Mijn marble-white 96. Nood maakt vindingrijk...

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Mijn marble-white 96. Nood maakt vindingrijk...

Bericht door MvR » za 09 dec, 2023 16:36

Goed, sinds donderdag staat mijn 'nieuwe' barnfind in de schuur. Veel over te zeggen, maar vooral dat er er 32 jaar vuil op de lak zit... Hoe dat eraf te halen?

Je ziet op YT van die mooie barnfind filmpjes waarbij

- een auto uit een schuur wordt getrokken [V]
- op een aanhanger wordt gezet [V}
- door iedereen wordt bewonderd [X} "Wat, nu weer een karkas in je loods?"
- gewassen wordt [X}
- ...

Dat 'karkas'-deel leg ik gewoon terzijde, negeer ik en ga naar het 'wassen'-deel. Dat lukt dus niet zomaar: die YT videos zijn gekenmerkt door overdadig schuim en veel water. Als ik dat doe, verander ik de raamloze body in een soort badkuip. En zie dat maar eens droog te krijgen! Links en rechts wat rond-geAppt, maar de oplossing lag letterlijk 'voor de hand'.

Ik maakte mijn handen schoon met een soort 'wipes' die ik eerder dit jaar gebruikte tijdens het schilderen van een schuur. Een soort 1000-dingen-doekje met een soort zeep en een stof-structuur die lichtelijk schurend aanvoelt. Onder het motto: Baat het niet dan schaadt het niet of maar een beetje, een doekje gebruikt op een hoekje van de carrosserie. In 1 woord: geweldig: het vuil loste meteen op. En met een doek erachteraan zorgde dat de glans weer terugkwam. En ja, je ziet oude krasjes, de lak is hier en daar verweerd. Maar het knapt goed op! Zo goed zelfs, dat ik nu al besloten heb dat de auto niet opnieuw gespoten gaat worden. De 'patina' mag blijven. Scheelt handen vol geld!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Mijn marble-green 96. Nood maakt vindingrijk...

Bericht door Ewout » za 09 dec, 2023 17:31

Marble white :roll:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 09 dec, 2023 17:53

Yep, 152G.

Altijd al een mooie kleur gevonden. Vanaf nieuw al. Voor mij ook de meest iconische kleur voor een 99 Turbo. Nog meer dan de rode! Saab heeft bij mij voor een paar 'blijvende herinneringen' gezorgd. In dit geval: voor het eerst ingehaald worden door een marble white 99 Turbo (1978, want het was een sedan, ter hoogt van Vriezenveen). Dus z'n tragisch-langzame 96-broertje in die kleur past er helemaal bij!

Hoewel de kleuren van de laatste productiejaren van de 96 voor mij allemaal 'winnaars' zijn. Een andere kleur had ik ook goed gevonden!! Wel een voorkeur voor niet-metallic; een metallic kleur zou ik nooit zelf bij kunnen werken.

Maar goed, 96 in 152G... met de zwarte SAAB-streep onderaan de deuren, het zwarte vlak op de achterklep (heeft'ie), de zwarte 'rally' handgreep (heeft 'ie) en de wielen met de zwarte plastic wielnaven (heb ik ook). 'Soccerballs' maakt het nog mooier, maar dat kost geld. Ik wil dit zo goedkoop mogelijk doen.

En... ik heb een volledige rol met de groene bekleding bij de aankoop erbij gekregen. Ik kan de hele auto opnieuw laten stofferen in de originele groene Saab-stof!!

Stiekem denk ik wel: zal ik er een 'sleeper' van maken. Origineel van buiten, maar een béést van een V4-blok erin...

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 09 dec, 2023 17:57

Klinkt als een mooie combinatie!

De :roll: hierboven had een :wink: moeten zijn. Je topictitel spreekt namelijk van marble green, maar het is dus marble white, of marmerwit. Met die mooie groene zweem erin, dat wel.

MvR
Geregistreerd lid

Re: Mijn marble-white 96. Nood maakt vindingrijk...

Bericht door MvR » za 09 dec, 2023 18:50

Veranderd :headbang2: :headbang2:

Plaats reactie