startmotor kan motor niet rond draaien.

1967-1980
Plaats reactie
joost
Geregistreerd lid

startmotor kan motor niet rond draaien.

Bericht door joost » di 26 dec, 2006 12:40

Van mijn saab 95 kan de startmotor de motor bij het starten niet meer rond draaien.
Het is een gereviseerde startmotor, een tweede startmotor kreeg de motor ook niet rond , de accu is splinternieuw, de kabels van de accu naar de startmotor en naar het chassis los gehaald en schoon geschuurd zodat ze goed contact maken.
De startmotoren draaien los op de werkbank prima rond en ook de bendix doet het goed.
Ik heb het gevoel dat de motor erg zwaar ronddraaidt, aanslepen gaat prima de motor slaat vlot aan.
Heeft iemand een idee waar dit probleem in zit en wat er aan te doen is?

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » di 26 dec, 2006 13:21

massa oke??

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » di 26 dec, 2006 14:20

Startte de motor wel goed met de oude startmotor, of is de motor ook gereviseerd?

Heb je al wel de weerstand van het startcircuit gemeten, of de spanning tijdens het starten ?

Toevallig de aardlitze tussen cilinderkopbout en chassis niet vergeten ?

Komt het startrelais wel in tijdens het starten ?

joost
Geregistreerd lid

startmotor

Bericht door joost » di 26 dec, 2006 17:04

Beide startmotoren heb ik gereviseerd (bendix contacten o.a.).
De motor V4 is niet gereviseerd.
De weerstand in het startcircuit is met mijn digitale meter(Fluke) vrijwel niet te meten , zeer laag dus.
Tijdens het starten zakt de spanning op de accu naar zo'n 11,5 volt.

De massa heb ik extra gemaakt met een startkabel van de nul van de accu naar de startmotor .
Bougies er uit , en nog niet draaien.

Maar toen heb ik de andere startkabel de rode dus aan de plus van de accu en toen rechtstreeks op de startmotor aangesloten.
De startmotor draaide en nam de V4 mee , later een eindje gereden en de auto start nu weer normaal zonder extra kabels.

Nu net na dat de auto twee uur stilgestaan heeft en weer koud is start hij weer in een keer en dat op gas.

Al met al onbetrouwbaar, ik zal een extra aarde leggen rechtstreeks naar de startmotor en de pluskabel van de accu naar de startmotor vervangen door een nieuwe met een dikkere koper kern.
Hopelijk is het dan goed.

Plaats reactie