Lekkage versnellingsbak - aftapplug, aandrijfassen of …?
-
redmervand
- Donateur (6x)

Lekkage versnellingsbak - aftapplug, aandrijfassen of …?
Sinds ik de versnellingsbak olie heb gewisseld lekt deze bij de plug.
Ik heb de originele plug weer teruggeplaatst met wat van dat afdichtingstape eromheen. Een (koperen) ring zat er niet op en heb ik dus ook niet teruggeplaatst.
Nou wil ik binnenkort nog een keer de olie vervangen, maar dan zonder nieuwe lekkage.
Wat kan ik het beste doen?
- nieuwe plug? (Waar vind ik die)
- meer tape gebruiken?
- koperen ring gebruiken?
- andere suggesties?
Ik heb de originele plug weer teruggeplaatst met wat van dat afdichtingstape eromheen. Een (koperen) ring zat er niet op en heb ik dus ook niet teruggeplaatst.
Nou wil ik binnenkort nog een keer de olie vervangen, maar dan zonder nieuwe lekkage.
Wat kan ik het beste doen?
- nieuwe plug? (Waar vind ik die)
- meer tape gebruiken?
- koperen ring gebruiken?
- andere suggesties?
-
schimmjc
- Geregistreerd lid
Re: Aftapplug versnellingsbak
Dat probleem heb ik ook gehad, meer tape gebruiken hielp ook niet.
Ik geloof dat ik uiteindelijk de vulplug en de aftapplug heb verwisseld (of ik had nog een extra vulplug liggen, weet het niet helemaal zeker meer).
Maar hiermee was ie wel dicht, zonder tape.
Ik geloof dat ik uiteindelijk de vulplug en de aftapplug heb verwisseld (of ik had nog een extra vulplug liggen, weet het niet helemaal zeker meer).
Maar hiermee was ie wel dicht, zonder tape.
-
redmervand
- Donateur (6x)

Ok, die zou ik ook nog kunnen wisselen, maar dan is de plug alleen niet magnetisch…
Ik kijk eerst nog wel eens of ik geen nieuwe in vinden
Ik kijk eerst nog wel eens of ik geen nieuwe in vinden
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Ik zou gewoon een nieuwe aftapplug monteren met ring.
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

In de bak? Hoe dan?? Op die aftapplug past helemaal geen ring, er zit ook geen rand op.

-
redmervand
- Donateur (6x)

Aftapplug versnellingsbak
Je zou in theorie een ‘normale’ aftapplug kunnen nemen, zoals op het carter zit.
Dan kun je wel een ring monteren

Dan kun je wel een ring monteren

-
turbopilot
- Donateur (7x)

Plug is conisch en zou gewoon met goed schoonmaken en aandraaien moeten afdichten.
Geen idee hoe strak jullie de boel aandraaien? Let op :Bij teveel help je de bak naar de kl. N
Geen idee hoe strak jullie de boel aandraaien? Let op :Bij teveel help je de bak naar de kl. N
-
redmervand
- Donateur (6x)

Te hard aandraaien heb ik in ieder geval niet gedaan, dat heb ik eens eerder gedaan….
-
redmervand
- Donateur (6x)

Re: Aftapplug versnellingsbak - lekkage
Na eergister nogmaals de olie van de bak te hebben vervangen ook de aftapplug met meer aandacht vast gedraaid.
Ook een extra rondje teflontape rond de plug gedraaid en afwachten maar….
Helaas bood het geen soelaas…
Gisteravond een stuk gereden, ook wat snelweg, en vanochtend een kleine plas op het karton…
Zou bijna zeggen dat het erger geworden is…
Onderstaande is na een kort ritje door de straat hier
Duidelijke druppel bij de plug maar ook nog een druppel aan de bodem, waar komt die vandaan dan?!?

Ook een extra rondje teflontape rond de plug gedraaid en afwachten maar….
Helaas bood het geen soelaas…
Gisteravond een stuk gereden, ook wat snelweg, en vanochtend een kleine plas op het karton…
Zou bijna zeggen dat het erger geworden is…
Onderstaande is na een kort ritje door de straat hier
Duidelijke druppel bij de plug maar ook nog een druppel aan de bodem, waar komt die vandaan dan?!?

