Vreemd van die veren... misschien kan Turbobakk langskomen om te kijken...
voorstoelen eruit halen
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Voorstoelen eruit halen
Die zoom onder de bekleding zal vergaan en uitgescheurd zijn.
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Re: voorstoelen eruit halen
Was toevallig gisteren nog in de provincie Utrecht met de 96. Kans gemistMisschien kan turbobakk langskomen om te kijken
-
Lo Bouwens
- Donateur

Beide stoelen zijn gedaan en zitten er weer in. Stukken beter geworden. Maar het was toch een flinke klus om die veren aan het matje te verbinden. Uiteindelijk heb ik steeds per veer een stuk ketting eraan vastgemaakt onder de rand van het matje door zodat ik door het andere eind van de ketting een groot breekijzer kon steken om op die manier een flinke hefboom vanaf de zijkant van de stoel te hebben. Misschien een tip voor mede-restaurateurs die net als ik voor de andere methodes niet genoeg spierballen hebben. Hier doet de fysica haar werk... Dat idee van ringen tussen de gangen van de veren te stoppen klinkt ook niet gek, alleen had ik dat bericht niet gelezen toen ik vandaag weer aan de klus begon. Kan er dus niet uit ervaring iets over zeggen.
Overigens zitten toch in beide stoelen van die trekschakelaars voor het veiligheidsriem-lampje en onder de bestuurdersstoel zat bovendien een kleine kunststof elektrische deken voor stoelverwarming. Die heb ik er overigens uit gelaten, was vrijwel geheel verteerd en in de de auto zelf zat geen desbetreffende schakelaar.
Gelijk ook de afstandsbussen onder de stoelen (zelf gemaakt n.a.v. de foto) gemonteerd. Veel betere stand van de zitting! Enfin, uiteindelijk toch klus geklaard. Allen bedankt!
Overigens zitten toch in beide stoelen van die trekschakelaars voor het veiligheidsriem-lampje en onder de bestuurdersstoel zat bovendien een kleine kunststof elektrische deken voor stoelverwarming. Die heb ik er overigens uit gelaten, was vrijwel geheel verteerd en in de de auto zelf zat geen desbetreffende schakelaar.
Gelijk ook de afstandsbussen onder de stoelen (zelf gemaakt n.a.v. de foto) gemonteerd. Veel betere stand van de zitting! Enfin, uiteindelijk toch klus geklaard. Allen bedankt!
-
Lo Bouwens
- Donateur

O ja, nog een antwoord op de vraag van turbobak: ik woon in Baarn, Jacob van Lenneplaan 20. Altijd gezellig om een mede Saab-liefhebber te treffen.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Voorstoelen eruit halen
Dat is vreemd, want niet nodig in de bestuurderstoel. Staat ook niet in het elektrisch schema (items 56, 57, 58 en 59).Lo Bouwens schreef: ↑vr 14 mei, 2021 17:30... Overigens zitten toch in beide stoelen van die trekschakelaars voor het veiligheidsriem-lampje
Dat klopt, alleen bestuurderstoel heeft verwarming, schema item 50.... onder de bestuurdersstoel zat bovendien een kleine kunststof elektrische deken voor stoelverwarming.

-
Funky Dude
- In memoriam †
Het verwarmingselement werkt niet via een schakelaar maar met een temperatuursensor, nieuw verwarmingselement is gewoon verkrijgbaar. Overigens hadden de V4's voor de Scandinavische markt ook verwarming in de bijrijdersstoel.Lo Bouwens schreef: ↑vr 14 mei, 2021 17:30onder de bestuurdersstoel zat bovendien een kleine kunststof elektrische deken voor stoelverwarming. Die heb ik er overigens uit gelaten, was vrijwel geheel verteerd en in de de auto zelf zat geen desbetreffende schakelaar.
-
Lo Bouwens
- Donateur

Bij nader inzien was die elektra aansluiting inderdaad niet voor een gordel verklikker, maar alleen voor de stoelverwarming. Het bij de gordelverklikker horende kettinkje met schakelaar was er dan ook niet onder de bestuurdersstoel en dat was dus origineel correct.
Enfin, hij zit weer als nieuw, en daar ging het om... "Job done".
Enfin, hij zit weer als nieuw, en daar ging het om... "Job done".
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Ik doe er ook altijd een stukje vloerbedekking bij onder, dan zitten ze net wat “harder” en snijden de draadjes niet in het schuim
-
Lo Bouwens
- Donateur

Ik heb er ook een stuk vloerbedekking tussen gedaan. Het zit echt perfect.