Ik ga binnenkort starten met het vervangen van de balansaslagers van mijn Saab 96V4 uit 1967. Zijn er onderdelen die dan handig zijn om gelijk mee te nemen?
Ik zal netjes het wph volgen, maar ik zie voor andere Saab klussen ook veel handleidingen met handige foto's. Dat is ideaal omdat Haynes nog wel eens grote stappen maakt (in ieder geval voor een niet zo ervaren sleutelaar). Ook heb ik wel eens een stuk van een Nederlandse vertaling van Haynes gezien. Iemand tips waar ik zoiets (online) kan vinden? Mijn zoekkunsten hebben vooralsnog onvoldoende opgeleverd.
Balansas lagers vervangen
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Re: Balansas lagers vervangen
Ik vind het originele werkplaatshandboek altijd wel prettig.
http://www.saabv4.com/files/www_saabv4_ ... nglish.pdf
Voor de balansaslagers heb je wat speciaal gereedschap nodig overigens. Om er bij te kunnen moet er erg veel los, ook carter. En als je je motor zover uit elkaar hebt... Tsja dan kun je alles wel meepakken. Ik zou sowieso de nokkenaslagers doen en de krukaslagers checken. Daar kun je echt niet meer zomaar bij als alles is ingebouwd. Verder waterpomp (heel eenvoudig als de deksel eraf is), lager van koelventilator checken want daarvoor moet het distributiedeksel er eigenlijk ook af als ie niet meer fris is. En uiteraard krukaskeerring en balansaskeerring.
http://www.saabv4.com/files/www_saabv4_ ... nglish.pdf
Voor de balansaslagers heb je wat speciaal gereedschap nodig overigens. Om er bij te kunnen moet er erg veel los, ook carter. En als je je motor zover uit elkaar hebt... Tsja dan kun je alles wel meepakken. Ik zou sowieso de nokkenaslagers doen en de krukaslagers checken. Daar kun je echt niet meer zomaar bij als alles is ingebouwd. Verder waterpomp (heel eenvoudig als de deksel eraf is), lager van koelventilator checken want daarvoor moet het distributiedeksel er eigenlijk ook af als ie niet meer fris is. En uiteraard krukaskeerring en balansaskeerring.
-
MvR
- Geregistreerd lid
... en doe dan de distributietandwielen ook meteen wanneer het nog die plastic dingen zijn.
-
jota
- Geregistreerd lid
je mag me wel even bellen voor handige tips. 06-22983045
-
RedArrow90
- Geregistreerd lid
Dank voor de reacties. Ik heb eerst nog wat aan de 9-3 gesleuteld, op korte termijn komt de 96 aan de beurt. Ik laat van me horen.