Geen dim/grootlicht en zoemend relais

1967-1980
Plaats reactie
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 23 dec, 2022 13:50

Sinds enige tijd ondervond ik dat het lichtrelais begon te zoemen als ik de auto op contact zette met het licht aan. Soms was het een kwestie van contact uit/aan, of de lichtschakelaar uit/aan en de zoem was weg en de verlichting brandde zoals het hoorde. Maar dit gebeurde steeds vaker en uiteindelijk leek niks te helpen, tot je soms maar eens lukraak de lichtschakelaar weer aan zette en was het opgelost (maar vaker niet)

Na wat gezocht te hebben hier op het forum dacht ik, een kapot relais, dus ik bestelde een relais voor de 900. (net als hier viewtopic.php?f=11&t=179277&p=1937077&h ... s#p1937077 en hier viewtopic.php?f=11&t=175919)
Draadjes over gezet zoals ze op het oude relais zaten.
Maar helaas, geen werkende lampen, het signaal lampje van het grootlicht brandt constant zonder dat het grootlicht brandt... :|
Dit relais zoemt in ieder geval niet. Ook de pootjes 56A en 56B heb ik omgedraaid zoals anderen ook moesten doen

Het nieuwe relais klikt als ik pootje 31 aan accu - en 86 aan + en dan met S massa maak, soms floepen de lampen aan maar meestal niet...

Ik heb even geen idee wat het zou kunnen zijn, iemand een idee? :idea:

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Geen dim/grootlicht en zoemend relais

Bericht door 72sonett3 » vr 23 dec, 2022 14:58

Als je het 900 relais precies zo hebt aangesloten als in de links dan zou het moeten werken. Plaats eens een foto?

Als het toch niet werkt is mogelijk de lichtschakelaar defect.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 23 dec, 2022 17:11

Bij deze, ik hoop dat het wat duidelijkheid geeft.
Schakelaar heb ik ook gewisseld, geen verschil.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Maar…. nu lijkt het opeens wel te werken
Groot licht gaat weer aan en uit, alleen blijft het lampje heel zwak branden (zit een ledje in)
Links grootlicht uit, rechts aan:
Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 23 dec, 2022 19:55

Ik denk dat je 56a en 56b moet verwisselen.

Van links naar rechts, schema bovenop zichtbaar;
86 = geel (dun, + van schakelaar)
30 = grijs (dik, van accu + en zekering 1..4)
31 = 2x zwart (massa)

56b = geel (dik, naar zekeringen 11+12 en dimlicht)
56a = wit+blauw (naar grootlicht en blauw verklikkerlichtje in dashbord)
S = bruin (naar signaalschakelaar)

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 23 dec, 2022 20:00

Ik ga dat zo eens proberen!
Wel merkte ik dat de grootlicht bediening slecht/traag werkt via de hendel, zou dat er ook nog mee te maken kunnen hebben?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 23 dec, 2022 20:41

Die schakelaar zou een slecht contact kunnen hebben.

Als je contact 'S' van het relais met een losse draad aan massa legt, moet het relais omschakelen. Dat doet hetzelfde als de schakelaar.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 23 dec, 2022 21:16

[]

Als ik dat doe schakelt het grootlicht sneller en zonder hapering.
Binnenkort dus ook maar de stuurschakelaar eens openmaken en bestuderen...

Voor nu werkt het eerst weer

Afbeelding
Reden: Onnodige quote verwijderd

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » zo 26 mar, 2023 13:26

Sinds een maand of 2 knippert het grootlicht inidicatie lampje als ik de auto start, de verlichting werkt wel gewoon verder, maar het indicatie lampje blijft knipperen als ik de normale verlichting ingeschakeld heb. Met name als ik accelereer gaat het heftiger knipperen :o :-S+
Bij verlichting uit, of alleen de dagrijverlichting knippert het lampje niet

Iemand een idee wat dit veroorzaakt? (ergens een slecht (aarde)contact ofzo, iets met de dynamo, aangezien, meer toeren -> feller branden/knipperen)

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 26 mar, 2023 22:12

Ik had ooit een 99 (of 90, weet ik niet meer) met eenzelfde soort klachten: rare toestanden op de klokken, controlelampjes die vanzelf gingen werken op halve kracht enz. Bleek uiteindelijk een relais te zijn. Maar je hebt 'm al een keer vervangen, geloof ik.

Alle massa eerst goed nalopen is wel het makkelijkst en goedkoopst. Ook even de zekering die dit allemaal 'onder controle houdt' een keer goed schoonmaken of vervangen (ook de bekjes in het zekeringkast).

Je hebt er nogal wat relais bijgeplaatst. Wrs van de extra lampen voorop? Zijn die op enige wijze geschakeld via de (groot)licht verlichting? Misschien die even loshalen met terug naar de 'originele' installatie.

Het lijkt een beetje op wat je had, als ik alles zo doorlees. Ik zou ook nog eens goed zoeken in de massa van het geheel.

Engine
Geregistreerd lid

Bericht door Engine » ma 27 mar, 2023 10:03

Dat je een LED lamp hebt geplaatst als grootlicht indicatie geeft ook wel een uitdaging. Al bij een veel kleinere stroom kan een LED lamp al licht gaan geven (of als het erom hangt gaan knipperen). Zeker in oudere schakelingen wil je weleens een klein lekstroompje hebben en een gloeilamp werkt dan als een weerstand (nog voordat er licht uitkomt) om het in te perken. Zo'n lekstroom komt o.a. omdat massa aansluitingen in oude ontwerpen (en nog erger met al die jaren ervaring) niet zo weerstandsloos zijn/waren als tegenwoordig. Verder is er op het moment dat er juist een stroom door de lamp zou moeten lopen er een heel ander soort weerstand in een LED lamp dan een gloeilamp en dat kan zelfs de werking van een relais beïnvloeden.

Ik heb laatst in een andere auto ook het dashboard van LED weer teruggebouwd naar gloeilampen (wel een iets moderner type met meer licht en langere levensduur) en allerlei vage effecten met het oplichten was meteen voorbij.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » ma 27 mar, 2023 10:28

Nou het indicatie lampje voor grootlicht heb ik juist weer terug gezet naar een normaal lampje, anders brandt het bijna constant inderdaad en veel te fel. (De rest heb is nog wel led)

Ik zal alle lampjes op de klokken eens nalopen/vervangen, wellicht dat dat iets doet

Plaats reactie