Iemands ouwe blauwe bekende?

1967-1980
Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 3340
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Iemands ouwe blauwe bekende?

Bericht door Tjøørd » di 15 nov, 2022 23:03

Kopen en doorverkopen?

Zonder die tool is het echt link, met die tool een fluitje van een cent.
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 890
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Iemands ouwe blauwe bekende?

Bericht door Luud » di 15 nov, 2022 23:43

plexus schreef:
di 15 nov, 2022 22:59
Toch gevonden, wat een geld. Ik snap goed gereedschap betaald zichzelf terug maar verwacht de veren, bussen en schokdemper maar 1x te vervangen….heeft iemand hem te leen of te huur?
Ik heb vorig jaar twee veerspanners gekocht van een forumlid die veel aan 95 en 96 gesleuteld heeft. Deze hangen nu werkloos hier in de werkplaats. Ik krijg de site van Onno niet geopend om te vergelijken. Indien je deze verantwoord vind, mag je ze wel lenen. Zijn niet dezelfde als van Onno Kempink.
Laatst gewijzigd door Luud op di 15 nov, 2022 23:49, 3 keer totaal gewijzigd.
96 V4 1500 uit 1971
95 V4 1700 uit 1972
90 uit 1985

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Iemands ouwe blauwe bekende?

Bericht door silvandam » di 15 nov, 2022 23:47

Laatst gewijzigd door Sander op vr 18 nov, 2022 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Saab 95 V4 1972, Ambergeel
Saab 99 B20 1976, Sienna Bruin
Saab 90 B201 1985, Platina Blauw (Metallic)
Saab 900i B212, 1991, Lemans Blauw
Volkswagen T3 Transporter D 1983, Marsala Rot (wordt Medium Blue)

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 890
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Iemands ouwe blauwe bekende?

Bericht door Luud » di 15 nov, 2022 23:48

Dank je Sil. :thumbup2: :thumbup2:
96 V4 1500 uit 1971
95 V4 1700 uit 1972
90 uit 1985

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12241
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: Outside Europe

Re: Iemands ouwe blauwe bekende?

Bericht door 72sonett3 » wo 16 nov, 2022 9:22

De onderste draagarm kun je wel losmaken zonder veerklem, maar om de rubber bussen te vervangen heb je ook nog een pers nodig, of een stevige bankschroef
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
Jubileumregister
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch

plexus
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 28 jul, 2014 12:57
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Iemands ouwe blauwe bekende?

Bericht door plexus » wo 16 nov, 2022 14:01

Ik heb al bussen gedraaid die net over de nieuwe rubbers passen, met een draadeind, moeren en ringen moet ik een heel eind komen.

Ander vraagje,
Mijn nieuwe schokbrekers zijn binnen. Nu zitten daar an rubber bussen in. Kan ik deze gewoon gebruiken of moet ik saab specifieke bestellen?

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2444
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Iemands ouwe blauwe bekende?

Bericht door Alex B » wo 16 nov, 2022 18:59

Kan je gewoon gebruiken.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

plexus
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 28 jul, 2014 12:57
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Iemands ouwe blauwe bekende?

Bericht door plexus » di 22 nov, 2022 21:11

Nieuwe schokbrekers inmiddels gemonteerd, klusje van niks eigenlijk. Enorme verbetering qua wegligging! De montage punten van de achter demper zijn al een keer gerepareerd, zag er nog goed uit.
De bussen van de draagarmen was een ander verhaal, wat heb ik lopen vloeken, het nieuwe rubber wilde gewoon niet in de bracket. Spul mee naar het werk genomen en een mooie trechter gedraaid. Rubber flink in de dreft en je perst hem er een stuk makkelijker in. Enkel rechts voor gedaan en om bij de bouten te komen heb ik een stuk uit de accu-steun geslepen. Binnenkort linksvoor doen.

Ik kom wel overal roest tegen. Zo heb ik een scheur in de bodemplaat ter hoogte linker voet. Dat moet echt gelast worden maar wil er tijdelijk een stevige overmaatse plaat overheen monteren door deze met popnagels vast te zetten, goed idee? En dan wat kit er tussen zodat het waterdicht is.

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6580
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Iemands ouwe blauwe bekende?

Bericht door Funky Dude » di 22 nov, 2022 23:34

Dit verbaast mij niet (zie eerste pagina van dit topic):
Helaas bij de voeten en achterin onder de achterbank wat losliggende roestsnippers....
Funky Dude schreef:
ma 10 okt, 2022 17:10
Dit doet vermoeden dat de bodem zeer slecht is, onderaan het brandschot is een beruchte plek.
Een overmaatse plaat erin poppen is een slecht idee, is slechts een schijnoplossing.
Je zult zien dat als je bodem eromheen kaal maakt, dat de slechte plek steeds groter wordt en daarbij zijn popnagels niet sterk genoeg om de verloren stijfheid van de carrosserie te herstellen.
Bovendien is dit nog maar 1 plek, er zijn er vast meer...
Ga niet lopen beunen maar pak het goed aan.
Wil je het communisme steunen? Koop Chinese meuk!

Gebruikersavatar
MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Iemands ouwe blauwe bekende?

Bericht door MvR » wo 23 nov, 2022 11:34

Wat Funky Dude schrijft. Popnagels op die plek is de op 1 na slechtste oplossing; in de ranglijst nét iets boven oude kranten & kippengaas... Dat komt omdat het net op een overgangspunt van verticaal naar horizontaal plaatwerk zit. Als je goed kijkt zie dat vloerdeel en brandschot elkaar overlappen. Dubbel plaatwerk dus sneller rot, ja. Maar die overlap zorgde juist voor stevigheid van dat deel van de carrosserie.

Afbeelding


Ik meen dat Onno Kempink reparatiedelen verkoopt. Anders is een bezoek aan Jota in Dalfsen ook wel een tip: gebruikt plaatwerk en bergen advies. Grote kans dat je rond de stoelbevestigingen en links en rechts achter de voorwielen (opspattend grind enz) ook ellende vindt. Check ook de opstaande rand vóór de achteras, waar de bodem op aansluit. Ook de 'torens' aan de binnenschermen waar de wielophanging aan vastzit wil onderaan nog wel eens rotten. Veel vet en olie op de bodemplaat onder/naast de motor en bak verhullen veel...

En dan hebben we he nog niet gehad over de naad/plooi waar de achterschermen aansluiten op de body, onder de achterste ramen. Ook een 'nasty spot'.

(Auto's uit de jaren '70 waren niet zo best qua plaatwerk Slecht staal (Alfa), overlappende plaatwerkdelen zonder conservering en de overstap naar watergedragen verf hebben daar wel aan bijgedragen. Ik heb een 1973'er origineel NLse Porsche 914 gehad die alleen rotte kriksteunen had. Een gelukkige uitzondering. Simpelweg omdat deze auto met een kapot injectiesysteem 18 jaar in een garage in Zuid Spanje had gestaan. De roestgevoeligheid van de 914 is berucht).
Saabrijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in weer het bezit van een V4: een gerestaureerde MY73 Saab 95 'tijdmachine' in de kleur brilliantgul (Y9)

Plaats reactie