Instructie gondel en beugel radio?

1967-1980
Plaats reactie
Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Instructie gondel en beugel radio?

Bericht door Joopyboy » wo 18 mar, 2020 17:23

Voor mijn 95 heb ik een gondel en een beugel om een autoradio te monteren. Ik weet dat de gondel onder de ventilatieroosters moet komen te hangen. Maar hoe?
Is er een instructie of handleiding met plaatjes hoe de beugel moet zitten en hoe je de constructie daarna vastmaakt aan de ventilatie? Of iemand die me er mee zou willen helpen? in het kader van social distancing bijvoorbeeld via FaceTime :wink:

Het is een (Philips?)gondel zoals Rosier in zijn 96 heeft.
Afbeelding

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Instructie gondel en beugel radio?

Bericht door Oelo74 » wo 18 mar, 2020 18:41

Hallo Joop,

Helaas heb ik geen originele beugel maar wel zo'n zelfde console als op je foto. Heb zelf een beugeltje geknutseld. Je kunt de 2 schroeven onder uit het ventilatieroosters draaien, dit komt dan los te zitten. De gaten in de beugel zitten op dezelfde afstand en plaats je tussen onderkant dashboard en ventilatierooster. Vervolgens draai je de schroeven weer vast en zit het beugeltje er klem tussen. Bij mij hangt ie zo vast, mogelijk kun je bij deze beugel het achterste deel ook nog vastzetten.
Ik verwacht dat er dan in de zijkant van de console coresponderende gaten zitten om deze op de beugel te schroeven. Er is vast nog wel iemand hier die dit weet maar dat zie je zelf ook als je de console op de beugel schuift.

Succes.

Groet Jan

Afbeelding

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 18 mar, 2020 20:57

De beugel op je foto is achterstevoren. Zoals Oelo74 beschrijft: ventilatierooster losschroeven van het dashboard (2 kleine parkers onder de asbak), dan schroef je de ventilatierooster los van de H-vormige bevestigingsplaat (2 lange schroeven aan de onderkant), consolebeugel plaatsen tussen bevestigingsplaat en ventilatierooster en terug vastschroeven met de lange schroeven. De achterkant van de beugel maak je vast met parkers - door de sleufgaten - aan de ventlatiebuis (voorste beugel zit over de ventilatiebuis, de achterste - als ik me goed herinner - onder). Dan schroef je de console vast aan de beugel met passende parkers en vulringen. Aan de zijkanten van de console zitten gaten die corresponderen met de beugel. Dan plaats je alles terug en schroef de twee kleine parkers vast.
Je kan de bevestigingspaat ook laten zitten en enkel de lange schroeven losmaken, maar ik vind het lekkerder werken als alles los is.

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » vr 20 mar, 2020 12:32

Dank voor jullie reacties. De foto is niet van mijzelf, maar van de setup van Rosier in het topic over de restauratie van zijn 96 :wink:
Helaas zie ik zo gauw bij mijn eigen gondel en beugel niet goed hoe die aan elkaar te verbinden.

Klopt het dat de beugel en gondel zo aan elkaar verbonden horen te zijn en op die afstanden, zoals in mijn eigen foto’s hieronder?
Afbeelding

Afbeelding

En als ik Ronnes goed begrijp, kan ik door de sleufgaten aan de achterkant van de beugel, die beugel ook nog vastmaken aan de ventilatiebuis.

Corona volente ga ik er morgen verder mee klussen bij mijn sleutelclub. Toen ik de 95 kocht, zat de ventilatie-unit er niet in, die heb ik zelf teruggeplaatst, dus ik weet nog wel zo'n beetje hoe die vastzit qua schroeven.

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » vr 20 mar, 2020 19:39

Zelfde plaatje, maar nu goed bevestigd met boutjes en moertjes.
Deze radio past niet, maar ik wil er toch een andere in. Hoe zorg ik ervoor dat de radio wel stevig blijft zitten in de gondel?

Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 20 mar, 2020 20:20

Zo lukt het niet... :-( of je moet de moertjes vastlassen.
Je moet eerst de beugel monteren, over de luchtblazer heen, en dan de console er onder, maar dan kun je niet meer bij de moertjes. Het werkt OK met die clips uit je vorige foto, moeten wel de schroeven er in vallen.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » vr 20 mar, 2020 20:21

De beugel zit helemaal goed zo. Zo te zien hebben ze de oorspronkelijke openingen (kleine rechthoek met aan weerszijden een gat voor de knoppen) ooit vergroot tot een DIN. Bij een DIN-autoradio zit (meestal) een slede die je aan de console kan vastmaken en waar je de radio dan kan inschuiven.

