uitlaat V4

1967-1980
Plaats reactie
Westef
Geregistreerd lid

uitlaat V4

Bericht door Westef » wo 15 nov, 2017 1:08

Sinds kort heb ik een RVS uitlaat onder mijn 96. Het is een copie van de orginele, en de vorige eigenaar heeft goed zijn best gedaan er iets moois van te maken. Echter het lijkt er op dat in de voorpot geen tussenschotten zitten. De motor heeft al gelopen maar mist wat trekkracht. Mijn vraag is nu,in hoeverre kan dit de verbranding beinvloeden, wbt tegendruk cq. verbranding. De motor word ook heter heb ik gemerkt, daar hadden ze al voor gewaarschuwd wbt de RVS.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: uitlaat V4

Bericht door turbopilot » wo 15 nov, 2017 8:29

Hoe meer open en groter, hoe beter.
Kan mij niet voorstellen dat je bij een blokjes van ca 65 PK het zo veel kunt merken/ moet kunnen merken als er iets onder zit wat op orgineel lijkt.

Weet je wel zeker dat alles open is, als je echt het verschil merkt lijkt hij mij eerder dicht te zitten :-S+

Foto's?

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » wo 15 nov, 2017 23:44

De tegendruk was een gedachte die bij me opkwam, maar dat is bij een 2-takt natuurlijk meer relevant. Vandaag nog even wat praktische zaken nagelopen. De motor heeft een deelrestauratie gehad, en liep niet zo goed. Bleek dat de vacuumvervroeger het laat afweten. Wederom kleppen stellen, controle ontstekingstijdstip, contacthoek . Ook enkele sproeiers van de WEBER 34ICH nog aangepast. Morgen weer verder...

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » do 16 nov, 2017 18:27

Vandaag bereikt wat ik wilde, motor loopt nu netjes. De kachel is alleen nog niet op koud te zetten, en ik neem aan dat het met wat afstellen van de buitenkabel wel goed gaat komen. Ik zal me ook eens bezighouden met een foto plaatsen op het forum ben n.l. een beetje digibeet...

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » do 16 nov, 2017 20:12

Hey Frans, mijn reactie op de kachelkraan. In het begin geeft hij altijd even warme lucht en daarna wordt hij koud in mijn 96. Er zit een thermostaat in het luchtkanaal, hier zal het wel iets mee te maken hebben. Kabel afstellen, voor zover als mogelijk, had bij mijn 96 geen succes.

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » do 16 nov, 2017 22:22

Hoi Luud,
Die kachel van mij blijft doorloeien, en reageert niet op kouder zetten. In ieder geval maar eens de kabelafstelling controleren. Heb jij hem al vervangen?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 17 nov, 2017 8:23

Ik zou iig beginnen om Na het starten en warm worden van de motor de slangtemperaturen te voelen.

Dus wat wordt warm en waar circuleert het het eerste rond :wink:

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » vr 17 nov, 2017 15:31

Westef schreef:Hoi Luud,
Die kachel van mij blijft doorloeien, en reageert niet op kouder zetten. In ieder geval maar eens de kabelafstelling controleren. Heb jij hem al vervangen?
Yip Frans, bij mijn 96 zit een nieuwe kachelkraan. De oude lekte, dus vervangen was de enige optie. (alhoewel Volvo reserve-rubbertjes verkoopt)

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 11 jan, 2021 14:37

Westef schreef:
wo 15 nov, 2017 1:08
Sinds kort heb ik een RVS uitlaat onder mijn 96. Het is een copie van de orginele, en de vorige eigenaar heeft goed zijn best gedaan er iets moois van te maken. Echter het lijkt er op dat in de voorpot geen tussenschotten zitten. De motor heeft al gelopen maar mist wat trekkracht. Mijn vraag is nu,in hoeverre kan dit de verbranding beinvloeden, wbt tegendruk cq. verbranding. De motor word ook heter heb ik gemerkt, daar hadden ze al voor gewaarschuwd wbt de RVS.
hoe bevalt de uitlaat?

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » vr 26 feb, 2021 22:54

Beetje late reactie, maar de rvs uitlaat heeft het niet lang uitgehouden en veroorzaakte veel trilling en resonantie’s. Ik had nog een gave originele liggen en deze is het uiteindelijk geworden. Deze Saab is bij een liefhebber in Duitsland terecht gekomen, en ik krijg nog steeds mailtjes. Heeft een keuring door de TUV glansrijk doorstaan en men had nog niet zo’n gaaf exemplaar gezien. Leuk om te horen na 2 jaar restauratie mag ik wel zeggen.

Plaats reactie