Update ratelend geluid bij intrappen koppeling na jaren stilstand
-
RedArrow90
- Geregistreerd lid
Na jaren van stilstand onze Saab 96 uit 1979 weer wakker gemaakt. Remmen gangbaar gemaakt, hulpkoppeling gereviseerd en ze reed weer. Maar als ik de koppeling intrap hoor je een raar ratelend geluid. Ik vermoed het toplager? Dan moeten motor en bak eruit heb ik gelezen. Maar voor ik daaraan begin: is het logisch dat dit stuk gaat door een paar jaar stil te staan? Kan het iets zijn dat nog bijtrekt door meer kilometers te maken? Had ik na het terugplaatsen van de hulpkoppelingcilinder nog iets moeten afstellen? Het koppelingspedaal grijpt erg onderin al aan. Nog andere tips of checks om te doen alvorens de boel uit te bouwen?
-
op
- Donateur (4x)

Re: Ratelend geluid bij intrappen koppeling na jaren stilstand
met de koppeling onderin en het geluid dat je beschrijft is het een kwestie van tijd voordat de koppeling helemaal niets meer doet. Niet meer mee rijden zou ik zeggen, alleen nog maar naar de garage.
of werkt je vrijloop nog? dan kan je voor nood met rustig verkeer nog wel rijden als er niet te veel stoplichten zijn.....
of werkt je vrijloop nog? dan kan je voor nood met rustig verkeer nog wel rijden als er niet te veel stoplichten zijn.....
-
RedArrow90
- Geregistreerd lid
Ik kreeg ook nog de tip om de afstelling te checken, daar bij de hulpkoppeling. ik vind het zo raar dat het door stilstand is gekomen. Kan er iets roest bij zijn gekomen dat er weer af sluit door te gebruiken? Ik heb sinds de revisie van de hulpcilinder hooguit 20 kilometer gereden.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
De arm van het druklager raakt de draaiende drukgroep, de arm is mogelijk verbogen, of de gaten in de arm waar het druklager in hangt zijn uitgelubberd.
Vrije slag controleren voordat de boel helemaal aan gort gaat...
(stelschroef iets uitdraaien)

(Zit er een vulring achter de hulpcilinder? Zo ja: weghalen.)
Vrije slag controleren voordat de boel helemaal aan gort gaat...
(stelschroef iets uitdraaien)

