Saab was de tijd vér vooruit...

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Saab was de tijd vér vooruit...

Bericht door MvR » vr 10 nov, 2023 10:27

... met de vrijloop.

Vanmorgen in een Hyundai i20 gereden met... 'zeil-functie'. Laat je het gas los, dan gaat 'ie in de vrijloop. 'Innovatie' noemen ze dat. Zie onderaan op het dashboard.

Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Saab was de tijd vér vooruit...

Bericht door 72sonett3 » vr 10 nov, 2023 18:12

Niks innovatie. Ik heb ooit een auto gehad uit 1938, ja 1938!, en die had ook een vrijloop.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 10 nov, 2023 20:37

Ja, anderen waren Saab voor. Met name de tweetakten (DKW volgens mij ook) maar dan klopt het Saab-narratief niet meer. iig is het geen nieuwe uitvinding van Hyundai.

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » vr 10 nov, 2023 21:08

9-3SS met 5-traps automaat doet het ook onder de 80 KM/u

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » vr 10 nov, 2023 22:10

Grappig, maar schakelden die ook echt de motor al uit?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 10 nov, 2023 22:19

Ik heb het na het posten vanmorgen een paar keer geprobeerd. De auto doet het kunstje alleen in de 'eco' stand ('normal' en 'sport' zijn ook beschikbaar). Eco is wel echt eco... wat een traag geval is het dan.

De motor blijft eerst even op zo'n 1000 rpm hangen en valt dan in 1x 'stil'. Zeg maar zoals het start-stop systeem als je stilstaat. Het verschil is dat alle functies zoals stuur-en rembekrachtiging gewoon blijven werken. Zodra je gas geeft, pakt hij weer op; niet alsof je opnieuw start.

Het Saab-systeem van de tweetakten en V4 zorgde ervoor dat het toerental tot stationair terugviel - en daar bleef. Het 'zeilen' van de Hyundai gaat verder, maar de stand van de elektronica (if any) was in de tijd van de V4 natuurlijk niet zo ver.

Al rijdende vandaag, meen ik me te herinneren dat de Saabclub ooit zuinigheid-ritten organiseerde. Dus een toerrit met als (hoofd)doel zo weinig mogelijk verbruiken. Heb ik dat goed, onthouden of is dat een ander 'merk' geweest.

*Update: yup! https://saabclub.nl/vereniging/geschiedenis

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » vr 10 nov, 2023 22:25

Klopt inderdaad. Hij gebruikt zijn elektromotor om weer op te starten.

Nee zeker waren ze toendertijd hun tijd ver vooruit. Maar toch vindt ik dit ook wel een mooi staaltje van Hyundai. Heb er afgelopen week ook even zelf mee mogen spelen. Ik grapte toen al dat ik het wel jammer vindt dat de achterdeuren niet opengaan bij wijze van een zeil.

Plaats reactie