Een V4 heeft een onderliggende nokkenas. Koppen veranderen is dus geen oplossing.theun schreef: ↑wo 10 jun, 2020 21:09Is gewoon een andere kop monteren niet de kortste klap?
Gebroken nokkenas
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Re: Gebroken nokkenas
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ik dacht dat jij de V4 wel beter kende.theun schreef: ↑wo 10 jun, 2020 21:09... andere kop monteren
-
theun
- Donateur (3x)

Haha, das dom inderdaad..
Maar ik heb eigenlijk alleen 99 en 900 ervaring...
Maar ga komende week mijn 96 ophalen bij Johan!!
Dus het wordt vast gauw beter..
-
viggentroll321
- Donateur

-
Marius0404
- Donateur (7x)

Hoi
Zelfde meegemaakt in 2000: de eerste keer op de snelweg bij Gouda.
Bij Rein in Achterberg een nieuwe nokkenas laten monteren en hij reed weer briljant; de Oostenrijkse bergen over naar Italia; bij Modena pats, motor stil, aan de kant van de weg, terug naar Nederland (ANWB bedankt).
De enige reden die Rein kon bedenken, was dat ervan meet af aan een thermische vervorming in het blok gezeten heeft.
Gelukkig had ik nog een mooie ruilmotor van VEGE
Die heeft Rein er gratis ingezet: top-vent
Zelfde meegemaakt in 2000: de eerste keer op de snelweg bij Gouda.
Bij Rein in Achterberg een nieuwe nokkenas laten monteren en hij reed weer briljant; de Oostenrijkse bergen over naar Italia; bij Modena pats, motor stil, aan de kant van de weg, terug naar Nederland (ANWB bedankt).
De enige reden die Rein kon bedenken, was dat ervan meet af aan een thermische vervorming in het blok gezeten heeft.
Gelukkig had ik nog een mooie ruilmotor van VEGE
Die heeft Rein er gratis ingezet: top-vent
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Was jouw motor een revisieblok of gewoon het oude originele dat na jaren de geest gaf? En waren er sporen te zien op de lagerschalen? Het slachtoffer bij ons had er al een kleine 150.000km opzitten. Er is dus niks speciaals aan vooraf gegaan. Blok draaide netjes, zonder nare bijgeluiden. En met de auto (ook een 95) wordt best wel intensief gereden.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

De nokkenas wordt toch aangedreven door het kunststof tandwiel, je zou toch denken dat daar alle tanden vanaf vliegen. 
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Dat hadden we ook verwacht, maar de tanden hebben niets geleden. Na monteren van de tweede krukas draaide de motor opnieuw soepel, zonder bijgeluiden, alsof er niks gebeurd was, om dan na 1500km plots de geest te geven. Blijft vreemd.turbopilot schreef: ↑ma 15 jun, 2020 23:20De nokkenas wordt toch aangedreven door het kunststof tandwiel, je zou toch denken dat daar alle tanden vanaf vliegen.![]()
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Het nokkenastandwiel is 2x zo groot als het krukastandwiel, draait dus met de helft van het toerental maar het koppel op de nokkenas is ook 2x zo groot. Als de nokkenas aan de achterkant wordt geblokkeerd, door de verdeler of de oliepomp, ontstaan er grotere torsiekrachten in de nokkenas en dan kan hij breken, zeker als er al vermoeidheidsscheurtjes of andere defecten in zitten.
-
Marius0404
- Donateur (7x)

Bij mij precies zo (150K op de teller)Na monteren van de tweede krukas draaide de motor opnieuw soepel, zonder bijgeluiden, alsof er niks gebeurd was, om dan na 1500km plots de geest te geven.
-
jota
- Geregistreerd lid
Drie jaar geleden ook te maken gehad met gebroken nokkenas. Enige tijd daarvoor waren de distributietandwielen vervangen. Omdat nokkenastandwiel erg vast zat was er geslagen op de nokkenas waardoor het tandwiel naar voren kwam. Mogelijk heeft dit een breuk veroorzaakt. Heb het in 40 jaar 96 sleutelen nooit eerder meegemaakt. Bij controle bleken de lagers van de nokkenas goed. Toch maar nieuwe lagers gemonteerd.