Keerring distributiedeksel.

1967-1980
Plaats reactie
Westef
Geregistreerd lid

Keerring distributiedeksel.

Bericht door Westef » za 08 feb, 2020 22:22

De keerring van de balansaspoelie, zorgt voor olielekkage. In eerste instantie een beetje, te zien na een rit op een krant, ter hoogte van de radiateur. Maar de lekkage verspreid zich ook onder de versnellingsbak, en de carterpan. Heb de versnellingsbak gepeild, maar daar is geen olieverlies. Ga er nu vanuit dat ik de keerring moet vervangen. Iemand ervaring met deze klus, zonder de motor er te hoeven uithalen?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Keerring distributiedeksel.

Bericht door turbopilot » za 08 feb, 2020 22:33

Als het de keerkring is, zou ik ook eens voelen of er voelbare speling op de balans as zit, meestal komt het niet vanzelf :wink:

Weet ff niet meer welke kant de keerkring eruit moet
Kan via de voorzijde, moet de gril en radiateur ervoor weg, als je de gehele deksel er voorweg haalt, gaat het eerste stuk van de carterpan pakking kapot, krijg je die weer slecht dicht.

Je kunt gokken, desnoods een nieuwe karterpakking gedeeltelijk gebruiken, krijg je wel 2 keer een naad.

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » zo 09 feb, 2020 0:19

Was ik al bang voor, balansas lagers zijn nieuw, had gelijk de keerring moeten vervangen natuurlijk. Die is alleen aan de binnenkant te vervangen, helaas.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 09 feb, 2020 2:28

De keerring gaat snel lekken als het deksel niet goed gecentreerd om de poelie zit.
De goede volgorde van monteren is;
- deksel over de balansas schuiven en met een paar boutjes los vastzetten
- poelie op de balansas schuiven en vastzetten, dit centreert het deksel met keerring op de poelie.
- deksel vastzetten.

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » zo 16 feb, 2020 12:56

Dank je voor de goede suggestie 72sonet3

Johan96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Johan96V4 » do 20 feb, 2020 22:50

Hallo Westef,

Ik herinnerde me net een topic dat ik ooit ben gestart:

viewtopic.php?f=11&t=110103&p=1234683&h ... y#p1212612

Ik kwam toen van de lekkage af door de aanwijzingen in het Ford Capri handboek te volgen.

Groeten,

Johan

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » zo 23 feb, 2020 17:41

Hoi Johan,
Een hoopvol advies, ga ik zeker uitproberen. Probleem met demonteren van de distrib.deksel als je motor laat zitten is,dat je de carterpanpakking geweld aandoet. Ik laat wat van me horen als het lukt.

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » di 14 apr, 2020 10:18

Voor de Pasen, maar weer eens een poging gedaan om de olie lekkage het hoofd te bieden. Het idee om dit met vloeibare pakking te fixen op de bout/bevestiging van de balansaspoelie, leek me toch wat te simplistisch. Dus het probleem maar echt grondig aangepakt. Motor eruit, en distributiestelsel + carterpan eraf. Alles schoongemaakt, nieuwe pakking en keerring erin geperst etc. etc.. Hoera, alles netjes gelukt en geen olielekkage meer.

Reinn
Geregistreerd lid

Bericht door Reinn » vr 04 sep, 2020 22:17

Olie lekkage kan ook komen via de spiebaan in de poelie even goede siliconen pakking achter de grote opsluit ring
en de kans is groot dat het probleem is opgelost kleine ingreep en het proberen waard.
Succes, reinn

Johan96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Johan96V4 » wo 09 sep, 2020 20:26

Zie mij bijdrage 4 berichten terug.

Daarin staat verwijzing naar het Ford handboek. Hierin staat dat je op de balansas vloeibaar pakking moet smeren.
Inderdaad zoals Reinn zegt kleine ingreep en proberen waard. Bij mij zit het nu al jaren dicht.

Plaats reactie