Schakelaar remverlichting Saab Sonett III

1967-1980
RedArrow90
Geregistreerd lid

Re: Schakelaar remverlichting Saab Sonett III

Bericht door RedArrow90 » di 23 jun, 2020 8:49

Remvloeistofniveau zal ik checken als de auto terug is van de apk. Zal uiteraard afgekeurd worden op de remlichten, maar wellicht komt er nog meer uit en dan kan ik in 1 keer alle onderdelen bestellen.
Heb in het onderdelenboek gekeken en daar staat als nummer bij stop light contact 7175680. Volgens de leverancier zou dat voor t/m 1967 zijn. Zo zie je maar dat je zelf ook goed moet opletten om het juiste te bestellen.

@ Bert, je schreef over de koperen afdichtingen. Kom ik die vanzelf tegen als ik een steeksleutel op de schakelaar zet en het ding losdraai? Dus kwestie van klem op de slang, sleutel op de schakelaar en lossen, op letten dat ringen worden opgevangen, dan gaat er wat vloeistof lekken, koperen ring om nieuwe schakelaar, die erop draaien, vloeistof bijvullen, draden aansluiten, testen?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 23 jun, 2020 9:03

Twee steeksleutels, 1 op de schakelaar en 1 om de banjobout eronder tegen te houden. Als die mee gaat draaien heb je kans dat je de leiding kapot draait.

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » wo 24 jun, 2020 9:33

De koperen ringen zitten om de banjobout, als het lukt om de schakelaar los te draaien, blijven die gewoon zitten.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » wo 24 jun, 2020 18:40

Gaat vast lukken. Vandaag helaas klusje bijgekomen: het membraam van de acceleratiepomp heeft het begeven. Bizar, want ik had 3 weken geleden exact hetzelfde met mijn Saab 95. Goede nieuws is dat er afgezien van de remlichten geen andere APK-punten zijn geconstateerd vandaag. Wordt vervolgt!

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » zo 05 jul, 2020 13:49

Vandaag de remlichtschakelaar vervangen en de remlichten werken weer :D. Klusje viel me mee. Steeksleutel op de banjo bout om 'm tegen te houden en een andere op de schakelaar. Kon er van bovenaf net bij en gelukkig zat het niet erg vast. Doek eronder om de remolie op te vangen maar het viel mee wat er uit kwam.

Ook het membraam van de acceleratiepomp vervangen. Die lekt nu niet meer, maar bij gas geven heeft ze een dood punt. Ook sloeg ze pas aan na lang en veel starten. De carb is niet de originele maar een 2-traps Solex van een later type. Niet helemaal mijn keuze maar zo was de auto toen ik haar 29 jaar geleden kocht. Ik heb een rood membraam gekocht wat voor deze acceleratiepomp zou moeten passen (er kwam ook een rode uit) maar het 'staafje' van de nieuwe is iets langer. Ik moet me daar dus nog even wat verder in verdiepen maar nu eerst komende week terug naar de garage voor de APK afmelding, de rest komt later.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 05 jul, 2020 19:16

Dan heb je dus al het juiste inlaatspruitstuk voor een Weber DGV, niets houdt je dus tegen om dat snel goed te regelen 😊. Waren de contactpunten al vervangen door een Perttonix/Accuspark of hoe ze vandaag de dag ook heten? Sterkere bobine er op en bij voldoende peut in de vlotterkamer start ie bij koude start binnen een seconde.

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 10 jun, 2022 14:53

En daar haal ik binnen korte tijd alweer een oude koe uit de sloot. Het ziet er naar uit dat bij de mijne de remschakelaar het ook begeven heeft. Wat is de schroefdraad op dat ding? 1/8 NPT?

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 10 jun, 2022 16:07

Na een kleine controle bleek dat er een kabelschoentje was losgekomen. Probleem opgelost maar de vraag over de schroefdraad blijft staan.

Alex

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 10 jun, 2022 20:01

RedArrow90 schreef:
zo 05 jul, 2020 13:49
maar nu eerst komende week terug naar de garage voor de APK afmelding, de rest komt later.
Ik dacht dat hij van 71 is toch? Nog geen bericht gehad dat hij apk vrijgesteld is?

Plaats reactie