remtrommels achter
-
Bert van Beek
- Geregistreerd lid
remtrommels achter
Wij hebben afgelopen vrijdagavond en zaterdag vreselijk zitten te moeken om nieuwe remschoenen goed afgesteld te krijgen
Dit is voor een Sonett II uit 1968
Voeringen gekocht bij remdelenservice Ermelo, er in gezet, nieuwe remcilinder er op, nieuwe stelnok er in (na de oude, die verschrikkelijk vastgeroest was er uitgehaald te hebben)
wij kregen de remvoering met de stelnok niet vast aan de trommel... stelnok kwam geheel buiten in de draadeinde te staan...
Hele zaakje er weer uit, oude schoenen opmeten en jawel, er zat wel 4 mm verschil in het stalen frame wat aan 1 zijde in de remcilinder steekt en aan de andere zijde in de nokjes steekt, dus niet de voering zelf, die was precies gelijk en voldoende dik
wij kwamen dus 2 x 2 mm, maakt 4 mm te kort; gevolg was dat de schoenen niet straf genoeg remden, dus remschoenen demonteren, wat oplassen en weer plaatsen
heeft iemand hier een verklaring voor?
Bert
Dit is voor een Sonett II uit 1968
Voeringen gekocht bij remdelenservice Ermelo, er in gezet, nieuwe remcilinder er op, nieuwe stelnok er in (na de oude, die verschrikkelijk vastgeroest was er uitgehaald te hebben)
wij kregen de remvoering met de stelnok niet vast aan de trommel... stelnok kwam geheel buiten in de draadeinde te staan...
Hele zaakje er weer uit, oude schoenen opmeten en jawel, er zat wel 4 mm verschil in het stalen frame wat aan 1 zijde in de remcilinder steekt en aan de andere zijde in de nokjes steekt, dus niet de voering zelf, die was precies gelijk en voldoende dik
wij kwamen dus 2 x 2 mm, maakt 4 mm te kort; gevolg was dat de schoenen niet straf genoeg remden, dus remschoenen demonteren, wat oplassen en weer plaatsen
heeft iemand hier een verklaring voor?
Bert
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Re: remtrommels achter
Hoi Bert,
Herkenbaar. Heb nl. hetzelfde gehad:
viewtopic.php?f=84&t=123189&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Verklaring heb ik niet.
Herkenbaar. Heb nl. hetzelfde gehad:
viewtopic.php?f=84&t=123189&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Verklaring heb ik niet.
-
GVDB
- Geregistreerd lid
Ik mis een metalen onderdeel van welke de remblokken aandrukt als je de stelnok op spanning zet. Het is een metaal blokje met schuine kant, is dit universeel en ergens verkrijgbaar of beter om na te maken?. Heb helaas geen foto
Betreft Sonett III '74 achterrem.
Betreft Sonett III '74 achterrem.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Die zijn nog nieuw te verkrijgen bij Onno Kempink: https://www.classicsaabparts.nl/a-39495 ... -t-m-1980/

-
jota
- Geregistreerd lid
Ik las ook vaak de handremhevel op. Dat scheelt al iets maar het blijft rommelen met de nieuwe niet originele voeringen.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Malbrad heeft ook een 2 mm langere versie voor uitgedraaide remtrommels.
Remschoenen zijn ook nog te vinden.

Remschoenen zijn ook nog te vinden.

-
turbopilot
- Donateur (7x)

Lijkt erop terug in de tijd, oude opnieuw opklinken is dan misschien ook een optie.
Zo te lezen, blij dat ik die oude setjes nooit heb weggegooid
3 jaar geleden nog eens een nieuw set gekocht, eigenlijk geen probleem gehad met montage
Kwam gewoon van elferink.
Toch maar eens verder met projectje 4 gaats 114,3
https://elferink.nl/Nieuw/Saab/95_96
Zo te lezen, blij dat ik die oude setjes nooit heb weggegooid
3 jaar geleden nog eens een nieuw set gekocht, eigenlijk geen probleem gehad met montage
Kwam gewoon van elferink.
Toch maar eens verder met projectje 4 gaats 114,3
https://elferink.nl/Nieuw/Saab/95_96
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Viergaats trommels 114,3 zijn duur maar te koop, vooraan zit de ellende.
Alex
Alex
-
bert knip
- Donateur (9x)

Ik heb mijne van ebay, voor heb ik Manten spoorverbreders 5 gaats naar 4 gaats, ging altijd moeiteloos door de APK.
Hierdoor is de velgkeuze behoorlijk uitgebreid.
Begreep dat Turbopilot wel eens de voor flenzen pas gemaakt heeft voor 4 gaats (oude steek).
Hierdoor is de velgkeuze behoorlijk uitgebreid.
Begreep dat Turbopilot wel eens de voor flenzen pas gemaakt heeft voor 4 gaats (oude steek).
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Yep, afdraaien (vlakken) op 99 maat
Steek uitzetten op 114,3
Gaten boren
En via de achterkant draadeinden van een oude steek 99 erin persen.
Heb nu ook geventileerde remschijven gevonden die met enig draaiwerk pas te maken zijn. Zoek alleen nog eenvoudig pas te maken remklauwen
(Liefst van VAG , gemakkelijk verkrijgbaar en niet te duur)
Maar wat k is, veel te druk op het werk
Gisteren wel een paspen bout gemaakt om gemakkelijker bij een 96 ,95 of sonett de velgen te monteren , vooral soccers monteren bij een 96 is lastig .
Zaterdag maar eens proef monteren , misschien is met 2 paspennen het nog gemakkelijker
Hoe werkt dat;
Verlengde pen erin draaien
Velg over de paspen hangen
Dan een aantal wiel bouten monteren
Paspen eruit, en dan de laatste bout erin
Steek uitzetten op 114,3
Gaten boren
En via de achterkant draadeinden van een oude steek 99 erin persen.
Heb nu ook geventileerde remschijven gevonden die met enig draaiwerk pas te maken zijn. Zoek alleen nog eenvoudig pas te maken remklauwen
(Liefst van VAG , gemakkelijk verkrijgbaar en niet te duur)
Maar wat k is, veel te druk op het werk
Gisteren wel een paspen bout gemaakt om gemakkelijker bij een 96 ,95 of sonett de velgen te monteren , vooral soccers monteren bij een 96 is lastig .
Zaterdag maar eens proef monteren , misschien is met 2 paspennen het nog gemakkelijker
Hoe werkt dat;
Verlengde pen erin draaien
Velg over de paspen hangen
Dan een aantal wiel bouten monteren
Paspen eruit, en dan de laatste bout erin