kabelboom sonett II
-
bruises
- Donateur (2x)

kabelboom sonett II
heb het forum al even doorzocht, maar merendeel van wat ik tegenkwam was zo oud, dat de links naar en/of in de posts niet meer actief waren, dus denk dat een nieuw topic me het snelste op weg helpt.
heb in de komende maanden weer wat tijd om me op de restauratie van mn sonett te richten en omdat de "bestaande" kabelboom wel wat te wensen overlaat, wil ik kijken of zelf een nieuwe maken te doen is. Dit in de veronderstelling dat ze niet meer nieuw geleverd worden, want als dat wel zo is tegen een schappelijke prijs dan ga ik daarvoor (liever lui dan moe enzo)
Heeft iemand ervaring met het namaken van de Sonett II electrische bekabeling/kabelboom en zo ja, kan iemand me aan schema's helpen? Of eindig ik dan tocht bij de ashcrafts van deze wereld, in dat gevalk stuur ik ze wel een mailtje
heb in de komende maanden weer wat tijd om me op de restauratie van mn sonett te richten en omdat de "bestaande" kabelboom wel wat te wensen overlaat, wil ik kijken of zelf een nieuwe maken te doen is. Dit in de veronderstelling dat ze niet meer nieuw geleverd worden, want als dat wel zo is tegen een schappelijke prijs dan ga ik daarvoor (liever lui dan moe enzo)
Heeft iemand ervaring met het namaken van de Sonett II electrische bekabeling/kabelboom en zo ja, kan iemand me aan schema's helpen? Of eindig ik dan tocht bij de ashcrafts van deze wereld, in dat gevalk stuur ik ze wel een mailtje
-
bert knip
- Donateur (9x)

Re: kabelboom sonett II
Ik heb bij mijn Sonett II de draadboom draad voor draad (waar nodig) vernieuwd.
Dat is best te doen, de bedrading is niet erg ingewikkeld, want alles is vrij basic.
De vroege Sonetts gebruikten de kabelboom van de saab 96, waarbij het stuk naar achteren (wat te lang was) gewoon onder de benzine tank opgerold was.
Ik zou gewoon een oude Saab 96 kabelboom erbij nemen, dan heb je de meeste juiste kleuren en lengtes al.
Verder wat extra rode draden, want veel onder het dashbord is rood, tussen contactslot en zekeringkast.
Kost wel veel tijd, maar het gaat om het resultaat en voldoening
Bij mijn houtendashbord Sonett heb ik wel de zekeringkast verplaatst, van onder het dashbordkastje naar links bij contactslot.
Maar volgens mij zit jou zekeringkast daar al.
Heb hier het schema gebruikt uit het orginele instruktieboekje, maar dat is wel heel erg klein.
Er moeten wel grotere te vinden zijn.
Succes Bert
Dat is best te doen, de bedrading is niet erg ingewikkeld, want alles is vrij basic.
De vroege Sonetts gebruikten de kabelboom van de saab 96, waarbij het stuk naar achteren (wat te lang was) gewoon onder de benzine tank opgerold was.
Ik zou gewoon een oude Saab 96 kabelboom erbij nemen, dan heb je de meeste juiste kleuren en lengtes al.
Verder wat extra rode draden, want veel onder het dashbord is rood, tussen contactslot en zekeringkast.
Kost wel veel tijd, maar het gaat om het resultaat en voldoening
Bij mijn houtendashbord Sonett heb ik wel de zekeringkast verplaatst, van onder het dashbordkastje naar links bij contactslot.
Maar volgens mij zit jou zekeringkast daar al.
Heb hier het schema gebruikt uit het orginele instruktieboekje, maar dat is wel heel erg klein.
Er moeten wel grotere te vinden zijn.
Succes Bert
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Vroeger hadden we een mannetje in de prototype werkplaats, die maakte altijd de draaiboom voor de proefmodellen voordat we overgingen naar fabrieks productie.
Die pakte altijd een grote plaat, legde daar de kabelboom op En met spijkertjes en lijntjes maakte hij dan heel snel een serie van een stuk of 20
Dus als je de oude eruit haalt, uitpluist, aftekent, inclusief kleurtje kun je “seriematig” nieuwe kabelbomen maken.
( ik moet er nog 2, was ik maar eerder begonnen, had ik het al klaar)
Is er via Facebook niet meer kans, daar zit toch ook een sonett groep
Die pakte altijd een grote plaat, legde daar de kabelboom op En met spijkertjes en lijntjes maakte hij dan heel snel een serie van een stuk of 20
Dus als je de oude eruit haalt, uitpluist, aftekent, inclusief kleurtje kun je “seriematig” nieuwe kabelbomen maken.
( ik moet er nog 2, was ik maar eerder begonnen, had ik het al klaar)
Is er via Facebook niet meer kans, daar zit toch ook een sonett groep
-
bruises
- Donateur (2x)

jij doet niet aan google, ik ben 5 jaar geleden gestopt met facebook....maar ik heb ook een vrouw, dus zal haar account eens lenen 
thanks voor de tip !
thanks voor de tip !
-
Funky Dude
- In memoriam †
Als je het goede schema uitvergroot naar en print op A3-formaat, kun je de bedrading inkleuren. Dit leest makkelijker en sneller dan elke keer de kleurcodering te moeten lezen in het schema op originele grootte.
Je kunt hierin ook makkelijk aangebrachte wijzigingen en accessoires bijtekenen om het actueel te houden.
Je kunt hierin ook makkelijk aangebrachte wijzigingen en accessoires bijtekenen om het actueel te houden.
-
Bert van Beek
- Geregistreerd lid
Wij hebben al twee keer een Sonett bedrading Sonett II en Sonett III grotendeels nieuw gelegd in de motorruimte, wij hebben ook de nieuwe stekkers en contra stekkers en de contacten male en female hiervoor, speciaal die aan de koplampen voor zitten, verder hebben we alle kleuren draad, krimpkous etc. en speciaal isolatie band voor de reparatie
Bert en Willem
Bert en Willem
-
bert knip
- Donateur (9x)

[attachment=0]20200216_053901-1024x1365.jpg[/attachment]Hierbij misschien motiverende foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
GVDB
- Geregistreerd lid
Ik heb helaas bedrading moeten doorknippen om voorkant van sonett te verwijderen. Heb jij de male en female stekkers welke hier horen te zitten? Ben hier namelijk naar op zoekBert van Beek schreef: ↑do 13 feb, 2020 17:41Wij hebben al twee keer een Sonett bedrading Sonett II en Sonett III grotendeels nieuw gelegd in de motorruimte, wij hebben ook de nieuwe stekkers en contra stekkers en de contacten male en female hiervoor, speciaal die aan de koplampen voor zitten, verder hebben we alle kleuren draad, krimpkous etc. en speciaal isolatie band voor de reparatie
Bert en Willem
-
bert knip
- Donateur (9x)

Hoezo doorgeknipt, de enige draden die naar de voorkant gaan, zijn die van de koplampen en richtingaanwijzers en daar zitten stekkers, die je zo kan ontkoppelen.
Aangenomen dat je het hebt over het polyester gedeelte?
Aangenomen dat je het hebt over het polyester gedeelte?
-
MvR
- Geregistreerd lid
https://www.classickabelboomcompany.com/Projecten/
Ga daar maar eens praten voor probleemloze elektra in je auto.
Ga daar maar eens praten voor probleemloze elektra in je auto.