Saab 96 start niet: zekeringen? accu? startmotor?

1967-1980
Plaats reactie
davidvb
Geregistreerd lid

Saab 96 start niet: zekeringen? accu? startmotor?

Bericht door davidvb » do 07 apr, 2016 11:38

Hoi,

Mijn 96 V4 van 1973 reed deze ochtend eerst wel nog, maar startte na stilstand niet meer.
Als ik de sleutel omdraai hoor ik een tik, maar daarna gebeurt er niks meer. :(
Starten lukte wel weer met startkabels, maar toen ik hem weer stillegde na 4 km rijden, had ik weer hetzelfde probleem.

Een paar dagen geleden heb ik de doorgesmolten zekering op positie 10 of 11 vervangen (8Amp).
Kan het dat hierdoor de accu (batterij) is leeggelopen?

Over die zekeringen vraag ik mij af of die wel allemaal nodig zijn. Op positie 12 zit er bijvoorbeeld geen.

Of is het de startmotor? Hoe kan je weten dat die stuk is?

Wie weet raad?

Alvast bedankt!

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 96 start niet: zekeringen? accu? startmotor?

Bericht door Luud » do 07 apr, 2016 22:24

Poe Poe, veel vragen in een keer.
Een tik horen bij starten betekend dat je startrelais nog inkomt, maar of te weinig (accu) vermogen is om je startmotor rond te draaien of je startmotor is defect.
4 kilometer rijden laadt je accu niet voldoende op als deze bijna leeg is.
Mijn eerste advies, bouw de accu uit en laat deze doormeten bij een automaterialen zaak of accuhandel. Zorg dat er een goede accu in de auto komt.

Een defecte startmotor doet of helemaal niets meer, of hij tikt alleen nog bij omdraaien sleutel in stand start, of doet het af en toe wel en af en toe niet. Ook hier is een goede accu noodzakelijk om te weten hoe de startmotor reageert.

Op dit moment geen electrisch schema bij de hand om iets zinvols over de zekeringen te roepen.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » vr 08 apr, 2016 13:47

Luud schreef:Poe Poe, veel vragen in een keer.
Dag Luud,
Het was inderdaad vrij veel, maar dat waren enkele dingen waar ik zelf aan dacht.

Een tik horen bij starten betekend dat je startrelais nog inkomt, maar of te weinig (accu) vermogen is om je startmotor rond te draaien of je startmotor is defect.
4 kilometer rijden laadt je accu niet voldoende op als deze bijna leeg is.
Mijn eerste advies, bouw de accu uit en laat deze doormeten bij een automaterialen zaak of accuhandel. Zorg dat er een goede accu in de auto komt.

Dat doe ik zo snel mogelijk, nieuwe, of bijgevulde accu die deftig werkt.

Een defecte startmotor doet of helemaal niets meer, of hij tikt alleen nog bij omdraaien sleutel in stand start, of doet het af en toe wel en af en toe niet. Ook hier is een goede accu noodzakelijk om te weten hoe de startmotor reageert.

Op dit moment geen electrisch schema bij de hand om iets zinvols over de zekeringen te roepen.

Ik dacht aan de zekeringen of aan stroomverlies omdat de accu eigenlijk nog niet zo heel erg oud is en de auto ook niet veel rijdt. Maar goed, eerst die accu dus.
Alvast heel erg bedankt voor je feedback!

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » di 12 apr, 2016 13:38

:O: Joepie, opgelost! Het was inderdaad de accu die het had opgegeven.

Nu toch nog eens uitzoeken waarvoor de verschillende zekeringen dienen.

Afbeelding

swedish garage
Geregistreerd lid

Bericht door swedish garage » di 12 apr, 2016 14:19

normaal kleeft er een stickertje op de binnenzijde van de zekeringdoos welke zekering voor wat dient, meestal in het zweeds of duits, mijne is ook verdwenen, misschien heeft een forummer een afbeelding ?

