Vraagje: demontage bumper Sonett

1967-1980
Plaats reactie
Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Vraagje: demontage bumper Sonett

Bericht door Turbobakk » do 30 jul, 2020 20:29

Ik ga mijn Sonett III bumperloos maken. Die grote 'jongens' doen een beetje afbreuk aan het geheel en behoorden ook niet tot het oorspronkelijke ontwerp. Scheelt ook nog eens 25 kg aan gewicht.

De achterbumper is op 2 steunbalkjes geschoven. Je kan ze natuurlijk doorslijpen, maar kan je ze ook gewoon losschroeven? Die 2 balkjes zitten vast met 4 bouten in de kofferbak, die als je de wielen er even afhaalt, eenvoudig zijn te verwijderen. Naast het balkje zit nog een kleiner boutje die, volgens mij, met een lipje is verbonden aan het balkje. Hierdoor krijg je volgens mij nooit die steunbalk eruit geschoven. Of vergis ik mij? Iemand al eens deze exercitie gedaan?

Afbeelding

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Vraagje: demontage bumper Sonett

Bericht door Ronnes » do 30 jul, 2020 22:37

Je redenering is helemaal juist: het kan niet anders dan dat het balkje aan het chassis is gebout voordat de polyesterbody is gemonteerd. Volgens het onderdelenboek is het balkje met de lip één geheel. Je zou de lip er kunnen afzagen (als je er al bij kunt) en het balkje dan verwijderen. Als je later terug naar origineel wilt, kan je in plaats van de lip een hoekje aan het balkje schroeven.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » vr 07 aug, 2020 19:11

De body zit op die manier vast aan het chassis. Door het lipje af te zagen, als het al lukt, zal de body niet gelijk los liggen, maar wellicht geeft dat dan toch gerammel tijdens het rijden. Dus toch maar besloten de steunbalkjes door te slijpen.

Voorzijde is inmiddels zo goed als klaar. Moet alleen de lak nog polijsten. Kleurmatch is niet verkeerd uitgevallen. Die twee gaatjes dop ik af of gebruik die om later een smalle bumper te monteren. Grille moet ik nog repareren/lijmen, is op verschillende plaatsen gescheurd. Daarna nog schuren en spuiten. Achter de grille een stukje Simoni Racing gaas geplaatst ter bescherming van de radiator en die blijft ook beter schoon. Zat helemaal vol met insecten lijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achterzijde zijn de balkjes en uitlaten al ingekort.

Afbeelding

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » za 08 aug, 2020 15:17

Knap werk!

Er zijn ooit smalle bumpers terug gemaakt, maar dat is alweer een hele tijd geleden. Voor mijn Sonett had mijn broer destijds de achterbumper nagemaakt in cederhout, dat is licht en kan tegen water.

Afbeelding

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » za 08 aug, 2020 16:50

Volgens mij kan je de kleine bumpers nog via de Zweedse Sonett club ( www.sonettclub.se )bestellen. Wel prijzig en de kwaliteit zou niet zo geweldig zijn. Als ik kies voor bumpers dan ga ik ook voor hout. Moet ik alleen even de precieze maten zien te vinden.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 09 aug, 2020 10:02

Als het goed is, is over 2 weken heel dat asbest saneren achter de rug, dan mag je wat mij betreft best wel langskomen om de bumpers op te meten :wink:

Pas wel op met teveel aan de voorkant krikken, een sonett blinkt niet echt uit in stijfheid.

