Van het linker portier van mijn zojuist van de spuiter teruggekomen 96V4, dat verder roestvrij is en in goede staat, ontbreekt een deel van het gootje aan de binnenkant waar het ruitrubber in wordt vastgeklemd. Dat was me eerder stom genoeg niet opgevallen. Het korte deel van het gootje schuin omhoog is nog in takt, maar halverwege het horizontale deel ligt het rubber losjes op de rand van de deur omdat daar het gootje is weggerot. Probleem met raam open en dicht draaien en mogelijk waterlekkage in de deur.
Weet iemand een simpele manier om dat rubber toch stevig op zijn plaats te houden? Vastlijmen lijkt de enig oplossing, maar of dat bestand is tegen het er naar beneden en boven langs schuivende raam? En als dat mislukt zit ik met door lijm beschadigede lak op de deur. Misschien weet iemand iets anders/beters? Zo niet, dan lijkt deze verder prima deur alsnog opgegeven en moet er een andere in die ook nog eens opnieuw moet worden gespoten. Hopelijk komt het niet zo ver.
Lo Bouwens
gootje raamrubber bestuurdersportier
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: gootje raamrubber bestuurdersportier
Ik had hetzelfde. Bij hermontage heb ik het rubber met 3M PU kit in het gootje gelijmd.
Met opzet niet de originele stalen clipjes gebruikt omdat die door de lak snijden en precies daar weer roest veroorzaken. Ik heb ook nieuwe rubbers gebruikt, de oude krimpen en lopen niet meer door over de hele lengte van de deur.
Met opzet niet de originele stalen clipjes gebruikt omdat die door de lak snijden en precies daar weer roest veroorzaken. Ik heb ook nieuwe rubbers gebruikt, de oude krimpen en lopen niet meer door over de hele lengte van de deur.
-
Lo Bouwens
- Donateur

Bedankt. Goed advies van een vertrouwde afzender. Inderdaad bleek het rubber ook ca. 2,5 cm te kort geworden te zijn. Wel gek, want op de oude deur die ik naar de stort heb gebracht heb ik dat helemaal niet gezien. Kortom, een nieuw rubber kopen en zonder de clips in het restant van de gootjes lijmen en het brede deel op de platte kant van de deur met tweezijdig tape. Die viltrand die aan de andere kant van de ruit in de deur komt zal waarschijnlijk helaas wel met de oorspronkelijke clips moeten, wan dat zie ik me niet een-twee-drie vastlijmen...
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Die 'snor' kun je wel met de originele clipjes weer vastzetten want die zijn anders; snijden niet door de lak en bovendien wordt de binnenkant van de ruit niet nat, dus veel minder kans op roest dan in het gootje aan de buitenkant, waar makkelijk water in kruipt en blijft staan.
Als je geen nieuwe rubbers voor de buitenkant hebt, kun je de oude wel weer wat uitrekken door er hard aan te trekken, maar zolang ze nog te krijgen zijn, is nieuw mooier.
Als je geen nieuwe rubbers voor de buitenkant hebt, kun je de oude wel weer wat uitrekken door er hard aan te trekken, maar zolang ze nog te krijgen zijn, is nieuw mooier.
-
Lo Bouwens
- Donateur

Re: gootje raamrubber bestuurdersportier opgelost
Het rubber zit er prima stevig in gelijmd. Bedankt voor de tip.
-
Meindert53
- Geregistreerd lid
Ik heb daarvoor bij een eerdere restauratie EPDM kit gebruikt. Blijft flexibel, hecht rubber, is waterdicht, plakt overal op en is in zwart. Perfect.
-
Lo Bouwens
- Donateur

Raamrubber gelijmd en blijft prima zitten. Dank voor alle adviezen.