koppeling werkt niet goed

1967-1980
Plaats reactie
willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

koppeling werkt niet goed

Bericht door willemwerkt » za 15 apr, 2023 13:01

Beste mede forummers,
Ik heb een raar iets bij mijn 95.
Sinds ik de auto heb schakelt deze niet soepel.
Om één en ander uit te sluiten heeft mijn garagist eerst maar eens de koppelingscilinders en de bakolie vervangen.
Maar wat blijkt nu; de Saab schakelt nog slechter dan eerst.
Ik heb samen met de garageman Haynes doorgespit en hij denkt dat de pen die het koppelingshuis in verdwijnt langer zou moeten zijn.
Nu lijkt het mij sterk dat die pen verslijt. Het lijkt mij logischer dat er een onderdeeltje mist tussen de slave cilinder en die koppelingspen.
Nu verdwijnt de pen in de slave cilinder, je kunt zo dus ook niet de 4 mm speling afstellen.

Heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik hoor het graag even.
Groet Willem

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Re: koppeling werkt niet goed

Bericht door bert knip » za 15 apr, 2023 14:49

Je zou kunnen proberen een paar ringen tussen de koppelingscylinder en de bak te plaatsen waardoor de cylinder iets meer richting koppelinsplaat gaat.
Maar waarschijnlijk is de gaffel die het druklager bediend uitgesleten, een behoorlijk ingrijpende reparatie.
Hiervoor moeten de motor en de versnellingsbak gedemonteerd worden, andere gaffel (of lassen) en dan alles weer monteren.
Hopelijk werken de ringetjes.
Dat de werking verslechterd is na de cylinderrevisie, zou ook nog kunnen betekenen dat er nog lucht in het systeem zit.
Vrgr Bert

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » za 15 apr, 2023 15:06

Krijg je hem slecht ontkoppelt, hoever komt je koppelingspedaal op voordat hij pakt ?? Of te wel is het een koppeling of versnellingsbak probleem ?? De ontkoppelstift zit rechtstreek in de ontkoppelcilinder. Hier zit geen tussenstuk. Als de pen in de ontkoppelcilinder zit kan je aan de gaffel die uit het koppelingshuis steekt (hier zit de pen aan) voelen of je 4 mm speling hebt. Dit doe je niet met een voelermaatje of zo.

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » za 15 apr, 2023 15:12

Nee Luud,als je de ringetjes plaatst, dank "lijkt" de pen langer waardoor je de koppelijgsgaffel verder in kan drukken.
Als je teveel ringetjes gebruikt, dan kan je hem zover intrappen dat de gaffel de drukgroep raakt (veel geratel)
Dan weet je vrijwel zeker dat de gaffel uitgelubberd is.
Vrgr Bert

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » za 15 apr, 2023 15:20

Dank Bert, ik ben net even gaan kijken en idd als je een ring achter de ontkoppelcilinder plaatst, komt hij dichterbij. Dank voor je reactie. (had mijn tekst al aangepast).
Groeten Luud.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 15 apr, 2023 15:40

Maar die 4 mm stel je af met de stelschroef op de bak, niet met de hulpcilinder, je kunt het zelfs afstellen helemaal zonder hulpcilinder.

Als de zuiger van de hulpcilinder niet ver genoeg naar buiten komt, zit er een lek in de hoofdcilinder.

viewtopic.php?f=11&t=38851&p=421454

Afbeelding

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » za 15 apr, 2023 17:35

Aha, nu begrijp ik die 4 mm.
En die ringetjes is wel een goed idee.
Ga ik straks eens even proberen.
Overigens ben ik al aan het wennen aan het idee dat
de motor en de bak er een keer uit moeten.
Kan ik gelijk een combi maken met het opknappen van de voorkant.
Tot zover bedankt, Ik laat weten wat er gebeurd.

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » za 15 apr, 2023 22:00

Ik heb vanavond eens wat geprobeerd.

Afbeelding

M10 carrosserie ringen aangepast zodat ik ze als vorkje achter de cilinder kon steken.
Ik kon er 2 kwijt, schakelde heel soepel, maar wanneer ik dan de koppeling flink intrapte ging er inderdaad iets ratelen.
Met eentje ertussen bleef het stil bij het intrappen van het pedaal.
Ik moet wel iets kracht zetten om de pook in de versnelling te krijgen maar het gaat veel soepeler dan vanmiddag.
In z'n achteruit gaat zelfs heel mooi.

Afbeelding
Op deze foto kun de de 2 ringen zien en ook de vrije slag.
Foto is scheef genomen maar als ik kijk klopt die 4 mm wel zo'n beetje.

Mijn conclusie: de gaffel is inderdaad afgesleten maar ik denk dat de koppelingsplaten ook slecht zijn.
Ben wel benieuwd wat jullie ervan denken

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 15 apr, 2023 22:13

Pas op met die ratel, als de draaiende drukgroep de arm goed raakt is dehele boel naar de kl*ten... :evil:

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » zo 16 apr, 2023 8:04

De druktafel van je drukgroep ligt te diep, daarom krijg je hem niet goed vrij. Motor en bak eruit shims tussen drukgroep en vliegwiel totdat de tafel van de drukgroep boven de wangen van de drukgroep uitkomt. Tevens gaffel oplassen, moet wel de bak eruit, anders krijg je de gaffel niet uit de bak. Is je koppeling versleten dan is mijn advies origineel spul laten reviseren. Laatst diafragmaset bij RenD gekocht, moest de motor er weer 3 keer uit en uiteindelijk gereviseerd origineel spul erin. Nieuwe diafragmaset retour gedaan. Kreeg er geen mooie slag mee en kon geen vrije slag maken. Sets van Onno Kempink overigens veel beter.

Plaats reactie