"De Zeeuwse" (95 van 1976, rood)

1967-1980
Gesloten
NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

"De Zeeuwse" (95 van 1976, rood)

Bericht door NeufegliseThierry » ma 27 dec, 2021 19:04

Deze auto was gek genoeg het startpunt voor het aanleggen van een 9-3 collectie (don't ask) maar had haar nog niet geïntroduceerd hier.

Deze Zweedse schone heeft de laatste 20-25 jaar in een loods van een Saab liefhebber in Zeeland doorgebracht, is wel dikwijls gestart en dan werd er even mee gereden op het terrein. Het is wat mij betreft een typische "jaren 80 auto uit de jaren zeventig". Wat ik daarmee bedoel is dat de auto veel roestplekken heeft die in de loop der tijd dan steeds even met een kwastje bijgewerkt zijn. Daarvoor is de auto al eens helemaal overgespoten aangezien de auto rondom de bekende "sinaasappelhuid" heeft.

Plannen met de auto? Motor een beurt geven, benzinesysteem van tank tot motor reinigen, remmenrevisie en nog wat onderstelwerk. Vervolgens niks met de carrosserie doen, ik hou wel van deze "patina"-look. Maar goed, eerst even ziekteperikelen van me afschudden, dat zal nog wel even duren. Maar ondertussen staat ze veilig in een loods in Tilburg, gezellig naast De Zweed (9-3 Aero).

De plaatjes (laatste met mijn onvolprezen broer en handige Harry), erg mooi detail vind ik zelf het schuifdak, zal destijds denk ik een aardig dure optie geweest zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: "De Zeeuwse" (95 van 1976, rood)

Bericht door Luud » ma 27 dec, 2021 19:30

Gefeliciteerd. Ziet er op het eerste oog toch wel mooi uit ?? Veel plezier ermee maar eerst Beterschap.... :coldsnow:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 27 dec, 2021 20:45

Mooi! Ik dacht eerst even aan een andere rode 95 die te koop staat in Zeeland. Laten we zeggen: ik ben blij dat je deze hebt gekocht; zonder deze natuurlijk gezien te hebben. Ik durf die uitspraak wel te doen!

1976, rood, schuifdak. Allemaal goed. Mijn eerste 96 (42-MH-54) had hetzelfde bouwjaar, kleur en schuifdak. Dat laatste rotte behoorlijk. Niet de dakrand, maar de rand van het 'deksel'. Check de afwateringen. Ik meen me te herinneren dat er twee afvoergaatjes met slangetjes naar achteren/beneden lopen. Maar die verstoppen natuurlijk.

Is je wel eens opgevallen dat de 95/96 van MY76 snelheidsmeter-aanduidingen hebben die andere jaren niet hebben? 30-50-70-90 enz., ipv de meer gebruikelijke aanduiding 20-40-60 enz.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 28 dec, 2021 10:47

Luud schreef:
ma 27 dec, 2021 19:30
Gefeliciteerd. Ziet er op het eerste oog toch wel mooi uit ?? Veel plezier ermee maar eerst Beterschap.... :coldsnow:
Dank (tweemaal!). Ik ben er erg blij mee en wat mij betreft ziet ze er erg mooi uit. Het is gewoon dat als je dichtbij staat zie je her en der de met de hand bijgewerkte plekken. Maar ik ben dat gewend uit mijn jeugd: mijn moeder had een gele (Jeans) kever, mijn vader stipte de roestplekken met een roodbruin goedje aan, op een gegeven moment zag die auto er uit als een soort van paddenstoel met stippen :lol:

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 28 dec, 2021 10:50

MvR schreef:
ma 27 dec, 2021 20:45
Mooi! Ik dacht eerst even aan een andere rode 95 die te koop staat in Zeeland. Laten we zeggen: ik ben blij dat je deze hebt gekocht; zonder deze natuurlijk gezien te hebben. Ik durf die uitspraak wel te doen!

1976, rood, schuifdak. Allemaal goed. Mijn eerste 96 (42-MH-54) had hetzelfde bouwjaar, kleur en schuifdak. Dat laatste rotte behoorlijk. Niet de dakrand, maar de rand van het 'deksel'. Check de afwateringen. Ik meen me te herinneren dat er twee afvoergaatjes met slangetjes naar achteren/beneden lopen. Maar die verstoppen natuurlijk.

Is je wel eens opgevallen dat de 95/96 van MY76 snelheidsmeter-aanduidingen hebben die andere jaren niet hebben? 30-50-70-90 enz., ipv de meer gebruikelijke aanduiding 20-40-60 enz.
Dank voor je reactie en tips! Bedoeling is om haar sowieso niet in de regen buiten te laten komen dus roest maakt voorlopig weinig kans. Auto is van onderen kei- en keihard, dat weegt voor mij meer dan de plekken op de carrosserie. Dat van die snelheidsmeter wist ik niet, mijn 96 is van '78, zal binnenkort eens vergelijken. Voor nu geniet ik vooral van de voorpret want ik vind een 95/96 waanzinnig leuk om te rijden, lekker onthaasten en tegelijkertijd toch een bijzondere bak (mooie) herrie. Leuk tegenwicht voor alle elektrische kilometers die ik maak.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

"De Zeeuwse" (95 van 1976, rood): hoe lak/patina 'inlsuiten'

Bericht door NeufegliseThierry » za 09 apr, 2022 23:11

Ben inmiddels ook voorzichtig aan het nadenken om wat minder tijd in mijn 9-3's te stoppen en met deze 95 aan de slag te gaan. Er zijn eigenlijk 2 hoofdpunten:
- technisch op orde maken van de auto (motor, bransdstofsysteem, remmen, onderstel)
- lak beetpakken.

Over dit laatste heb ik een vraag: ik zou heel graag de auto willen behouden zoals die is: voor 90% netjes in de lak, voor 10% lichte deukjes en roestplekken. Ik zie dan wel eens op TV voorbij komen dat ze de 'patina' weten te behouden door de auto met blanke lak over te spuiten. Heeft een van jullie hier ervaring mee en/of weet je een adres/spuiter die me hier mee verder zou kunnen helpen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gesloten