V4 Versnellingsbak wissel hoeveel tijd staat hiervoor

1967-1980
Plaats reactie
willeme
Geregistreerd lid

V4 Versnellingsbak wissel hoeveel tijd staat hiervoor

Bericht door willeme » vr 10 jan, 2020 17:55

Goede Middag

Vraagje , ik moet mijn V4 versnellings bak wisselen , hoeveel tijd staat hiervoor incl motor uitlichten

en zijn er nog tips tricks waar ik op moet / kan letten?

met vriendelijke groet
alex

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: V4 Versnellingsbak wissel hoeveel tijd staat hiervoor

Bericht door klaasj » vr 10 jan, 2020 19:21

als alles een beetje gangbaar is moet dat binnen een ruime dag kunnen. is en blijft hobby natuurlijk. Ik denk dat een garage dat in een dag moet kunnen als zij de kennis nog in huis hebben. motorkap weg. grill weg. koeler weg. fusees los. wielen naar buiten kantelen. naaldlagertjes van de aandrijfassen goed in de gaten houden. uitlaat los, losse delen los. stroom benzine, gas, takel er aan. hoppa. hij kan lelijk vastzitten in de achterste ophanging van de versnellingsbak. voor de rest goed te doen. Helemaal mooi als de auto iets hoger kan staan.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 10 jan, 2020 19:27

Uurtje of 2 :D

Als alles meezit en als het alleen een wissel betreft
Anders kom je bij Klaas zijn topic uit

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 11 jan, 2020 0:59

Dat wil ik jou wel eens zien doen...
Motor + bak uitbouwen, bak wisselen en geheel terugplaatsen... Als alles meezit; een dag.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » za 11 jan, 2020 10:37

Hoi Alex,
ik heb het een jaar of drie geleden voor de eerste keer een bak gewisseld bij de 96. Ging mij makkelijk af en kreeg ook de tip de naaldlagers van de aandrijfas bij losnemen uit de klos in de gaten te houden. Ik had van Johan T een reserve meegekregen voor ,,je weet maar nooit, maar niet nodig gehad. (zonder deze tip denk ik dat het meer werk geweest zou zijn :-S+ ). Ik heb me er de tijd voor genomen, maar als ik doorgewerkt zou hebben, een uurtje of 10 zou mij nu moeten lukken.
viewtopic.php?f=11&t=156513&p=1737303#p1737303

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 11 jan, 2020 11:10

@ sonett Er staat een bak wissel :wink:
Ga er van uit dat de koppeling, toplager aandrijfassen , keerkringen e.d. niet worden vervangen.
En geen Simons uitlaat
Ik denk als ik eerst weer ff een keer weer mag oefenen en dan met een gangbare 96 ( dus niet eentje waar het al jaren niet is gedaan) met gare waterslangen en slangklemmen bijvoorbeeld
alles klaar leggen
Garage opgeruimd
En dan de werkelijke tijd ga tellen, dan lukt dat wel.

Maar alles met elkaar. (Bijvoorbeeld nieuw toplager en olie wissel) Inclusief koffie drinken wordt het wel een dag :wink:
Kan overigens op 2 manieren
Bak en motor er in 1 keer uithalen
Buiten de auto de bak van de motor halen ( dan kun je de koelleiding laten zitten) en compleet weer terug.
Deed mijn broer altijd

Kan ook los van elkaar,
Vond ik gemakkelijker als je alleen bent ( had ik meer vertrouwen met montage van de aandrijfassen
eerst de bak weer terug ( even een klosje onder leggen, zodat deze iets hoger ligt
Krijg je de motor er gemakkelijker aan/ opgeschoven
Motor goed in de takel hangen, hij moet heel iets kantelen, zodat hij gemakkelijke op de bak wil schuiven.
Motor iets hoger houden in de takel om de startmotor te monteren
( moet je zo’n kromme sleutel voor hebben en een ratel met verlenger)
Voor die achterste korte waterslangen aan het motorblok heb ik hele mooie hoge kwaliteit ( moet ik eens meenemen naar de onderdelendag)
Slang wip je van het motorblok met een koevoet

Aandrijfklossen controleren op inslijten, desnoods wisselen van links naar rechts
Je kunt ook nog de bus eraf persen en 90 graden verdraaien en er weer op persen (heb je bijna weer nieuwe)

Achterste motorsteun kan zoals gezegd goed vastzitten, ( bout moet via de binnenkant, het voetengedeelte) eruit
Er zit ook iets hoger een dopje , daar kun je een ijzeren pen doorheen steken en een klap het stalen gedeelte van het rubber geven.
Klein beetje kracht op de motor en de bak zetten (richting rijrichting) en dan laten “schrikken”
Of en ook wel eens gehad, jammer van het rubber, dat wordt een nieuwe.

Bij terug plaatsen van het frontje, eerst de kap monteren en proberen of de sluiting werkt, voordat je de gril terug plaatst.
Teken even af hoe de gril heeft gezeten ( bij de 2 bouten boven links en recht)
En niet met een schroevendraaier de radiateur lek steken als de kap niet los wil

Bouten radiateur voorzichtig los draaien, anders draai je de plaatje op de radiateur eraf

Nieuwe v snaar monteren
Hoe oud is het motorblok > oud> nieuwe waterpomp monteren nieuwe slangen monteren is maar even iets meer werk als de motor eruit is
Achterkant waterpomp, die 15 Grd slang vernieuwen plus de U slang als die niet meer goed is

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 11 jan, 2020 11:27

Er staat "incl motor uitlichten" en daarmee zal hij niet de lampen bedoelen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 11 jan, 2020 11:41

[]Met zo’n antwoord zou ik bijna een weddenschap om €1000 willen afsluiten dat het binnen de tijd lukt :mrgreen:

Alles met elkaar bij een oude 96 kom je uit op Klaas zijn tijd maar dat had ik al geschreven :wink:

Inclusief motor uitlichten , hoe wil je anders een bak in een 96 vervangen :-S+
Alhoewel vroeger hadden we app1 op het forum, die kreeg het voor elkaar om een 99 motor te wisselen in een 96 met de bak nog in de auto :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Reden: Quote verwijderd

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » za 11 jan, 2020 20:05

Deze mannen deden er ook vast geen dag over: :D
Maar zo te zien hebben ze er wel een hele kluif aan.

Afbeelding

willeme
Geregistreerd lid

Bericht door willeme » za 20 jun, 2020 12:46

Hallo ik heb inmiddels bak vervangen 12 uur overgedaan , geen wezenlijke problemen tegen gekomen , behalve dan hoe om te gaan met stel schroefje

Schakelt weer goed geen bijgeluiden bak meer

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » za 20 jun, 2020 16:18

Fijn Willeme, :O: Gefeliciteerd :thumbup2:

Plaats reactie