Dat je overigens Amerikaanse platen mag voeren, ik kreeg dat niet voor elkaar tijdens de RDW keuring.
Nu heb ik wel blauwe en aan aan de achterkant een vierkante, die zijn wel kleiner gelukkig.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » zo 09 aug, 2020 12:30

Als het goed is, is over 2 weken heel dat asbest saneren achter de rug, dan mag je wat mij betreft best wel langskomen om de bumpers op te meten
Ah dank je, dat doe ik misschien wel. Heb vanaf volgende week woensdag vakantie tot en met 2 september, dus tijd genoeg. Jij had toch ook sjablonen voor het hardboard van de bekleding in de kofferbak? Moet ook nog gebeuren, ligt nu allemaal in stukken.
Pas wel op met teveel aan de voorkant krikken, een sonett blinkt niet echt uit in stijfheid.
Hij staat weer definitief op zijn wieltjes.
Dat je overigens Amerikaanse platen mag voeren, ik kreeg dat niet voor elkaar tijdens de RDW keuring.
De vorige eigenaar kennelijk wel. Is in '92 geïmporteerd en hij vertelde mij dat hij dat toen gelijk bij de RDW had bedongen en met succes. Staat ook netjes op mijn kentekenbewijs. Ik vind het wel mooi die kleine platen. Heb even overwogen om een historisch kenteken aan te vragen, maar ik vrees dat ik dan geen Amerikaanse platen meer mag voeren. Dus ik laat het maar zo.

Het matzwart in de neus ook maar even opnieuw gespoten en het glas van de koplampjes gepolijst. Staat weer fris.
Afbeelding

wolfgang
Geregistreerd lid

Bericht door wolfgang » wo 09 dec, 2020 12:54

hallo,
ik ben een trotse, nieuwe eigenaar van een Sonett III. Nog wat afwerking en aanpassing, en ik kan een poging doen om aan nummerplaten te geraken...
ik lees dat er meerdere mensen zijn die de originele bumpers verwijderen wegens 'niet mooi' ; is er iemand die deze na het demonteren ook wil verkopen aan mij, vermits ik er geen heb maar er toch heel graag zou willen... Bij de Saab club in Zweden zijn er geen meer denk ik, want er komt geen reactie op mijn vraag.
alvast bedankt !

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 09 dec, 2020 13:12

Van welk jaar is je Sonett? Dikke of dunne bumpers?
De dikke bumpers zijn van een 99, aangepast.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » wo 09 dec, 2020 13:18

Je kunt ook eens informeren bij Saab V4 in Veenendaal, die zijn aan het opruimen en hadden ook altijd veel Sonett-spullen.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » wo 09 dec, 2020 13:20

wolfgang schreef:
wo 09 dec, 2020 12:54
hallo,
ik ben een trotse, nieuwe eigenaar van een Sonett III. Nog wat afwerking en aanpassing, en ik kan een poging doen om aan nummerplaten te geraken...
ik lees dat er meerdere mensen zijn die de originele bumpers verwijderen wegens 'niet mooi' ; is er iemand die deze na het demonteren ook wil verkopen aan mij, vermits ik er geen heb maar er toch heel graag zou willen... Bij de Saab club in Zweden zijn er geen meer denk ik, want er komt geen reactie op mijn vraag.
alvast bedankt !
Die van mij zijn al verkocht.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 09 dec, 2020 14:14

72sonett3 schreef:
wo 09 dec, 2020 13:12
Van welk jaar is je Sonett? Dikke of dunne bumpers?
De dikke bumpers zijn van een 99, aangepast.

de smalle dikke bumpers van een 99 :wink:
uit mijn hoofd een achterbumper
ik heb het ook wel eens gedaan voor een 96 (bij 96 voor is het gelijk aan 99 voor)
bumper uit elkaar halen
stuk ertussenuit
aan elkaar zetten met een plaat ertussen als je geen alu kunt lassen
hoes inkorten
hoes afwerken met een rubberen overzet stuk (oude binnenband)
lijkt het net echt als van saab

Afbeelding

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » wo 09 dec, 2020 18:43

Tjøørd schreef:
wo 09 dec, 2020 13:18
Je kunt ook eens informeren bij Saab V4 in Veenendaal, die zijn aan het opruimen en hadden ook altijd veel Sonett-spullen.
Deze aanbieder bedoel ik:
https://link.marktplaats.nl/m1632612788 ... ialbuttons

Plaats reactie