Stralen, maar eerst... (kachel demontage)

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Stralen, maar eerst... (kachel demontage)

Bericht door MvR » zo 15 okt, 2023 12:30

Komende tijd heb ik de beschikking over een professionele straalkast met een hele dikke compressor. :D Dus ben ik begonnen met het verzamelen van alle te stralen onderdelen. Bij mijn nieuwe aanwinst zitten twee kachelhuizen. Eentje nog 'rafeliger' dan de andere: verroest met vliegroest of met de hand geschilderd door iemand met een soort van latex-kwast... Maar goed, twee complete kachels, daar is vast wel iets van te maken!

Voor degene die dat nog nooit bij de hand gehad heeft: de verwarmingsmatrix ziet er heeeeeeeel anders uit dan in het werkplaatshandboek getoond wordt.

Maar vanaf de start:
- Bij mij was de hele unit al gedemonteerd, maar tot zover kun je het werkplaatshandboek gewoon volgen.
- Als je de voorkant en achterkant van het huis scheidt/boutje eruit hebt... Er zit een soort kit tussen de voorkant van het huis en de achterkant; beetje wrikken en de kit laat los.
- Maar de 'matrix'... da's een ander verhaal! Die zit in een soort houders/beugels geklemd. Om rammelen tegen te gaan, is er een een soort foam om de matrix geplakt. En in de loop van de tijd is dat gaan kleven aan de binnenkant van het kachelhuis. Het *LIJKT alsof er nog een verborgen parker of boutje alles op zijn plek houdt. Niet dus. Gewoon kalmpjes het hele element bewegen en het kachelhuis iets zijdelings uitbuigen, dan komt het allemaal zonder problemen goed.

Opvallende zaken - en die zijn al eens genoemd op een andere plek - de ronde achterplaat van de ventilator is óf grijs (zoals bij 1 kachel) óf zwart (andere kachel). Dat bevestigt dat sommige van die ronde platen na restauratie zwart of grijs zijn gespoten/gepoedercoat. Ik ga voor zwart dit keer.
Het lijkt ook wel alsof er meerdere kleuren donkergrijs zijn gebruikt voor de behuizing. Heeft iemand een officiële kleurcode?

Het werkplaatshandboek...

Afbeelding

De realiteit:

Afbeelding

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Re: Stralen, maar eerst... (kachel demontage)

Bericht door MvR » zo 15 okt, 2023 16:27

In ieder geval heb ik wel de forule voor de goede kleur grijs!!!!

Afbeelding

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » zo 15 okt, 2023 21:23

Dat is wel een hele kleine kachelradiateur, nooit eerder gezien (lijkt wel het formaat van een 900). Tot nu toe ben ik enkel de variant uit het WPH tegen gekomen.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 15 okt, 2023 21:38

Ik heb nóg een kachel met dezelfde 'radiator', precies gelijk. Op Fb heb ik foto's gezien van andere Saab-eigenaren met eenzelfde radiator op de werkbank.

Dat geschreven hebbende: mijn auto is een van de allerlaatste ooit gebouwd. Mogelijk hebben ze uit een andere voorraad geput(?) De andere kachel waar ik hierboven over schreef komt ook uit een late '96. Vaag meen ik me te herinneren dat mijn 1971 Saab een grote radiator had, zoals die in het WPH beschreven is. Gezien de grootte van het kachelhuis is het wel aannemelijk dat dit kleinere model er niet altijd in gezet werd. Er is veel 'loze ruimte' in het kachelhuis!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 17 okt, 2023 17:15

MvR schreef:
zo 15 okt, 2023 21:38
... mijn auto is een van de allerlaatste ooit gebouwd.
Staat hij hier bij de laatste 10?

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 17 okt, 2023 19:01

Iets eerder ± 280 nrs lager dan de laatste. Maar ik was in de veronderstelling dat ze die auto's gwn achterelkaar doorbouwden. Nu zie ik dat er soms dagen waren dat ze ze niet bouwden.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 17 okt, 2023 19:16

Op de dagen in '79-'80 dat ze in Uusikaupunki geen 96 maakten zullen ze 99s of 900s gemaakt hebben.
Er is ook geen logica in de datum en het serienummer.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 17 okt, 2023 19:38

Ja dat realiseer ik me nu ook. Heb je een langere lijst of is die ergens te krijgen/op te vragen?

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » wo 18 okt, 2023 13:59

Ik heb een tijd geleden geprobeerd te achterhalen wanneer mijn 96V4 1980 met chassisnummer 001812 is geproduceerd, maar die zoekactie heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. Het lijstje hierboven is ook mij bekend, maar de gegevens van de auto's 000011 tot en met 002810 zijn niet te achterhalen.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 18 okt, 2023 18:19

Willem13 schreef:
wo 18 okt, 2023 13:59
Ik heb een tijd geleden geprobeerd te achterhalen wanneer mijn 96V4 1980 met chassisnummer 001812 is geproduceerd, maar die zoekactie heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. Het lijstje hierboven is ook mij bekend, maar de gegevens van de auto's 000011 tot en met 002810 zijn niet te achterhalen.
Het is wel jammer dat het Museum dat niet weet of wil delen. Andere merken doen dat wel (British Heritage, Porsche). Zeker omdat we nu in de periode van 'liefhebbersauto' komen, zou dat voor velen een meerwaarde hebben! (Voor mij, weet ik uit ervaring, in ieder geval wel!). Als er nou iéts is waarmee het Museum zich kan onderscheiden, dan is het zoiets.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 18 okt, 2023 21:55

MvR schreef:
di 17 okt, 2023 19:38
... is die ergens te krijgen/op te vragen?
Het lijstje komt van Valmet in Uusikaupunki, niet van het museum in Trollhättan.

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » wo 18 okt, 2023 22:50

Dat klopt. Ik heb in eerste instantie contact gezocht met het Saabmuseum, maar daar verwees men mij naar Valmet dat over niet meer informatie bleek te beschikken dan het genoemde lijstje.

Plaats reactie