Vragen over Ford V4 blok.
-
Luud
- Donateur (8x)

Vragen over Ford V4 blok.
Ik heb een 1700 Ford V4 blok gekocht als sleutelobject en bij goed resultaat gaat deze in de 95 ingebouwd worden.
Vandaag ben ik begonnen het naald-toplager te verwijderen en met wat hobby-zelfmaak is het goed gelukt deze zonder geweld te verwijderen. Omdat een cilinder achterbleef bij de compressietest heb ik de cilinderkop gedemonteerd. Hierbij viel op dat bij loshalen inlaatspruitstuk er bij cilinder 1 en 4 een koperen plaatje in de koelvloeistofleiding tussen pakking en cilinderkop zat. Iemand enig idee wat daar de functie van is ?
Daarna de cilinderkop verwijderd en de uitlaatkleppen liggen wel heel ver in de kop, eentje 3 en de andere 5 mm. Is dit normaal ?? Ik hoor het graag en met Groeten uit het Zuiden, Luud.
Vandaag ben ik begonnen het naald-toplager te verwijderen en met wat hobby-zelfmaak is het goed gelukt deze zonder geweld te verwijderen. Omdat een cilinder achterbleef bij de compressietest heb ik de cilinderkop gedemonteerd. Hierbij viel op dat bij loshalen inlaatspruitstuk er bij cilinder 1 en 4 een koperen plaatje in de koelvloeistofleiding tussen pakking en cilinderkop zat. Iemand enig idee wat daar de functie van is ?
Daarna de cilinderkop verwijderd en de uitlaatkleppen liggen wel heel ver in de kop, eentje 3 en de andere 5 mm. Is dit normaal ?? Ik hoor het graag en met Groeten uit het Zuiden, Luud.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Vragen over Ford V4 blok.
Koperen plaatje, zit er in om de pakking tpv de openingen te verstevigen, het gaatje zit er in om een beetje stroming te krijgen en om te ontluchten.
Uitlaatkleppen: nee is niet normaal. Ze horen gelijk te liggen met de inlaatkleppen. Komt waarschijnlijk door loodvrije benzine, laat er maar loodvrije/lpg klepzittingen in maken.
Het toplager in een Saab is een bronzen bus, geen naaldlager zoals in een Ford.

Uitlaatkleppen: nee is niet normaal. Ze horen gelijk te liggen met de inlaatkleppen. Komt waarschijnlijk door loodvrije benzine, laat er maar loodvrije/lpg klepzittingen in maken.
Het toplager in een Saab is een bronzen bus, geen naaldlager zoals in een Ford.

-
Luud
- Donateur (8x)

Dank je wel Martin, lekker op m'n gemakkie verder gegaan. In de pakkingset zit een pakking waar de twee koperen plaatjes vast inzitten, dus geen gehobby om deze goed terug te plaatsen.
De koppen heb ik bij een revisiebedrijf gebracht en zijn loodvrij gemaakt. Nu weer stukje bij beetje opbouwen.
De koppen heb ik bij een revisiebedrijf gebracht en zijn loodvrij gemaakt. Nu weer stukje bij beetje opbouwen.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Mooi...
Zitten er nu ook grotere V6 kleppen in?
Misschien zitten die plaatjes in de pakkingset, maar ik denk het niet
Zitten er nu ook grotere V6 kleppen in?
Misschien zitten die plaatjes in de pakkingset, maar ik denk het niet
-
Luud
- Donateur (8x)

Hai, Neen, geen grotere kleppen, gewoon origineel gelaten. Het blok wat dadelijk uit de 95 komt wordt een experimenteer blok.
De pakkingset is van Reinz, en hier zitten de koperen plaatjes ingewerkt. Heb nu twee koperen plaatjes van de oude pakking over, lees hier op het forum deze goed te bewaren. Nog tips hoe deze te plaatsen ??
De pakkingset is van Reinz, en hier zitten de koperen plaatjes ingewerkt. Heb nu twee koperen plaatjes van de oude pakking over, lees hier op het forum deze goed te bewaren. Nog tips hoe deze te plaatsen ??
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Pakking past maar op één manier, wel nog wat vloeibare pakking gebruiken.
Je kunt nu ook de uitlaatopeningen in de koppen wat groter maken.
Je kunt nu ook de uitlaatopeningen in de koppen wat groter maken.
-
Johan96V4
- Geregistreerd lid
Hi,
Mooi werk.
Wellicht ten overvloede: Er is een Ford handboek V4 / V6 (in 1 boek) online beschikbaar.
Indien gewenst kan ik de link wel opzoeken.
Succes.
Mooi werk.
Wellicht ten overvloede: Er is een Ford handboek V4 / V6 (in 1 boek) online beschikbaar.
Indien gewenst kan ik de link wel opzoeken.
Succes.
-
Luud
- Donateur (8x)

Inlaatpakking geplaatst en kan idd maar op 1 manier. Uitsparing koppakking valt mooi in inlaatpakking. Dank Martin
Dank je wel Johan, ik heb inmiddels vele boeken van Ford V4 en Saab V4. Wat zou de toegevoegde waarde zijn ?? Maar de link doorsturen mag altijd....
-
Luud
- Donateur (8x)

Toch nog een proefopstelling gemaakt, meet nu 4 x 10,5 bar voor een 1700 LC motor. Geen onderling verschil.
Ik ben tevreden. Voor deze operatie was het 3 x 9 en 1 x 3 bar......
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Maar goed ook, grotere kleppen in de bestaande verbrandings kamer help niet, de helft van de klep doet dan niks meer.
Sterker ik denk dat je er een verbrande zuiger er aan over houdt.
Een beetje flowen had geen kwaad gekund ook met de bestaande kleppen, als je het goed doet gaat het zo richting de 80-90 pk als je de carburateur, uitlaat en ontsteking ook voor elkaar maakt.
-
Luud
- Donateur (8x)

Dank voor je reactie Turbopilot. Het is mij niet te doen om meer vermogen of ........Juist leuk om een blok eens open te maken, te verbeteren en dan als vervanger voor in de 95.
Het blok uit de 95, een 1500, zou dan eens verder geperfectioneerd kunnen worden, maar alles op zijn tijd.
Het blok uit de 95, een 1500, zou dan eens verder geperfectioneerd kunnen worden, maar alles op zijn tijd.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Tuurlijk is dat leuk om te doen om een blok eigenhandig weer op te bouwen
maar vroeger zat ik ook al met de vijl aan de brommer
maar vroeger zat ik ook al met de vijl aan de brommer
-
silvandam
- Donateur (3x)

Verdraagt de versnellingsbak een vermogen van 90pk? De dingen zijn vrij kwetsbaar heb ik al gelezen op het forum.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Mijn Sonett heeft 96 pk en de bak is nog steeds ok.
Ligt er ook aan of je al die pks ook gebruikt...
Ligt er ook aan of je al die pks ook gebruikt...