2019 17:19

Hier kan je de werking zien en lezen. Uitwisselen geeft idd snelste resultaat. Ook die van mij mag je proberen, mits ook in de buurt.
http://www.nsu4.nl/artikelentechniek/1k ... licht.html

Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Richtingaanwijzers blijven branden

Bericht door Ronnes » wo 10 jul, 2019 17:24

Je zet 12V op de X-klem. Van de L-klem via een lampje naar de minpool. Het testlampje zou nu moeten knipperen...
Op de P-klem wordt het controle lampje aangesloten.

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid

Re: Richtingaanwijzers blijven branden

Bericht door bbelonje » di 16 jul, 2019 20:11

Let ook eens op de alarm schakelaar, deze laat de voor en achter knipperlichten om de beurt knipperen en afhankelijk van de bedrading kan de fout ook hier zitten

Gebruikersavatar
Funky Dude
In memoriam †

Re: Richtingaanwijzers blijven branden

Bericht door Funky Dude » di 16 jul, 2019 20:34

voor en achter knipperlichten om de beurt knipperen
:-S+
Knipperen bij mijne en de V4's die ik ken alle 4 tegelijk.

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid

Re: Richtingaanwijzers blijven branden

Bericht door bbelonje » wo 17 jul, 2019 10:27

:idea: prima alle 4 gelijktijdig is origineel.
Er kan ook met een ander relais en wat diodes de schakeling met voor achter knipperen gemaakt zijn.
:arrow: Dus bij jou kan je het origineel bedradingschema gebruiken en kijken of daar wat mis zit

hemi1974
Geregistreerd lid

Re: Richtingaanwijzers blijven branden

Bericht door hemi1974 » wo 17 jul, 2019 11:39

Zoals Funky Dude al opperde dat het waarschijnlijk een defecte knipperlichtautomaat (clignoteur) zou zijn, heb ik een nieuwe gekocht.
Zijn diagnose was correct, na het plaatsen van de nieuwe is het probleem opgelost.
Mijn dank aan alle meedenkers.

swedish garage
Geregistreerd lid

Re: Richtingaanwijzers blijven branden

Bericht door swedish garage » vr 26 jul, 2019 14:03

ik heb dat een paar keer per jaar en nooit de oorzaak gevonden, heb nog een oud type doorzichtig langwerpig rondig relais, met een nieuw relais had ik geen pinkers meer, maar ik ontdekte dat als ik de vijs waarmee ik het relais vastzet aanspan de relais dan plots terug werkt, volgens de garagist zeer onwaarschijnlijk dat het een massapuntje is ( oog waarmee je hem op het metalen punt bevestigd, doch ik twijfel hoe komt het anders dat hij vastgeschroeft werkt en los gewoon met de fiche eraan niet ?

hemi1974
Geregistreerd lid

Re: Richtingaanwijzers blijven branden

Bericht door hemi1974 » di 30 jul, 2019 9:30

bedankt voor uw suggestie.
Bij mij is dit niet de oorzaak dat de RAW's blijven branden (dus niet meer uitgaan)
Inmiddels is het probleem gedeeltelijk opgelost. De raw's knipperen wel. Alleen de indicator op het dashboard knippert niet (brand niet).

Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Richtingaanwijzers blijven branden

Bericht door Ronnes » di 30 jul, 2019 11:21

hemi1974 schreef:
di 30 jul, 2019 9:30
Alleen de indicator op het dashboard knippert niet (brand niet).
Van de knipperautomaat vertrekt een grijze draad naar het controle lampje, lampje zit aan de andere kant aan de massa (zelfde massapunt als de snelheidsmeter. Wellicht is het lampje stuk of het maakt een slecht contact in de behuizing.

Test: haal de stekker los van de knipperautomaat en zet +12V op de grijze draad, lampje zou dan moeten branden.

Edit: ik lees hogerop dat het lampje vroeger wel werkte, heb je wel een juiste knipperautomaat gekocht, met drie aansluitingen (X, P en L)?

hemi1974
Geregistreerd lid

Re: Richtingaanwijzers blijven branden

Bericht door hemi1974 » di 30 jul, 2019 11:46

Hallo Ronnes
Ik heb de juiste knipperautomaat gekocht. Maar sinds ik achter de “klok” gerommeld heb, om te controleren of het lampje niet stuk was, doen de temperatuur meter en de brandstofmeter ook “raar”.
Heb nog geen zin gehad om bij deze temperatuur onder het board te kruipen.

Plaats reactie