Sputteren en ermee ophouden
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Sputteren en ermee ophouden
Gisteren maakte ik een rit met onze Saab 95 V4 van 1975 en kwam in vrij stevig herfstweer terecht. Vanaf Enschede naar Ommen ging dat zonder problemen, hij snorde rustig in de stromende regen. Helaas op de N36 ter hoogte van Ommen begon de motor opeens te sputteren, terugschakelen, weer optrekken, maar het sputteren werd erger en de 95 verloor snelheid. Gelukkig kon ik hem in een vlucht-parkeerhaven op de zeer drukke N36 kwijt en belde meteen Wouter Tammeling waar de 95 in onderhoud is. Voor Wouter was het moeilijk om op afstand iets te zeggen, hij keek met Facetime even mee onder de kap, maar zag niks raars. Dan toch maar de wegenwacht/KNAC bellen. Die gaf aan dat ik daar eerst weggehaald moest worden omdat het een gevaarlijke plek was zo aan die ontzettend drukke N36. Ik moest een half uur wachten, probeerde de 95 nog te starten, dat lukte aanvankelijk, maar sloeg meteen weer af en even later was ie helemaal dood. Gelukkig kwam de berger snel. Ik werd op een trailer gezet en in Ommen bij een tankstation neergezet waar de KNAC/ANWB me beter kon helpen. Na even gewacht te hebben startte de 95 weer gewoon en leek het erop dat ik wel weer weg kon rijden. Dat durfde ik niet aan, want ik moest er nog mee naar het hoge Noorden. Dus wachten op de ANWB. Na een uur kwam de wegenwachter en dook onder de kap. Alles wat hij kon onderzoeken heeft ie gedaan, maar hij kon niks raars ontdekken. Met Wouter Tammeling overlegd en met de wegenwachter besloten om hem bij Tammeling Autotechniek neer te zetten en niet verder te rijden. Dus de 8km vanaf die plek in Ommen naar Oudleusen gereden en helemaal zonder problemen. Het was inmiddels wel een stuk droger en de tussentijdse buien een stuk minder hevig. In Oudleusen kreeg ik van Wouter een leenauto mee en gaat Wouter er maandag direct mee aan de slag. Maar het duizelt me wel, wat kan er toch de oorzaak van zijn. Als het vocht onder verdelerkap is, is die vocht toch niet zomaar weg na een tijdje? Maar goed, die zoektocht laten we maar aan de expert over. Ik vind het zelf wel lastig, weet dat als je in een 50 jaar oude auto rijdt, dat dat nooit zonder problemen of klachten gaat, maar in de meer dan 15 jaren dat ik nu Saab rijd heeft nog geen Saab me laten staan onderweg. Dit is toch wel een dingetje voor me 
-
Luud
- Donateur (8x)

Re: Sputteren en ermee ophouden
Kei vervelend....ik en benieuwd wat hier de oorzaak van is...Auto is nu wel in ,,beste" handen...
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
-
MvR
- Geregistreerd lid
Wat het ook is, wel goed om dat hier te delen. Lijkt me iets waar meerdere auto's last van kunnen (gaan) krijgen.
Ooit had ik een Honda (de eerst van vele - nog steeds trouwens) die eenzelfde euvel vertoonde. Bleek een kabeltje van de condensator klem te hebben gezeten tussen de verdelerkap en het ontstekingshuis. Doorgesleten, kortsluiting. Zo klein kan het zijn!
Ooit had ik een Honda (de eerst van vele - nog steeds trouwens) die eenzelfde euvel vertoonde. Bleek een kabeltje van de condensator klem te hebben gezeten tussen de verdelerkap en het ontstekingshuis. Doorgesleten, kortsluiting. Zo klein kan het zijn!
-
Luud
- Donateur (8x)

Plaats toch mijn ervaring: ondanks dat er een nieuwe bobine geplaatst was in de 95, had ie bij tijd en wijle bovenstaande problemen. Nu de oude terug geplaatst is, probleem opgelost.
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
[q]
Aan gedacht, maar ik kon er naderhand wel weer 8km mee rijden nadrehand. Ook vandaag liep ie weer goed volgens Wouter Tammeling. Heb bij mijn ex 900 classic turbo wel eens een kortsluiting in de elektra van de brandstofpomp gehad, maar na het doorlussen van de aarding draaide de pomp weer als vanouds. Maar je weet het nooit he...
Aan gedacht, maar ik kon er naderhand wel weer 8km mee rijden nadrehand. Ook vandaag liep ie weer goed volgens Wouter Tammeling. Heb bij mijn ex 900 classic turbo wel eens een kortsluiting in de elektra van de brandstofpomp gehad, maar na het doorlussen van de aarding draaide de pomp weer als vanouds. Maar je weet het nooit he...
Reden: onnodige quote
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Het wordt allemaal wel wat ouder, Wouter Tammeling wil er bij twijfel toch wat nieuwers ingooien...Luud schreef: ↑zo 15 okt, 2023 15:31Plaats toch mijn ervaring: ondanks dat er een nieuwe bobine geplaatst was in de 95, had ie bij tijd en wijle bovenstaande problemen. Nu de oude terug geplaatst is, probleem opgelost.
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Tammeling heeft de verdelerkap, rotor en bougiekabelset vervangen en alles goed ingesproten en de 95 heeft ons gisteren ondanks regenachtig weer niet in de steek gelaten. Wouter vertelde wel dat het nieuwe materiaal - dat ook in Volvo's gebruikt wordt - van mindere kewaliteit is. Veel minder dik metaal. Hij moet het elk jaar controleren of het nog oke is en dat hoefde bij de oude kabels en doppen niet. Maar de oude kabels sloegen door bij het nat maken en er zat condens in de verdelerkap. Dus nieuw spul erop...Maar we kunnen weer vooruit. Gisteren weer een indtrukwekkend mooie uitvaart mogen rijden in Friesland!