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » di 12 apr, 2016 14:45

[quote="swedish garage"]normaal kleeft er een stickertje op de binnenzijde van de zekeringdoos welke zekering voor wat dient, meestal in het zweeds of duits, mijne is ook verdwenen, misschien heeft een forummer een afbeelding ?[/quote]

Bij mij zit het klevertje in het Zweeds er wel nog in, maar mijn Zweeds is niet meer wat het geweest is :lol:

Hopelijk weet iemand het hier.

Drevar
Geregistreerd lid

Bericht door Drevar » di 12 apr, 2016 14:56

Deze komt uit een 96 uit '76:
Afbeelding
  • 1 El. heckscheibe
    2 Innenbel. - El. uhr - Heckraumbel
    3 Bremslicht
    4 Blinkzeiger - Warnblinker
    5 Wischer wascher - Kontr. licht
    6 Instrument rückfahrlicht
    7 Heizventilator
    8 Sitzheizung hupe - Rúckfahrlicht
    9 Rücklicht L - Kennz. bel. L
    10 Rücklicht R - Kennz. bel. R - Instr. Licht
    11 Abblendlicht L
    12 Abblendlicht R
Deze komt uit een 95 uit '74:
Afbeelding
  • 1 Extra Equipment
    2 Roof lamp - Electric Clock - Cig. Lighter - Trunk lamp
    3 Stoplamp
    4 Turn signal - Warn. flasher
    5 Horn - Warming cushion
    6 Wiper washer - Ind. lights
    7 Heater fan
    8 Instrument backup lamps - Belt warning
    9 Left park tail & Lic. plate lamps
    10 Right park & tail lamps - Instr. light
    11 Lower beam left
    12 Lower beam right

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » zo 17 apr, 2016 12:57

De sticker in mijn zekeringsdeksel was ook 'sub-optimaal'. Ik heb (na een hoop puzzelen) de tabel gewoon zelf opnieuw gemaakt, geprint en geplastificeerd.
De ene kant Zweeds (orgineel voor mijn auto) en de andere kant Nederlands (dat gaat mij een stuk beter af).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volledige schema van mijn 1975 95L (daar zie je uiteraard ook alle zekeringen en wat ze doen):
Afbeelding

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » di 10 nov, 2020 23:19

Subliem dat jullie hier nog op gereageerd hebben, heel erg bedankt!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 11 nov, 2020 1:25

Handig en leuk, hoe krijg ik die foto bucket tekst er vanaf , zit nu te klooien op een iPad ?

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 11 nov, 2020 1:58

Misschien is de plaatser bereid de foto's opnieuw te plaaten en dan PostImage te gebruiken, al dan niet via de "P"-knop linksonder het tekstinvoerveld, foto's zijn dan voor iedere forumgebruiker zonder enig probleem zichtbaar.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » wo 11 nov, 2020 9:36

Ik heb de foto's in mijn laatste post (van meer dan 4 jaar geleden... was even graven) er opnieuw in gezet. Dat domme PhotoBucket (dat ik vroeger gebruikte) is op een gegeven moment (veel) geld gaan vragen om -voorheen gratis- foto's te mogen hosten (sindsdien zijn ze wel goedkoper geworden, maar ik vind/vond die drugsdealer-mentaliteit niet ok, opeens een bak geld vragen voor iets waar ze je eerst gratis mee aan boord hebben genomen). Dus toen heb ik gewoon een eigen foto-host-site (of hoe dat ook mag heten) opgezet.

NB: mocht je het plaatje van de zekeringtabel willen hebben om te printen, dan kan je (in mijn post) gewoon het linkje van de foto pakken er direct naar de plek waar het ding staat (en downloaden). https://www.utenpolle.nl/foto/albums/Vo ... dmucna.jpg

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » za 21 nov, 2020 19:00

Heel erg bedankt, dit komt erg goed van pas!

Plaats reactie