(Zit er een vulring achter de hulpcilinder? Zo ja: weghalen.)
-
RedArrow90
- Geregistreerd lid
Hierbij een update, we weten meer maar het is nog niet verholpen. Ik ben met de stelschroef bezig geweest om de vrije slag af te stellen. Als ik die verder naar buiten draai lijkt het geluid toe te nemen, terwijl ik eigenlijk andersom had verwacht. Ik heb geen ring aangetroffen Nog even alles op een rijtje:
- auto 7 jaar terug in garage geplaatst, alles werkte
- paar jaar later wilde ik gaan rijden maar zat er geen beweging in het koppelingspedaal, daardoor is ze nog een paar jaar blijven staan
- na revisie hulp- en hoofdcilinder dit voorjaar zat de koppelingsplaat vastgekleefd, die kwam na wat gehobbel vanzelf weer los
- sindsdien raar metalig geluid bij intrappen koppeling
- het geluid komt een beetje wanneer je het pedaal een beetje intrapt
- maar komt pas echt op gang wanneer je het pedaal verder intrapt en is heel duidelijk op het moment dat de prise-as stopt met draaien
- de motor begint ook meer te schudden als het geluid begint
- laat je het pedaal weer opkomen dan wordt het geluid minder zodra de prise-as weer gaat draaien
Is het logisch dat ik bij het plaatsen van de slave cilinder niet goed heb aangesloten op de hefboom, of kan dat eigenlijk niet mis gaan? Het staafje dat uit de slave komt en het versnellingsbakhuis gaat gaat maar net onder de bovenkant van het gat door en lijkt ietsjes omhoog te staan maar dat is misschien gezichtsbedrog.
Kan het zijn dat er roestvorming is opgetreden in de drukgroep die ergens tegen aan komt?
Of toch de clutch release bearing waarover ik in Haynes heb gelezen een logische boosdoener?
Een optie die ik nog kan bedenken is om de hulpcilinder weer uit te bouwen en daarna weer terug te plaatsen, gewoon om te bezien of daar niets mis is gegaan. Maar andere suggesties zijn van harte welkom! En anders wordt het de motor eruit halen (bak kan blijven zitten heb ik inmiddels gelezen) maar dat doe ik niet even binnen een dag.
- auto 7 jaar terug in garage geplaatst, alles werkte
- paar jaar later wilde ik gaan rijden maar zat er geen beweging in het koppelingspedaal, daardoor is ze nog een paar jaar blijven staan
- na revisie hulp- en hoofdcilinder dit voorjaar zat de koppelingsplaat vastgekleefd, die kwam na wat gehobbel vanzelf weer los
- sindsdien raar metalig geluid bij intrappen koppeling
- het geluid komt een beetje wanneer je het pedaal een beetje intrapt
- maar komt pas echt op gang wanneer je het pedaal verder intrapt en is heel duidelijk op het moment dat de prise-as stopt met draaien
- de motor begint ook meer te schudden als het geluid begint
- laat je het pedaal weer opkomen dan wordt het geluid minder zodra de prise-as weer gaat draaien
Is het logisch dat ik bij het plaatsen van de slave cilinder niet goed heb aangesloten op de hefboom, of kan dat eigenlijk niet mis gaan? Het staafje dat uit de slave komt en het versnellingsbakhuis gaat gaat maar net onder de bovenkant van het gat door en lijkt ietsjes omhoog te staan maar dat is misschien gezichtsbedrog.
Kan het zijn dat er roestvorming is opgetreden in de drukgroep die ergens tegen aan komt?
Of toch de clutch release bearing waarover ik in Haynes heb gelezen een logische boosdoener?
Een optie die ik nog kan bedenken is om de hulpcilinder weer uit te bouwen en daarna weer terug te plaatsen, gewoon om te bezien of daar niets mis is gegaan. Maar andere suggesties zijn van harte welkom! En anders wordt het de motor eruit halen (bak kan blijven zitten heb ik inmiddels gelezen) maar dat doe ik niet even binnen een dag.
-
Funky Dude
- In memoriam †
Re: Update ratelend geluid bij intrappen koppeling na jaren stilstand
Ik vrees dat je koppeling het kleven niet zonder schade heeft "overleefd" en dat je waarschijnlijk een nieuwe set platen zult moeten monteren.
-
RedArrow90
- Geregistreerd lid
Het heeft even geduurd maar dan toch een update. Mensen met veel ervaring met de Saab V4 en geluisterd/gevoeld hebben vermoeden dat het druklager de boosdoener is. Het is nog niet heel erg, want dan zou je het in het pedaal moeten voelen. Maar goed, het moet wel opgelost worden.
Nu hoorde ik een verhaal dat je door het kijkluikje erboven (waar dat geribbelde plaatje opzit) wat olie op het druklager kan doen en dat dit soms het probleem (tijdelijk?) verhelpt. Nu heb ik de stelschroef helemaal ingedraaid en iemand het koppelingspedaal laten intrappen, maar door dat luikje krijg ik het druklager niet te zien. En ik wil ook niet per ongeluk olie op de koppelingsplaat morsen.
Hieruit volgen 2 vragen:
- is bovengenoemde oplossingssuggestie zinvol, of toch beter de motor eruit halen?
- als het zinvol is, hoe kan ik dan de olie goed mikken?
Nu hoorde ik een verhaal dat je door het kijkluikje erboven (waar dat geribbelde plaatje opzit) wat olie op het druklager kan doen en dat dit soms het probleem (tijdelijk?) verhelpt. Nu heb ik de stelschroef helemaal ingedraaid en iemand het koppelingspedaal laten intrappen, maar door dat luikje krijg ik het druklager niet te zien. En ik wil ook niet per ongeluk olie op de koppelingsplaat morsen.
Hieruit volgen 2 vragen:
- is bovengenoemde oplossingssuggestie zinvol, of toch beter de motor eruit halen?
- als het zinvol is, hoe kan ik dan de olie goed mikken?
-
Wouter96
- Geregistreerd lid
als je echt heel goed weet hoe het in elkaar zit daar, dan moet je inderdaad het druklager net voorbij kunnen zien komen, maar er een drup olie op laten lopen is wel een riskante gok, ik heb nog een splinternieuw druklager liggen (4 weken geleden gekocht) maar bij vervangen van de plaat bleek dat mijn eerder gemonteerde druklager nog in perfecte staat was, dus die heb ik niet vervangen. als je interesse hebt dan kun je deze overnemen.
het uit en inbouwen van een motorblok valt opzich wel mee, (ik heb een keer of 4 geoefend de afgelopen 3 maanden) en doe het ondertussen in 3 uur incl koppeling vervangen.
het uit en inbouwen van een motorblok valt opzich wel mee, (ik heb een keer of 4 geoefend de afgelopen 3 maanden) en doe het ondertussen in 3 uur incl koppeling vervangen.