Speling as vrijloop (fotos)

1967-1980
Plaats reactie
Basman
Geregistreerd lid

Speling as vrijloop (fotos)

Bericht door Basman » ma 21 sep, 2020 22:42

Beste forummers,

Tijdens het rijden had ik het probleem dat bij als ik (bijvoorbeeld) bij een drempel kwam en de voet van het gaspedaal haal en vervolgens weer gas gaf, dat dan leek alsof de koppeling in zijn vrij schoot. De 'oplossing' was dan om rustig de auto uit te laten lopen totdat het toerental weer laag genoeg was dat de auto weer in zijn versnelling schoot. Heel irritant. Vermoeden is dat de vrijloop niet goed meer is. Er was ook geen verschil tussen vrijloop in- of uitgeschakeld.
Ik heb de motor en bak uit de auto gehaald en kwam tot de ontdekking dat er geen borgveer in de as van de vrijloop zat :shock:

Maar dan heb ik nog een vraagje: er zit een speling op de as met de schuif op maximaal. Ik twijfel of de tandjes ver genoeg in de vrijloop grijpen. Zie foto's. Is dit goed, of moet er geen ruimte zitten tussen de borgveer en het 'tandjeswiel'?

Afbeelding

Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Speling as vrijloop (fotos)

Bericht door 72sonett3 » ma 21 sep, 2020 22:47

Het lijkt er op dat de tanden er half af zijn gesleten. Kun je een grotere foto plaatsen?

De messing gaffel en het witte plastic ding kunnen ook ingesleten zijn waardoor die meenemer niet voldoende in de vrijloopcilinder grijpt en de tanden wegslijten.

Zie ook hier.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » ma 21 sep, 2020 23:25

@72sonett3: Als je 2x op de foto klikt vergroot die naar beeldvullend.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 21 sep, 2020 23:38

Waarom dan niet meteen een grotere foto...
Afbeelding

Ik zie ook slijtage op de gaffel.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 22 sep, 2020 18:35

Versleten tanden dus. Heeft nog net grip bij weinig toeren en vermogen, maar bij belasting is het gedaan. Had ik ook toen ik de Sonett net had. Reed ik 120 op de snelweg, schoot ie opeens door. Toerenteller door naar de 7000 toeren en tandenpoetsgeluiden. Tanden oplassen of mof vervangen door een goede.

Alex

Plaats reactie