achteruit blokkeert, geen contact, niet starten

1967-1980
Plaats reactie
Lo Bouwens
Donateur
Donateur

achteruit blokkeert, geen contact, niet starten

Bericht door Lo Bouwens » zo 27 dec, 2020 13:28

Weer een nieuw probleem - of een nieuwe vraag (sorry).
Ik wilde vanochtend de Saab 96V4 starten, want morgenochtend moet hij naar de garage voor laswerk, maar hij wil niet uit zijn achteruit en dus kan ik het contact niet aanzetten en niet starten. Ik heb het meermalen geprobeerd (koppeling ingetrapt, pook proberen naar neutraal te zetten, zowel met de contactsleutel er al in als zonder) maar de pook blijft in de achteruitstand vast zitten. In het gebruikersboekje en in het Haynes werkplaats handboek wordt hier niet op ingegaan. Kennelijk geen veelvoorkomend probleem.
Ook pompen met het de koppelingspedaal hielp niet. Ik dacht dat misschien de druk was weggevallen na enkele weken stilstand. Het koppelingsreservoir zit vol olie.
Wat doe ik fout en hoe los ik dit op?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: achteruit blokkeert, geen contact, niet starten

Bericht door Ronnes » zo 27 dec, 2020 14:06

Heb je de sleutel in stand "G" gezet? Er zit een slot op de achteruitversnelling: sleutel kan er enkel uit als de achteruit is ingeschakeld, versnellingspook kan je enkel verzetten met de sleutel in stand "G" of "S". Maar afgezien daarvan zou je toch moeten kunnen starten met het koppelingspedaal ingeduwd.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » zo 27 dec, 2020 14:06

Is wel een veel voorkomend probleem. Contactsleutel erin, koppeling intrappen, versnellingspook een beetje op en neer bewegen en tegelijkertijd de sleutel draaien. Dat wil meestal wel helpen.

maup
Donateur
Donateur

Bericht door maup » zo 27 dec, 2020 14:07

Als je de koppeling inhoud kan de auto gewoon gestart worden terwijl deze in de achteruit staat :? Zodra de sleutel gedraaid wordt zodat de auto op contact staat kan de bak in neutraal gezet worden. Als je alleen de sleutel in het contact doet zonder deze te draaien kan inderdaad de bak niet in neutraal gezet worden.

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Bericht door Lo Bouwens » zo 27 dec, 2020 16:56

Bedankt voor alle tips, maar geen een heeft geholpen.
Het contactslot zit muurvast op slot in de linker stand, geen beweging in te krijgen, ook niet met de koppeling ingetrapt want de versnellingshendel blijft in de achteruit zitten en wil ook geen kant op. Ik heb de auto in de versnelling een beetje geprobeerd voor- en achteruit te rollen en het daarna opnieuw te proberen met de koppeling ingetrapt, maar het hielp niet. Ook het stuur enkele malen om en om maximaal naar links en rechts gedraaid en het dan geprobeerd hielp niet (waarschijnlijk wel een platte kant op het loopvlak van de voorbanden...).
Kortom, ik hoop dat de autotrailer van de garage morgen een lier heeft, want op eigen kracht er op rijden gaat niet lukken.

monsieur P
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door monsieur P » zo 27 dec, 2020 17:27

Als er geen enkele beweging in het contactslot zit: ben je absoluut zeker dat je de goede sleutel hebt? Ik weet niet hoeveel auto’s je hebt staan maar ik zou zo’n vergissing kunnen maken.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » zo 27 dec, 2020 18:11

Wellicht kan je hier iets mee....
Contactslot.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Bericht door Lo Bouwens » zo 27 dec, 2020 18:59

Ik gebruik inderdaad de juiste sleutel, die zit er namelijk al in zolang ik hem heb, want hij staat in de garage, deels onttakeld (motorkap, schermen, front etc.) ivm restauratie.
Ik ga morgenochtend maar proberen aan de hand van de tekening de blokkade van het slot op te heffen. De auto kan dan hopelijk in plaats van 's ochtends in de loop van de middag toch rijdend opgehaald worden.
Bedankt voor alle geode adviezen.
Lo Bouwens

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 28 dec, 2020 3:30

Je kunt nog het contact schakeldeel losschroeven van het slot (2 boutjes), dan kan je in ieder geval starten en misschien komt de vergrendeling van de pook dan ook los.

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Bericht door Lo Bouwens » ma 28 dec, 2020 10:04

Dat ga ik dan eerst proberen, want jouw tips voor de ruit montage waren uiteindelijk ook de beste.

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Bericht door Lo Bouwens » ma 28 dec, 2020 15:25

Probleem is opgelost door Bert van V4 in Veenendaal. Fouit sleutel. Om je kapot te schamen, we hebben er maar om gelachen. Allen bedankt voor de moeite en tijd.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » ma 28 dec, 2020 16:38

Fijn dat het gelukt is.....en Dank voor de terugkoppeling.

Plaats reactie