Polyester spatschermen

1967-1980
Plaats reactie
v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Polyester spatschermen

Bericht door v4 hans » do 28 dec, 2006 23:03

Heeft er iemand ervaring met polyester spatschermen?

Ik heb de schermen er nu afliggen en volgens mij is hier vrij eenvoudig een mal van te maken voor een polyester exemplaar.
Je hebt dan tenminste geen roestproblemen meer op de buitenschermen.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Polyester spatschermen

Bericht door 72sonett-III » vr 29 dec, 2006 0:08

v4 hans schreef:Heeft er iemand ervaring met polyester spatschermen?
Ze bestaan voor zowel de 95 als de 96. De Zweedse Saabclub heeft in ieder geval de achterschermen van een 95;
Afbeelding
Op SAAB bijeenkomsten in Zweden heb ik ze aangeboden gezien. Ze zijn dikker dan de stalen spatborden en zijn ook wat moeilijker mooi strak te spuiten.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 31 dec, 2006 1:31

Ik heb ze begin jaren '90 in Nederland gekocht bij een man die ze voor een heleboel verschillende auto's had. Voordat de 96 de restauratiefase in ging (waar ze nog steeds in zit en voorlopig niet uit gaat komen :oops: ) heb ik het linker achterscherm laten spuiten en heb ik dat nog kunnen monteren. De pasvorm van de achterschermen was goed. De gaten voor de achteruitrijlampen moest ik zelf uitzagen. Plekken waar de jaren '60 sierstrips vast zouden moeten zitten vertoonden een begin van een nog te boren gat. Dit moest ik dichtplamuren. De voorschermen waren een drama. Aan de onderkant in de buurt van de uitsparing voor de bumpersteun was de kromming te groot. Hier heb ik een heel stuk moeten wegschuren en bijpolyesteren om dat goed te krijgen. De beugels waarmee de stadslichten/richtingaanwijzers vast zitten moesten bijgeslepen worden ivm de dikte van het polyester. Vanwege de bolling loopt de frontplaat ook wat ronder waardoor hij niet meer in de steunen aan de onderkant past. Het is nodig om het plaatwerk dat aan de onderkant in de rubbers hoort te zitten met ± 1 cm te verlengen (lekker klusje met dat dunne plaat...). Aan de deurkant moest aan de binnenkant van de schermen het nodige vlakgeschuurd worden en de rand van de plaat waar de scharnieren aan zitten moesten worden bijgeslepen. Ik heb meteen de onderranden van de schermen aan de deurkant verlengd zodat de onderkant van de spatborden nu gelijk zijn met de onderrand van de deur; het is maar een detail, maar het ziet er toch een stuk minder achterlijk uit. Het scheelt een hoop vierkante meters plaatwerk dat niet meer kan roesten, maar als in die tijd metalen spatborden wat makkelijker verkrijgbaar waren geweest had ik die toch liever gekocht.

Alex

willem3
Geregistreerd lid

schermen

Bericht door willem3 » di 02 jan, 2007 18:24

Hoi heb nog wel een paar setjes liggen in verschillende staat, welke moet je hebben? Hebben redelijk goede pasvorm en goed te repareren

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: schermen

Bericht door v4 hans » di 02 jan, 2007 22:53

willem3 schreef:Hoi heb nog wel een paar setjes liggen in verschillende staat, welke moet je hebben? Hebben redelijk goede pasvorm en goed te repareren
mijn spatborden zijn, op een enkel puntje na, nog in goede staat. Omdat ik ze eraf heb liggen vroeg ik mij af of hier geen polyester exemplaren van na te maken zijn.

Naar aanleiding van het bovenstaande verhaal van Alex wordt je van het aanpassen etc niet echt vrolijk, maar dit kunnen ook slechte na gemaakte exemplaren zijn. volgens mij is het cruciale punt de dikte van het polyester ter plaatse van het verlengde van de A-stijl naar de dorpel. Hier zal heel snel de deur het dikkere polyester raken en bij te weinig materiaal afscheuren.

Wie heeft er ervaring met langdurig gemonteerde exemplaren?

Plaats reactie