1967-1980
-
nuggie
- Geregistreerd lid
Bericht
door nuggie » ma 26 apr, 2021 18:05
Ik vraag me af of de koelfan van mijn 96 niet te vroeg actief wordt. De temperatuurmeter komt niet verder dan deze stand:
Dan schakelt de fan dus in en zakt de temperatuur weer naar deze stand:
Dit herhaalt zich steeds en vraag me af of de motor op deze manier wel goed op temperatuur komt.
-
silvandam
- Donateur (3x)

Bericht
door silvandam » ma 26 apr, 2021 18:18
Is je thermostaat nog fris? Temperatuursensor?
De temperatuur van mijn 95 komt wezenlijk hoger, voordat ie begint te koelen. Zoals jouw eerste foto, staat mijn meter ná het koelen.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett3 » ma 26 apr, 2021 18:47
Heb je een elektrische fan dan?
Lijkt mij ook meer een thermostaatprobleem.
-
PeterJanssen
- Donateur

Bericht
door PeterJanssen » ma 26 apr, 2021 18:56
Volgens mij wordt de fan continue aangedreven. Lijkt me op een thermostaatprobleem.
Mijn meter loopt op, schiet even door en blijft dan hard op de 2e paal van de N staan.

-
silvandam
- Donateur (3x)

Bericht
door silvandam » ma 26 apr, 2021 18:58
PeterJanssen schreef: ↑ma 26 apr, 2021 18:56
Volgens mij wordt de fan continue aangedreven.
klopt.
-
nuggie
- Geregistreerd lid
Bericht
door nuggie » ma 26 apr, 2021 19:02
[]
Ah, weer wat geleerd!
Reden: Onnodige quote verwijderd
-
silvandam
- Donateur (3x)

Bericht
door silvandam » ma 26 apr, 2021 19:49
Thermostaat is gewoon nieuw te bestellen voor 15 euro of zoiets. Lijkt me een easy fix
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Bericht
door Tjøørd » ma 26 apr, 2021 20:00
Overigens zou ik niet te snel de conclusie trekken dat je een probleem hebt, die temperatuurmetertjes zijn niet super nauwkeurig en de ene sensor is de andere niet. Dit is in principe normaal gedrag, de thermostaat gaat netjes open en dicht lijkt het.
-
nuggie
- Geregistreerd lid
Bericht
door nuggie » ma 26 apr, 2021 20:46
Bedankt allemaal!
Tot nu toe geleerd:
De fan schakelt niet te vroeg in want die draait constant.
Het is waarschijnlijker dat de thermostaat te vroeg opent óf dat de meter niet de juiste temperatuur aangeeft.
Nog even voor mijn begrip: wat is de functie van de temperatuursensor in dit geheel? De ‘voeler’ voor de meter?
Het lijkt me goed om (uit voorzorg) zowel de thermostaat als de sensor te vervangen. Voor de kosten hoef ik het niet te laten.
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Bericht
door Tjøørd » ma 26 apr, 2021 20:52
De temperatuursensor stuurt alleen het metertje in je dashboard aan. Regelt verder niets. De thermostaat is een (thermo)mechanische klep in je koelsysteem die opengaat boven een bepaalde temperatuur en dan warm water richting radiateur laat lopen. Als de temperatuur daalt, gaat ie weer dicht.
De ventilator wordt (origineel in ieder geval) inderdaad aangedreven door de V-snaar dus die draait wanneer de motor draait.
-
Luud
- Donateur (8x)

Bericht
door Luud » ma 26 apr, 2021 21:16
En bij een kapotte V snaar geen koeling meer door wegvallen aandrijving waterpomp en koelventilator. Je motortemperatuur zal snel oplopen en om schade te voorkomen, zsm motor uit zetten.
Ook de aandrijving van de dynamo word aangedreven door diezelfde V snaar, dus branden dynamolampje kan ook een indicatie zijn van kapotte V snaar.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett3 » ma 26 apr, 2021 22:00
Het 'probleem' met de ventilator is dat hij op het moment dat die nodig is, bij lage snelheid dus geen rijwind, of stil staan, ook met lage toeren draait en juist ook minimale koeling geeft, terwijl bij hoge snelheid er genoeg rijwind is voor koeling, maar dan draait de fan ook op hoge toeren.
Efficiënter is dus een elektrische fan die inschakelt alleen als een thermostaatschakelaar vindt dat het koelwater te heet wordt, onafhankelijk van motortoerental.
Zoals in de 99, de opvolger van de 96.
-
Johan96V4
- Geregistreerd lid
Bericht
door Johan96V4 » ma 26 apr, 2021 22:19
Toch is het heen en weer bewegen van de meter geen 'normaal gedrag'. Tenminste bij mijn 96 nooit gehad. (wel ooit temperatuurproblemen bij een kapotte koppakking maar dat is wel een ander verhaal, dan schiet de temp naar rood)
De naald zit bij mij nadat de motor op temperatuur is altijd bij het linker pootje van de N.
Bottom line: Met een originele koeling is het mogelijk om de meter regelmatig op 1 plek te houden.
-
silvandam
- Donateur (3x)

Bericht
door silvandam » ma 26 apr, 2021 22:46
Bij mijn 95 beweegt het naaldje lichtelijk heen en weer. Het lijkt mij een kwestie van thermostaat open en thermostaat dicht. Zeker gezien het feit dat ik een niet originele, beter koelende radiateur heb is dit in mijn geval logisch. Hoe het met een originele radiateur is weet ik niet. Ik ga er vanuit dat de temperatuur dat niet zo schommelt, in lijn met wat Johan zegt.