Afbeelding

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » vr 20 mar, 2020 22:25

Zoals Ronnes al opmerkt een rechthoek en 2 gaten in de oorspronkelijke console. Door de moeren onder de draaiknoppen los te maken gaat het frontje van de radio af. De middelste rechthoek (zoals bij mijn radio op de foto) steekt dan door het gat en wordt middels het frontje wat je daarna weer bevestigt op z'n plaats gehouden. Hier heb jij echter niks aan, het frontje van de console is immers al aangepast...je zult hem dan met zo'n slede zoals hierboven afgebeeld vast moeten zetten. Die slede zet je klem in de console door op de geschikte plaatsen diverse lipjes welke in het metaal zijn gemaakt van binnen naar buiten te duwen, daarna schuif je de radio erin.
Omdat het voorfront helemaal ontbreekt zou je met (smalle handen) door de voorkant de moertjes vast kunnen houden om console aan beugel te bevestigen voor je slede en radio monteert. Met clipje zal dit wsl. eenvoudiger gaan.

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » vr 20 mar, 2020 22:46

Wat me nu pas opvalt is dat er aan de achterkant ook nog aan je console lijkt te zijn gesneden. Zoals te zien is op de geleende foto uit Rogier's topic loopt de bodem verder door, bij jou lijkt je rand ook wat grof. Of was dit ook een uitvoering? Bij mij ligt daar nog een luidspreker in welke je niet echt ziet als de console is gemonteerd.

Er bestaan ook vergelijkbare consoles waar de luidspreker verder doorloopt naar beneden en die wel goed zichtbaar is, hier zie je ook hoe de opening er dan uitziet:

Afbeelding

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » za 21 mar, 2020 0:06

72sonett3 schreef:
vr 20 mar, 2020 20:20
Zo lukt het niet... :-( of je moet de moertjes vastlassen.
Goed om te weten! Ik heb de auto niet bij de hand, maar ik snap wat je bedoelt. De clips zijn weer terug en ik heb de juiste schroefjes erbij gezocht.
Ronnes schreef:
vr 20 mar, 2020 20:21
De beugel zit helemaal goed zo. Zo te zien hebben ze de oorspronkelijke openingen (kleine rechthoek met aan weerszijden een gat voor de knoppen) ooit vergroot tot een DIN. Bij een DIN-autoradio zit (meestal) een slede die je aan de console kan vastmaken en waar je de radio dan kan inschuiven.
Ook goed om te weten dat ik de beugel zo goed heb zitten. Maar oei, dat is een kleine tegenvaller dat ik dan nog een DIN-slede nodig ga hebben. Ook wel te overzien, gelukkig.
Oelo74 schreef:
vr 20 mar, 2020 22:46
Wat me nu pas opvalt is dat er aan de achterkant ook nog aan je console lijkt te zijn gesneden. Zoals te zien is op de geleende foto uit Rogier's topic loopt de bodem verder door, bij jou lijkt je rand ook wat grof. Of was dit ook een uitvoering? Bij mij ligt daar nog een luidspreker in welke je niet echt ziet als de console is gemonteerd.

Er bestaan ook vergelijkbare consoles waar de luidspreker verder doorloopt naar beneden en die wel goed zichtbaar is
Klopt, goed gezien. Helaas is er bij mijn console aan de voorkant en een stuk aan de achterkant uit gesneden. Nu ik ermee bezig ben, merk ik dat zelf ook pas.
Het klopt ook dat er ook officieel meerdere varianten waren. U-poll heeft bijvoorbeeld ook die console met speaker eronder in zijn 95 hangen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 21 mar, 2020 0:26

De consoles waren bedoeld voor een mono radio, met ruimte voor één luidspreker.
Ik had de console met de luidspreker aan de voorkant in mijn '79 96, die andere uitvoering met de luidspreker aan de achterkant (die er bij jou blijkbaar afgezaagd is) zit in mijn '77 96.
Misschien vind je nog eens een betere.

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » za 21 mar, 2020 20:41

Gelukt! Er is stroom en aarde (die ontbrak vreemd genoeg) en de radio hangt aangesloten in de console, zij het provisorisch. En nog niet met de radio die ik erin zou willen hebben.

Afbeelding

Ik ben erg tevreden met het resultaat voor nu. Volgende week hopelijk verder, Corona volente.

Plaats reactie