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Lekt het niet langs de keerring van een aandrijfas?
-
redmervand
- Donateur (6x)

Dat vermoeden krijg ik ook haast.
De bodem aan met name de passagierskant is ook erg ‘vochtig’ bijna nat. Volgens mij komt het er aan de onderkant ook uit die gaatjes uit daardoor
De bodem aan met name de passagierskant is ook erg ‘vochtig’ bijna nat. Volgens mij komt het er aan de onderkant ook uit die gaatjes uit daardoor
-
redmervand
- Donateur (6x)

Zal inderdaad door een slechte keerkring bij de aandrijfas komen lijkt me.
Lastig een duidelijke foto aan deze kant, maar het is duidelijk natter dan aan de andere kant…

Is het vervangen van zo’n keerring een beetje te doen?
Lastig een duidelijke foto aan deze kant, maar het is duidelijk natter dan aan de andere kant…

Is het vervangen van zo’n keerring een beetje te doen?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Lijkt ook op vet, uit een gescheurde stofhoes.
Oliekeerring aandrijfas vervangen kan in principe met motor in de auto, maar in dit geval kun je met motor+bak uit de auto de motorruimte ook eens goed schoonnaken....
Oliekeerring aandrijfas vervangen kan in principe met motor in de auto, maar in dit geval kun je met motor+bak uit de auto de motorruimte ook eens goed schoonnaken....
-
Willem13
- Geregistreerd lid
Ook ik had (al langer) te kampen met een flink lekkende versnellingsbak. Lang gezocht (aftapplug, oliekeerringen aandrijfassen, aftapplug en nog eens aftapplug) en uiteindelijk kwam ik het lek op het spoor: tussen het voorhuis en het achterhuis (met de tandwielen) van de bak. Dus motor en bak gedemonteerd, voorhuis en achterhuis gescheiden en van nieuwe vloeibare pakking voorzien, enzovoorts. Probleem opgelost. Leuke klus.
-
redmervand
- Donateur (6x)

Re: Lekkage versnellingsbak - aftapplug, aandrijfassen of …?
Inmiddels heb ik beide keerringen op de aandrijfassen vervangen. Tijdens het testritje bleef alles ogenschijnlijk schoon en droog, dus ik vermoedde een succesvolle reparatie!
Tot ik gister de auto een keer verzette en in de versnelling parkeerde, doe ik normaal niet want het sleutel-verwijder-mechanisme werkt niet meer. Een uur of 2 later loop ik langs de auto en ruik versnellingsbak olie, en ik zie onder de auto de olie er gewoon uitdruppen bij het gat rond de aftapplug.
Het lekte daarvoor zeker weten niet, en ik heb dus het vermoeden dat ie alleen lekt als de auto in de versnelling staat/rijdt…
Helaas nog niet gefixt dus maar, to be continued…
(gelukkig had ik de bak nog niet volledig weer kunnen vullen...)
Tot ik gister de auto een keer verzette en in de versnelling parkeerde, doe ik normaal niet want het sleutel-verwijder-mechanisme werkt niet meer. Een uur of 2 later loop ik langs de auto en ruik versnellingsbak olie, en ik zie onder de auto de olie er gewoon uitdruppen bij het gat rond de aftapplug.
Het lekte daarvoor zeker weten niet, en ik heb dus het vermoeden dat ie alleen lekt als de auto in de versnelling staat/rijdt…
Ik denk dus dat dit bij mij ook de plek is van de lekkageWillem13 schreef: ↑za 28 aug, 2021 11:17... uiteindelijk kwam ik het lek op het spoor: tussen het voorhuis en het achterhuis (met de tandwielen) van de bak. Dus motor en bak gedemonteerd, voorhuis en achterhuis gescheiden en van nieuwe vloeibare pakking voorzien, enzovoorts. Probleem opgelost. Leuke klus.
Helaas nog niet gefixt dus maar, to be continued…
(gelukkig had ik de bak nog niet volledig weer kunnen vullen...)