Je ziet op YT van die mooie barnfind filmpjes waarbij
- een auto uit een schuur wordt getrokken [V]
- op een aanhanger wordt gezet [V}
- door iedereen wordt bewonderd [X} "Wat, nu weer een karkas in je loods?"
- gewassen wordt [X}
- ...
Dat 'karkas'-deel leg ik gewoon terzijde, negeer ik en ga naar het 'wassen'-deel. Dat lukt dus niet zomaar: die YT videos zijn gekenmerkt door overdadig schuim en veel water. Als ik dat doe, verander ik de raamloze body in een soort badkuip. En zie dat maar eens droog te krijgen! Links en rechts wat rond-geAppt, maar de oplossing lag letterlijk 'voor de hand'.
Ik maakte mijn handen schoon met een soort 'wipes' die ik eerder dit jaar gebruikte tijdens het schilderen van een schuur. Een soort 1000-dingen-doekje met een soort zeep en een stof-structuur die lichtelijk schurend aanvoelt. Onder het motto: Baat het niet dan schaadt het niet of maar een beetje, een doekje gebruikt op een hoekje van de carrosserie. In 1 woord: geweldig: het vuil loste meteen op. En met een doek erachteraan zorgde dat de glans weer terugkwam. En ja, je ziet oude krasjes, de lak is hier en daar verweerd. Maar het knapt goed op! Zo goed zelfs, dat ik nu al besloten heb dat de auto niet opnieuw gespoten gaat worden. De 'patina' mag blijven. Scheelt handen vol geld!