Draadje van twee jaar oud en pre-corona, maar dan toch even hierop inhakend (ook naar aanleiding van bovenstaande reactie van Spatje vandaag)
odin1899 schreef: ↑vr 26 jul, 2019 14:55
Ah, via Karelië zie ik nu. Is dat nou veel gedoe om een visum voor Rusland te regelen?
Nee, in principe niet als je van bureaucratie houdt. Het is niet heel ingewikkeld maar er is wel wat voor nodig.
Er zijn agentschappen die het regelen. Kost een paar tientjes aan kosten bovenop het visum. Rusreis bijvoorbeeld is een ervaren bureau. Er komt nog iets bij kijken namelijk wat niet standaard is voor de meeste visums : je hebt een "hotelvoucher" nodig (of anders gezegd, autorisatie via min. binnenlandse zaken). Veelal een formaliteit en sommige hotels (zeker de internationaal georiënteerde) regelen het voor je. Maar ook een agentschap kan je hierin ontzorgen.
Let er wel op dat als je ook nog door Kaliningrad wil je waarschijnlijk een "multiple entry" visum nodig hebt. De in/doorreis regels voor Kaliningrad zijn weliswaar versoepeld, je kunt het visum tegenwoordig online aanvragen (zonder bovengenoemde complicaties), maar hoe dat nu in combinatie met een gewoon visum voor de rest van Rusland zit weet ik niet. Maar ook hier kan een agent als Rusreis of anderen je snel antwoord geven.
Hoe eea verder met de corona regelgeving zit is een andere dimensie waar ik even niet op in ga (dat zou ik ook moeten opzoeken

)
Nog afrondend t.a.v. reisplanning: hou rekening met meerdere uren bij de grensovergang Rusland in (vanaf Baltische staten, vanuit Finland geen ervaring). Bij mijn laatste reis was dit vooral door de uitgaande Letse zijde. Hou er verder rekening mee dat als je groene kaart geen RUS logo heeft, je aan de grens een verzekering moet kopen. Kost niet veel (paar tientjes) maar is weer een loket en de nodige bureaucratische bewerkingen.
Hoop dat de reis nog een keer lukt als ie nog niet gemaakt is en anders staat het hier voor een volgende.